• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Okomplicerade ur (tvåhandsur)

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kan direkt säga att jag gillar lite udda och gubbiga ur samtidigt som jag föraktar skräpmetall, men detta känner nog de flesta till här. Sålde nyligen mitt lite elegantare ur, en Cartier Americaine utan sekundvisare, och det dröjde inte många dagar innan jag hittat något nytt. Sålde även ett annat ur med Rolexlogga och två visare, så det behövdes något nytt...

Det är skillnad på vad vi ofta idag kallar dressur/kostymur och vad man gjorde förr. Nu kallas nästan alla ur utan vridring dressur och folk bär submariner till kostym. Om man då skall vara bakåtsträvare eller lite anal väljer man ett ur utan komplikationer när det skall vara fint. Skall man hårdra det är centrumsekund den första komplikationen, sedan datum osv... Att skippa sekundvisaren helt innebär dels att man kan bygga ett tunnare urverk men bidrar även till ett än elegantare ur utan den stressande sekundvisaren som rusar runt. Det är väl en gammal etikettregel att man inte skall vara varse om tiden när man är på elegantare tillställningar. Säljaren av uret delade med sig av ett tips han fått av Blancpains VD när han hade frågat om råd när det kom till klocksamlande. Undvik komplikationerna, för vi kommer ha uret mer än vad du kommer... Nog tramsat, här kommer mitt ur.

Vi börjar med insidan:

Kalibern heter 839 och lanserades 1975. Inhouse som man kan ta för givet var detta ett seriöst "ultra thin" urverk som var en uppgradering från de vi tidigare sett på marknaden. Verket är 1.85 mm tjock men det fina är ett enligt artikeln nedan har man flera smarta lösningar som innebär att det i stort presterar som de normala tjocka verken. Det är allmänt känt att de tunna verken kan prestera perfekt utanför boetten men när man passar in dem i boetten kan de bli lätt böjda och förlorar då precisionen. Mao försökte man göra de så styva man bara kunde. Kan verkligen rekommendera denna artikel nedan. Uppföljaren som artikeln handlar om, cal 849, är nästan identisk men man har gjort om bryggorna så verket får den klassiska designen och ser mycket bättre ut enligt mig.
http://people.timezone.com/library/horologium/horologium0028
http://forums.watchuseek.com/f419/quation-about-849-caliber-527885.html#post3874233

Cal 839
jlcthin_whole_movement_finished.jpg

Cal 849
jaeger-lecoultre-jlc-caliber-849-movement.jpg


image.jpg

Sedan har jag inte mycket mer information om uret än, vet inte ens hur gammalt det är mer än efter 1975. Boettmaterialet är iaf 18kt vitguld, en metall jag avskyr iom att det är belagt ljusgult guld. Skall jag vara ärlig känns uret precis som ett stålur, tycker inte ädelmetallen tillför något alls. Boetten är 26 x 26 mm plus lite bandhorn. Inget stort ur men tycker det är rätt lagom till ett kvadratiskt dressur. Tack vare det tunna verket är boetten med safirglaset 4,8 mm tjockt, helt ok. Det som däremot gjorde att jag föll för uret är den trevliga strukturen på tavla och boett, en pyramidliknande struktur. som känns lite kul och lyxig. Det var allt för mig tror jag? Fyll gärna på med era ur utan sekundvisare, några borde vi väl ha här?
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Lite snålt med bilder ser jag nu, kommer kanske fler vid tillfälle!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Grattis! Udda grejjer du testar på, och tunt är ju rätt coolt :)

EDIT: Vad var det för Rolle som fick lämna, om jag får fråga?
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Tack för ett fint inlägg! Underbar och udda klocka.
Sekundvisare är överskattat. Det är väl också därför man ska hålla sig till den ursprungliga Nautilusen, då den blir billigare att serva? ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för ett fint inlägg! Underbar och udda klocka.
Sekundvisare är överskattat. Det är väl också därför man ska hålla sig till den ursprungliga Nautilusen, då den blir billigare att serva? ;)
Tack! Verken blir ju faktiskt lite enklare utan sekundvisare, men tyvärr byggs och servas dessa supertunna verk av samma gubbar som jobbar på grand complications enligt vissa källor...
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Tack! Verken blir ju faktiskt lite enklare utan sekundvisare, men tyvärr byggs och servas dessa supertunna verk av samma gubbar som jobbar på grand complications enligt vissa källor...
Jo, säkert är det så. Men skämt åsido, det är just avsaknaden av sekundvisare som gör att det är just 3700:an som jag dagdrömmer om ibland. Och den första RO-referensen.
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Tack för ditt inlägg, kan bara hålla med i det du skriver.....och det där andra uret med Rolexlogga du sålde...är ägaren mycket nöjd med.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Jäkligt kul fångst och ett vackert ur!
Ibland är enkelheten bäst, inser att jag inte längre har en tvåhandsklocka i samlingen (vilket såklart måste åtgärdas framöver).
Tack för inspiration och ett bra inlägg @Aurum :)
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Våffelmönstret är underbart, stort grattis! Personligen föredrar jag så få komplikationer som möjligt och helst manuellt över automatiskt så denna hade jag gärna haft i min samling. Tack för inspirationen.
 
Topp