• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
HÀr kan man diskutera mÀrkesspecifika frÄgor relaterade till Seiko om allt frÄn hur man regulerar ett 7s26 till vilken Seiko tuna-modell som Àr störst.

Notera att Seiko innefattar allt frÄn Seiko 5 upp till Grand Seiko och Credor, dÄ allt detta ligger under Seiko som företag. Printers och kopiatorer dÀremot Àr inte klockor och bör icke diskuteras nedan.

Observera att denna trÄd kommer bli smashad om den enbart innehÄller bilder, sÄ försök anvÀnda den som ett frÄgeforum.

Ämnen av arten Seiko vs "valfritt mĂ€rke" bör undvikas om det inte Ă€r en direkt frĂ„ga dĂ€r tvĂ„ olika modeller jĂ€mförs. Anledningen Ă€r att de diskussionerna sĂ€llan hĂ„ller nĂ„gon kvalitet.

Detta innebÀr sjÀlvklart inte heller att samtliga frÄgor som avhandlar Seiko mÄste ligga inom trÄden, utan se det snarare som en frÄgehörna

Söker du specifik info som exempelvis en köpguide, sÄ kan det finnas hÀr:
https://klocksnack.se/threads/seiko-referensarkiv.1633/

Om du postar en bild, skriv dÄ hÀrna klockan referens/modell-nummer!
 
Senast Àndrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag brÀnner av första frÄgan nÀr jag ÀndÄ Àr i rullning.
Vad innebÀr "hard coated metal", vilket Àr Seikos motsvarighet till keramiska inlÀgg?
BÄde MM600/SBGA029, SBBN015, MM300/SBDX001 och SBGA029 har ju detta om jag förstÄr saken rÀtt.
 

Camo00

Patek
PÄ jakt efter en billig beater till pappa, och undrar om nÄgon har erfarenhet av Seikos Solar, och hur de stÄr sig mot Citizens Eco-Drive??
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
PÄ jakt efter en billig beater till pappa, och undrar om nÄgon har erfarenhet av Seikos Solar, och hur de stÄr sig mot Citizens Eco-Drive??

Hur definierar du billig?
Jag har lÀst att dessa ska vara bra. De tillhör prospex-linjen sÄ de borde hÄlla bra kvalitet.
http://watchhubs.com/en/japan-domestic-model/503-seiko-scuba-diver-prospex-solar-mens-sbdj001.html
Det finns Àven en billigare variant av samma klocka.

Edit: Citizens Eco-Drive finns ju i massivs av olika tappningar, sÄ det Àr en svÄr frÄga att svara pÄ. Det finns nog bÄde riktigt bra modeller och riktigt dÄliga modeller.
 

_jonte

Patek
Jag brÀnner av första frÄgan nÀr jag ÀndÄ Àr i rullning.
Vad innebÀr "hard coated metal", vilket Àr Seikos motsvarighet till keramiska inlÀgg?
BÄde MM600/SBGA029, SBBN015, MM300/SBDX001 och SBGA029 har ju detta om jag förstÄr saken rÀtt.
Nu förvÀntar jag mig att du redan googlat detta... SÄ gissning Àr att de aktivt skapar en keramisk eller semikeramisk förening i ytan. UngefÀr som man gör pÄ skÀrande verktyg som borrar osv.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu förvÀntar jag mig att du redan googlat detta... SÄ gissning Àr att de aktivt skapar en keramisk eller semikeramisk förening i ytan. UngefÀr som man gör pÄ skÀrande verktyg som borrar osv.

Hmmm. Googlat har jag, men inte fÄtt nÄgra bra svar. Jag Àr inte heller sÀker pÄ att det Àr samma sorts coating pÄ mm300/600 som pÄ GSen. Det kan i och för sig vara sÄ att underlaget skiljer sig Ät och att ytan Àr samma, men GSen ser mer keramisk ut och mindre glasig.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Jag brÀnner av första frÄgan nÀr jag ÀndÄ Àr i rullning.
Vad innebÀr "hard coated metal", vilket Àr Seikos motsvarighet till keramiska inlÀgg?
BÄde MM600/SBGA029, SBBN015, MM300/SBDX001 och SBGA029 har ju detta om jag förstÄr saken rÀtt.

