• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Okända urverk?

Brydlon

Breitling
Hej. Jag vet inte om det är räät och rumsrent att ställa en sådan fråga här, men jag riskerar ändå. Jag är på väg att ta in i mitt sortiment ett nytt märke Mathey-Tissot. Såvitt jag vet är en gammal gedigen schweizisk urfabrik, men vissa av deras klockor har en urverk som jag i alla fall aldrig har hört talas om: Valswiss Automatic BSR-02 13 Lignes, eller IT 10, 11 Lignes. Kan det vara deras egna? Vad tror ni om dem? Jag är jättetacksam för all info!
 
Senast ändrad:

JohnDoe

Rolex
Har aldrig hört talas om det märket men googlade lite och på http://www.watchtalkforums.info/forums/thread65850.html gjorde man kopplingen att valswiss hörde ihop med valavron som i sin tur hade kopplingar till kinesiska seagull. Enligt watchwiki (se nedan) så "schweizifierar" valavron importerade kinesiska urverk så att de uppfyller schweiziska regler fär att klassas som "made in swiss". Verkar vara ett dyrt sätt att köpa kinaklockor. Billigare på aliexpress.....
http://www.watch-wiki.net/index.php?title=Valanvron_VAL-24
 

Brydlon

Breitling
Tack så mycket för svaret och tiden du har lagt på, då vet vi det. Å andra sidan kan vi inte sätta likhetstecken mellan kinesiskt och dåligt. Dessa klockor kommer i alla fall med 3 års garanti, så dåliga är de inte i alla fall. Sedan kan det diskuteras om deras verde motsvarar det sätta priset. Det är många "stora" märken som är kinaklockor (konstigt nog ingen vågar skriva made in china ;), men alla vet ändå. Sedan kan man dra en långt föredrag om vad som är etisk rätt och fel i klockbranchen, eller hur.
 

JohnDoe

Rolex
Nej kinesiskt betyder absolut inte alls dåligt. Finns en bra tråd här om just Seagull som har en stor bredd på olika urverk. Däreomt kan jag tänka mig att man i det här fallet tar en premium för urverket just pga "made in schwiez" utan att urverket har en högre kvalitet än motsvarande Seagull köpt i Kina.
 

Brydlon

Breitling
Är det modifierat så att det blir högre kvalitet och mera swiss made, så har jag ändå rent samvete om jag säljer dem.
 

JohnDoe

Rolex
Är det modifierat så att det blir högre kvalitet och mera swiss made, så har jag ändå rent samvete om jag säljer dem.
Tänker inte på samvetet i första hand för den uppfyller ju lagens krav. Har mest svårt att se affären. Det är inte dyra klockor så swissmade tillför inget mervärde för normalkonsumenten. Okänt märke som kräver marknadsföring. Lättare för konsumenten att köpa DW eller MK eller vad som helst hos ur o penn och känna sig trygg med det. Här på KS kommer det vågor med kickstartertrådar "jag ska starta ett nytt svenskt klockmärke" så konkurrensen är stenhård. Att sälja nya märken här på KS är lika lätt som att "sälja sand i sahara". Så ska du sälja ett nytt märke till "vanliga konsumenter" är det nog lättare att hitta något som liknar MK på aliexpress och sälja billigt på tratten. För 99,9% av klockköparna är en MK för 2-3tkr extremt dyrt och höjden av lyx. Säljer du en liknande på tratten för 499kr som du löper in för <50kr skeppat o klart så är det lättare att göra pengar.
 

Rulle

Audemars
Hej. Jag vet inte om det är räät och rumsrent att ställa en sådan fråga här, men jag riskerar ändå. Jag är på väg att ta in i mitt sortiment ett nytt märke Mathey-Tissot. Såvitt jag vet är en gammal gedigen schweizisk urfabrik, men vissa av deras klockor har en urverk som jag i alla fall aldrig har hört talas om: Valswiss Automatic BSR-02 13 Lignes, eller IT 10, 11 Lignes. Kan det vara deras egna? Vad tror ni om dem? Jag är jättetacksam för all info!

Lignes är ett schweiziskt sätt att mäta..
 
Topp