• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ok pris för denna 1016 hos dr watch?

Yo-han

Troll probationary
Hoppas jag inte trampar nån på tårna och att det är ok att diskutera specifika objekt hos svenska handlare. Annars kan mod plocka bort inlägget.
Är hursomhelst på jakt efter en explorer 1016 men dåligt påläst, var säger forumets samlade expertis? Länken är väl senare men hur är det med polering, tavla, visare etc på denna, allt original? Är 35900 ett någotsånär ok pris för detta ex?

http://www.drwatch.se/watches.asp?id=1173&pic=1

1173_1.jpg
 

mace

Cartier
2-Faktor
Tyckte kronan såg rätt risig ut, vilket skulle kunna skvallra om service historik (eller snarare brist på) men svårt att se på bilderna. Tavlan skulle kunna vara relumad, men igen, svårt att se på bilderna. Jämför med lite ref bilder från chrono24 för modeller från samma år.

Hur som helst så är modellen en av de snyggaste rolex har gjort imho. Lycka till!
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Ser inte de övre luggarna lite tunna ut? DrWatch polerar alla sina beggade klockor, nu kanske det inte spelar så stor roll om klockan är gammal och ska bruksas dock.
 

Helmeroni

Omega
2-Faktor
Ska inte kalla mig en expert men tycker visarna ser klart mer slitna ut en tavlan (iaf på den här bilden) vilken skulle kunna vara ett tecken på att den är t.ex. relumad. Men är som sagt absolut inget rolexproffs!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Zed skrev:
Ser inte de övre luggarna lite tunna ut? DrWatch polerar alla sina beggade klockor, nu kanske det inte spelar så stor roll om klockan är gammal och ska bruksas dock.

"tillverkad 4:e kvartalet 1966 och är i ett ypperligt skick. Inga repor på vare sig länk, boett eller glasring"
Med tanke på att vissa beskriver Dr Watchs polering som ren misshandel, så vete 17 om jag skulle våga köpa av den herrn, även om jag kanske överreagerar.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Den är polerad men ser ok ut tycker jag. Bilderna är riktigt risiga på min ipad så jag kan inte bestämma mig om hur lumet är bra eller ej. Jämför med liknande ex på chrono24 så får du en humm. Är den ok så är priset ungefär vad som kan förväntas.
 

DrDre

Patek
Vet inte om det är samma som den som såldes på Kaplans Pant förra veckan. Priset där var ca 25 plus avgift, alltså i häradet 30 tkr. Personligen tycker jag att priset på 35 känns rätt rimligt. Det handlar ju om en 45 år gammal klocka så det vore väl konstigt om den inte polerats då Rolexhandlare standardmässigt gör det vid service. Och det är ju en extra trygghet att köpa från en handlare ändå.
 
yonsson skrev:
Zed skrev:
Ser inte de övre luggarna lite tunna ut? DrWatch polerar alla sina beggade klockor, nu kanske det inte spelar så stor roll om klockan är gammal och ska bruksas dock.

"tillverkad 4:e kvartalet 1966 och är i ett ypperligt skick. Inga repor på vare sig länk, boett eller glasring"
Med tanke på att vissa beskriver Dr Watchs polering som ren misshandel, så vete 17 om jag skulle våga köpa av den herrn, även om jag kanske överreagerar.


Tycker Dr Watch alltid skriver just så "Inga repor på länk,boet,glasring.."
Ofta tycker jag mig iaf se just repor eller swirls på många av klockorna som säljs där.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker inte att visarna matchar tavlan. Men kan man leva med det så är det väl OK.
Köpte en GMT av watchBernt var inte alls nöjd med den pga att visarna och index var missmatch, men han agerade väldigt proffsigt inget tjafsande hit & dit. Skickade tillbaks uret & pengarna åter på kontot någon dag senare.
Due Diligence accepteras oftast av seriösa säljare om det är en seriös köpare.
 

finnirgens

Panerai
Läs på, ta hjälp av forumet och boka en tid med säljaren. Kanske kan få med nån som kan bättre. Klockan är garanterat polerad, inget konstigt iof. Om du bestämmer dig kontrollera klockan och dokumentationen du får från säljaren. Lämnar säljaren nån garanti? Det brukar Dr.Watch göra på en del klockor.

Tycker det är svårt att göra en bedömning med de fotona som finns på klockan.
 

Pleximannen

Cartier
finnirgens skrev:
Läs på, ta hjälp av forumet och boka en tid med säljaren. Kanske kan få med nån som kan bättre. Klockan är garanterat polerad, inget konstigt iof. Om du bestämmer dig kontrollera klockan och dokumentationen du får från säljaren. Lämnar säljaren nån garanti? Det brukar Dr.Watch göra på en del klockor.

Tycker det är svårt att göra en bedömning med de fotona som finns på klockan.


Jag håller med om att det inte går att bedöma på de foton som finns. Några grejer man skulle vilja kolla närmare på:

* Bandhornen. Spontant tycker jag inte att de ser konstigt tunna ut men bra att kolla närmare.
* Sekundvisaren. Ser ut att vara ljusare än minut och timvisarna.
* Eventuellt skumt streck vid 52-minuter-markören. Skada på tavlan?
* Jag kan tycka mig se nyansskiftningar på tavlan men det kan vara bilden som är kass - återigen bra att kolla närmare. Se snett ovanför 9:an.
* Sen vill man så klart se skick på länken och sånt.
* Lumen ser ut att vara lite sprucken på timvisaren. Iofs inget jättekonstigt på en så gammal klocka, så länge man är beredd på att den förmodligen kommer lossna förr eller senare om man inte gör nån behandling på baksidan.
 
Topp