Google, sökte och mailade tom Seiko i samband med min recension av sbga029, men fick aldrig klarhet i hur eller vad de gör för att uppnÄ detta :(
 
C

China

Guest
Nu förvÀntar jag mig att du redan googlat detta... SÄ gissning Àr att de aktivt skapar en keramisk eller semikeramisk förening i ytan. UngefÀr som man gör pÄ skÀrande verktyg som borrar osv.

Exakt, och "hard" i det hÀr fallet handlar förmodligen om en belÀggning pÄ över 4 micron. Jag skulle tro att Seiko inte Àr sÄ pigga pÄ att svara pÄ frÄgor om den hÀr processen, eller vilka material man anvÀnder, men att det handlar om s.k. biocompatible ceramic coatings.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Åh, en trĂ„d för en frĂ„ga jag funderat pĂ„ ett tag: om jag gillar titansamuraien men inte vill bli pungslagen för ett halvrisigt ex pĂ„ tradera, vad testar jag istĂ€llet? Snygga visare och titan Ă€r viktigare Ă€n automatiskt urverk (samuraiens Ă€r ju heller inget horologiskt mĂ€sterverk), quartz, kinetic etc Ă€r helt ok. NĂ„gra tips?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det beror pÄ vad du har för budget, men hÀr Àr nÄgra:

SBDC007 -Titan, 6R15 urverk (samma som i sumon)
sbdc007-b.jpg


MM600 -spring drive
SeikoMM600.jpg


SBDN001 -Solar, kinetic
sbdn0015002.jpg


Sen finns ju Àven Seiko astron. Stor som ett hus, men fin.
 

frere

Audemars
2-Faktor
mm600 fĂ„r vi nog rĂ€kna bort, och astrons storlek Ă€r helt bananas. Sbdc007 har jag kollat pĂ„ mĂ„nga gĂ„nger: perfekt pĂ„ papperet men saknar det cleana hos samuraien och talar inte riktigt till mig. ÅterstĂ„r den lilla sbdn001 - som kĂ€nns som ett kap! Finns det mer i seikos oöverskĂ„dliga fyndklass som man inte fĂ„r missa?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
mm600 fĂ„r vi nog rĂ€kna bort, och astrons storlek Ă€r helt bananas. Sbdc007 har jag kollat pĂ„ mĂ„nga gĂ„nger: perfekt pĂ„ papperet men saknar det cleana hos samuraien och talar inte riktigt till mig. ÅterstĂ„r den lilla sbdn001 - som kĂ€nns som ett kap! Finns det mer i seikos oöverskĂ„dliga fyndklass som man inte fĂ„r missa?

Det finns ju massvis med coola gamla modeller, som exempelvis Seiko AGS
6474145337_cf8e905bce_b.jpg


Sen finns ju Àven SBDX007 -Landmaster. Den har samma visare som titan-samuraien. Den tillhör prospexlinjen.
P1030668.jpg


Edit: Dock inte fyndklass.
 

carlanton

Audemars
Jag vill köpa en Tuna, men day-date Àr en stor turnoff. Finns det nÄgon tavla utan dagvisning som passar? Finns det aftermarketvisare till verket?

Ska jag sÀlja min Breitling och pruta ned tunan i Globen till 8000?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag vill köpa en Tuna, men day-date Àr en stor turnoff. Finns det nÄgon tavla utan dagvisning som passar? Finns det aftermarketvisare till verket?
Ska jag sÀlja min Breitling och pruta ned tunan i Globen till 8000?

De gamla tunorna har enbart datum. Av de nya Àr det nog bara SBDX011 som enbart har datum.
seikosbdx0113.jpg


Jag Ă€r VÄLDIGT sugen pĂ„ att köpa en SBBN015 och ha som beater, men den har dagvisning.
Jag har svÄrt att se att man skulle vilja ha en tuna som daglig klocka eftersom de Àr rÀtt stora, sÄ om det Àr din enda klocka, sÄ hade jag nog behÄllit den.

AngÄende visare, sÄ passar nÀstan alla automat-visare alla automatiska urverk och det finns massvis med eftermarknadsalternativ. BÀst Àr dock att försöka fÄ tag pÄ nÄgra andra originalvisare, eftersom Seiko har sÄ bra lyspasta och det kan se lite konstigt ut om inte visarna lyser lika bra som urtavlan.
 

carlanton

Audemars
De gamla tunorna har enbart datum. Av de nya Àr det nog bara SBDX011 som enbart har datum.


