• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OK att göra upp affärer hos banker?

Brukar bankerna störa sig på om man väljer att möta upp en köpare hos sin bank om köparen vill betala kontant för att direkt kunna sätta in kontanterna på sitt konto?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Brukar bankerna störa sig på om man väljer att möta upp en köpare hos sin bank om köparen vill betala kontant för att direkt kunna sätta in kontanterna på sitt konto?


NEJ! Har inte hänt under mina 20 år som jag har handlat med klockor, dom är ju intresserade av dina pengar, så jag har svårt och tänka mig att dom skulle säga nej.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Jag har haft flertalet kunder som gjort upp affärer, däremot är inte kontanter aktuellt eftersom mitt kontor inte hanterar kontanter men vi har gjort överföringen så allt blir rätt gjort via en tredje part.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Problemet nu för tiden är väl mest att du ska kunna styrka vad pengarna har kommit ifrån, tom med din egna bank behövs det trots att du är känd och gammal kund där. Men det är mest en formalitet från bankens sida, men har du bara en true story så har det aldrig varit ett problem.
 
Problemet nu för tiden är väl mest att du ska kunna styrka vad pengarna har kommit ifrån, tom med din egna bank behövs det trots att du är känd och gammal kund där. Men det är mest en formalitet från bankens sida, men har du bara en true story så har det aldrig varit ett problem.

Det är därför jag vill göra upp affären på banken. Dels för kameror, dels för att jag direkt bara kan styrka att jag och köparen gjorde upp en klockaffär och dels för att direkt kunna kontrollera att alla sedlar är genuina.
 
Banken är självklart intresserad av att göra upp affären, då säljaren får in en rejäl hacka (möjligtvis) på sitt bankkonto. Banker har idag en stor prioritet på att kolla upp pengarnas ursprung för att motarbeta penningtvätt, och på så vis ser de var pengarna kommer ifrån. Hanterar det lokala bankkontoret inte kontanter så fungerar postväxlar ypperligt skulle jag säga, om ni inte råkar ha samma bank. Överföringar går såklart bra, men då kommer först pengarna över först dagen efter. Jag personligen vill nog ha cashen dirr! :D
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Det är därför jag vill göra upp affären på banken. Dels för kameror, dels för att jag direkt bara kan styrka att jag och köparen gjorde upp en klockaffär och dels för att direkt kunna kontrollera att alla sedlar är genuina.


Kan vara tryggt, men gör som du skrev i din tråd ovanför, hör med banken innan så slipper du några otrevliga överraskningar om det skulle gå till en försäljning.

Lycka till!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Banken är självklart intresserad av att göra upp affären, då säljaren får in en rejäl hacka (möjligtvis) på sitt bankkonto. Banker har idag en stor prioritet på att kolla upp pengarnas ursprung för att motarbeta penningtvätt, och på så vis ser de var pengarna kommer ifrån. Hanterar det lokala bankkontoret inte kontanter så fungerar postväxlar ypperligt skulle jag säga, om ni inte råkar ha samma bank. Överföringar går såklart bra, men då kommer först pengarna över först dagen efter. Jag personligen vill nog ha cashen dirr! :D

Överföringar fungerar utmärkt. Hos oss går dagens sista clearing vid 1355. Och innan det har vi ett par andra clearingstopp som gör att pengarna kommer fram samma dag.

Exempelvis, om man sätter över pengar till en annan bank senast 1355 finns pengarna på kontot ca 1630.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Har gjort affärer på min bank. Kan ju vara bra att höra sig för innan, särskilt om det är ett mindre kontor. Överföring är förstås att föredra.
A
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Angående det här med att banker vill ha kvitto på var pengarna kommer ifrån står inte skrivet i sten. Antingen är det från bank till bank, eller person till person.

Jag har själv satt in 10k, kontanter, på min bank utan kvitto. En annan gång har jag satt in 8k, kontanter, och då frågade de var de kom ifrån och då var det inget mer med det. Hade alltså inte kvitto någon gång.

Enda gången de KRÄVT kvitto var när jag ville sätta in 200 kr i mynt...

Har även satt in pengar utan giltligt ID, vilket man även måste ha. Enligt banken.
 

ErikGBG

Audemars
Satte in 70k via forex till mitt konto. Behövde bara visa mailkonversation att jag sålt en klocka så var allt frid och fröjd.
 

john b

Rolex
Angående det här med att banker vill ha kvitto på var pengarna kommer ifrån står inte skrivet i sten. Antingen är det från bank till bank, eller person till person.

Jag har själv satt in 10k, kontanter, på min bank utan kvitto. En annan gång har jag satt in 8k, kontanter, och då frågade de var de kom ifrån och då var det inget mer med det. Hade alltså inte kvitto någon gång.

Enda gången de KRÄVT kvitto var när jag ville sätta in 200 kr i mynt...

Har även satt in pengar utan giltligt ID, vilket man även måste ha. Enligt banken.

Varje gång jag satt in mer än 30k har mina banker begärt in uppgifter om var pengarna kommer från. Har då visat några handskrivna kvitton som det står Rolex eller liknande på samt namn på köpare och säljare och då har det alltid godkännts.
Det var iofs mer än två år sedan jag gjorde det senast.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Angående det här med att banker vill ha kvitto på var pengarna kommer ifrån står inte skrivet i sten. Antingen är det från bank till bank, eller person till person.

Jag har själv satt in 10k, kontanter, på min bank utan kvitto. En annan gång har jag satt in 8k, kontanter, och då frågade de var de kom ifrån och då var det inget mer med det. Hade alltså inte kvitto någon gång.

Enda gången de KRÄVT kvitto var när jag ville sätta in 200 kr i mynt...

Har även satt in pengar utan giltligt ID, vilket man även måste ha. Enligt banken.

Lagen är ett resultat av EU-praxis som säger att vid transaktioner över x tusen euro måste legitimation finnas och kontanters ursprung kännas till. Siffran är mycket högre än den gräns som Sverige har applicerat; 10 000. Så just det är en egen tolkning från Sveriges sida. Så regler finns men det är upp till varje anställd att följa reglerna.

Så insättningar upp till 10 000 (på den banken jag extraknäcker på) kan du göra utan id så länge handläggaren inte anser att det är systematiskt eller är något som är i görningen. Samtidigt kan du bli skyldig att visa id om du sätter in 10 spänn, om handläggaren anar ugglor i mossen då dvs.
 
Topp