Jag Ă€r VÄLDIGT sugen pĂ„ att köpa en SBBN015 och ha som beater, men den har dagvisning.
Jag har svÄrt att se att man skulle vilja ha en tuna som daglig klocka eftersom de Àr rÀtt stora, sÄ om det Àr din enda klocka, sÄ hade jag nog behÄllit den.

AngÄende visare, sÄ passar nÀstan alla automat-visare alla automatiska urverk och det finns massvis med eftermarknadsalternativ. BÀst Àr dock att försöka fÄ tag pÄ nÄgra andra originalvisare, eftersom Seiko har sÄ bra lyspasta och det kan se lite konstigt ut om inte visarna lyser lika bra som urtavlan.

Men kan det vara sÄ att den gamla urtavlan passar? Har provat den ett par gÄnger och tycker inte den kÀnns sÄ jÀttestor, men som du sÀger Àr det kanske inte nÄgot man vill ha varje dag. SjÀlv tycker jag att lÀnken Àr ganska usel och det svarta vridringsinlÀgget gansa fult sÄ jag kommer köra pÄ SBBN017.

Fast egentligen vill jag ha en Arnie...

SEIKO+H558-5000+2D0866_Pushers.jpg
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Jag brÀnner av första frÄgan nÀr jag ÀndÄ Àr i rullning.
Vad innebÀr "hard coated metal", vilket Àr Seikos motsvarighet till keramiska inlÀgg?
BÄde MM600/SBGA029, SBBN015, MM300/SBDX001 och SBGA029 har ju detta om jag förstÄr saken rÀtt.
Har inget konstruktivt svar pÄ din frÄga men jag tror mer pÄ _jontes teori. DÀremot vill jag tillÀgga att Seiko ocksÄ anvÀnder keramiska fasta inlÀgg, tex i min blÄ Anantakronograf samt i Astron.
 

carlanton

Audemars
Är Wired ett eget mĂ€rke eller en en underlinje till Seiko? Är det bara genom Wired man gör collabos med andra mĂ€rken? Dessa dyker upp dĂ„ och dĂ„ i min instagramfeed.


RTEmagicC_main_stussy-01.jpg.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men kan det vara sÄ att den gamla urtavlan passar?
Du fÄr frÄga lite mer specifikt om jag ska kunna svara pÄ det. Det Àr inte ovanligt med tuna-tavlor i skx-klockor. 7s26, 6R15 och 8L35-urverken kan man byta visare och tavlor mellan. Visarna kan man byta utan att modifiera, men jag Àr inte helt 100 pÄ om man mÄste fila ner visarfötterna om man byter mellan 8L35 och de andra (men troligtvis mÄste man inte det.

Vad menar du med "den gamla urtavlan"? Menar du den gamla kvartsaren, sÄ chansar jag pÄ att den inte Àr sÄ smidig att byta, men att den har samma storlek.
 

carlanton

Audemars

Yesper

Omega
Har en skx007 frÄn 2000. Ingen aning om den blivit servad innan men Àr lite nyfiken pÄ vad det kostar att fÄ den vattentÀt? Jag Àr helt ny pÄ detta sÄ vet inte alls vad det borde kosta, pratar vi ett par hundrigar eller nÄn tusenlapp? :)
 

carlanton

Audemars
Har en skx007 frÄn 2000. Ingen aning om den blivit servad innan men Àr lite nyfiken pÄ vad det kostar att fÄ den vattentÀt? Jag Àr helt ny pÄ detta sÄ vet inte alls vad det borde kosta, pratar vi ett par hundrigar eller nÄn tusenlapp? :)

Vad fÄr dig att tro att den inte Àr tÀt? Gör ett trycktest hos vilken bÀttre urhandel som helst, kostar en hundralapp. Klarar den testet behöver du inte göra nÄgot. Om du nu inte Àr duktig sjÀlv eller kÀnner en urmakare med mycket delar sÄ Àr det förmodligen billigare att köpa en ny SKX Àn att laga en trasig. Min budgeturmakare kunde inte fÄ tag pÄ en originalkrona till min, trots att han i övrigt Àr rÀtt bra pÄ att hitta delar.
 

Vonlind

Panerai
Hej behöver hjÀlp. Min skx009 Àr ganska seg i vridningen/ bezelen. Tog loss igÄr och rengjorde. Inte sÄ stor skillnad, ska jag olja in eller vad anser ni?
 
Topp