• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Olagligt att äga kopior?

Littera69

Omega
Känns det inte som att du köpt fel klocka om du inte kan använda den på jobbet? Körr Sinn UX där, den pallar. Resten av samlingen kör jag på fritiden. Hellre den än någon nästan-grej som mest snyltar på utseendet, även om det inte är en regelrätt kopia.

Det är mera att jag hade klockor jag var nöjd med men inte var beredd på att byte av jobb kunde förstöra urverket.

Har provat lite olika sedan dess och de som påverkas minst är oversized med så mycket och så kraftig metall som möjligt. Casios plastsmäckar funkar också men de känns egentligen inte som klockor för mig.

Snyltar är inte det uttryck jag själv väljer. Har gärna en väl hopsatt homage som är näst intill identisk med min riktiga klocka men inte ljuger om vad den är som kopior gör.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är väl så att tullen beräknar kostnader på svenska priser om man inte kan uppvisa kvitto? Tex om varan är en gåva.
 

månljus

Panerai
Det är väl så enkelt att
Köper man en Kopia, klocka eller Ralph Lauren piké etc, så kan man om man vet att det är en kopia vilket man borde veta med tanke på priset..,
Det är ju olagligt med förfalskningar oavsett!!
I grund och botten är det ju olagligt och ett brott att sälja och tjäna pengar på ens annans märke?
Och då även att köpa det!
Sen att man har oerhört svårt att bli dömd för att köpt en eller några produkter är en annan sak MEN
Märkesinnehavaren skulle i teorin kunna driva en förliknings process ...

Det är rättighetsinnehavaren (T.e.x Rolex) som kommer att stämma den som har en kopia för innehav. Jag är ganska övertygad om att de har större resurser vid en eventuell rättegång. De flesta målen görs ju upp i godo, där klockägaren säkerligen tvingas både betala skadestånd och lämna från sig klockan.

Enligt vilken lag? Har svårt att se vilken lag man skulle kunna tillämpa om någon köper en kopia för privat bruk.
 

N.Bathes

Cartier
Enligt vilken lag? Har svårt att se vilken lag man skulle kunna tillämpa om någon köper en kopia för privat bruk.
mmaterialrätten består av olika regler som ska ge skydd mot efter- bildningar och ge den så kallade rättighetshavaren ensamrätt på sin produkt, idé eller upp nning. Vanligen skyddas rättigheterna genom en registrering. Detta gäller exempelvis för patent, varumärken, geogra ska ursprungsbeteckningar och design.

Genom ett WTO-avtal som trädde i kraft 1995 ck tullmyndigheter
för första gången rätt att ingripa mot intrång i immateriella rättigheter. Immaterialrättens syfte är bland annat att skapa förutsättningar för en rättvis konkurrens, stimulera och skydda skapande upp nningar och idéer och inte minst skydda konsumenterna.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
mmaterialrätten består av olika regler som ska ge skydd mot efter- bildningar och ge den så kallade rättighetshavaren ensamrätt på sin produkt, idé eller upp nning. Vanligen skyddas rättigheterna genom en registrering. Detta gäller exempelvis för patent, varumärken, geogra ska ursprungsbeteckningar och design.

Genom ett WTO-avtal som trädde i kraft 1995 ck tullmyndigheter
för första gången rätt att ingripa mot intrång i immateriella rättigheter. Immaterialrättens syfte är bland annat att skapa förutsättningar för en rättvis konkurrens, stimulera och skydda skapande upp nningar och idéer och inte minst skydda konsumenterna.

Varför citerar du en wikipediaartikel som inte svarar på frågan?
 

N.Bathes

Cartier
Här kommer ett ämne som jag vet är väldigt infekterat. Jag vill börja med att klargöra att jag själv är emot
varumärkesförfalskningar och att jag själv inte äger, har aldrig ägt och kommer aldrig äga en kopia,
det är under min värdighet. Endast debila töntar köper kopior och det antar jag att vi alla är rörande
överens om.
Nu till frågeställningen; är det olagligt i juridisk mening att äga en kopia av en klocka?
Att tillverkning och försäljning av kopior är brottsligt förstår jag, men att köpa en kopia av ett ur,
är det också brottsligt?
Låt oss säga så här; en person köper en kopia av ett märkesur på en bakgata i Bangkok och sätter
dinkan på handleden. När personen sedan skall ta flyget hem till svedala igen, har då tullen i Thailand
eller tullen i Sverige rätt att beslagta dinkan när hen går igenom tullen, om tullpersonalen ser att
personen har en kopia på sig? Gör tullen sådana kontroller?
Om en person köper en kopia från en sajt på nätet, kan tullen öppna paketet från posten och beslagta
klockan ifall det är en kopia, har de sådana befogenheter?
Och ifall de har rätt att beslagta kopior, kan en person som äger en kopia av ett ur även bli bötfälld för detta?
Skulle vara intressant att veta hur det ligger till rent juridiskt. Går det t.o.m kanske att polisanmäla en person
som äger en kopia av en klocka och polisen har rätt att göra husrannsakan och beslagta uret och personen
blir även bötfälld för detta? Någon som vet hur det ligger till rent juridiskt?
Som sagt var, det är fult att ha kopior men är det brottsligt i lagens mening?
Intressant Artikel
http://www.svd.se/piratkopia-kan-sta-dig-dyrt
Ej olagligt att föra in en piratkopia i Sverige men
Märkesinnehavaren kan komma med anspråk!!
Dock olagligt att skicka med post!!
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Min fru skulle ta med lite vodka från Ryssland en gång. Flaskorna kostade ca 75kr styck i Ryssland. När hon kommer till Sverige så vill tullen ha 315kr i tull och moms per flaska för att på Systembolaget kostade en sådan flaska minsann 390kr.
Jag ser det som att man ska bli straffad ekonomiskt för man köpt någonting utomlands som "maffian"(staten) inte fått sin cut på.
Tullpersonalen erbjöd sig självklart att dom kunde ta hand om flaskorna åt henne.. Så dum är hon dock inte, utan hon krävde att varje droppe hälldes ut framför ögonen på henne för att inte tullarna skulle få nöjet av en gratis personalfest.

Ang kopior så skiter jag faktiskt om folk vill ha en kopia eller ej, men jag själv skulle inte lägga en krona på en kopia någonsin. Tycker det är bra att tullen beslagtar dem när dem hittas. Dock tycker jag att det räcker där, konsumenten vet förmodligen att det är en kopia men det kan också vara så att konsumenten i sin tur blivit lurad. Konsumenten har ju redan fått klockan beslagtagen och lär inte få tillbaka några pengar för den av säljaren.
Synd på godricka, ni skulle givetvis ha tullat in flaskorna och bjudit in några några liktänkande på rättshaveristparty;)
 

ruchac

Omega
Då vill jag tacka N.Bathes, M.L., David och JohnDoe som har tagit sig tid att engagera sig i detta
och bidragit till nyttig information som gagnar oss alla på forumet. Då vet vi att särskilt i Italien
och Frankrike skall man passa sig väldigt noga för att köpa märkesprodukter på gatan.
Det är ju lätt hänt att man handlar i god tro, nu har jag ju ganska bra koll på vad klockor
kostar, men ett par solglasögon t.ex, jag skulle personligen kunna köpa ett par solglasögon
av ett lyxmärke utan att förstå att det är ett lyxmärke, där har jag noll koll, och sen visar det
sig att det är en kopia jag köpt. Har ingen koll på priser och märken när det gäller detta.
Och samma gäller väl många som inte är insnöade på just klockor.
I min bekantskapskrets skulle de flesta av dem kunna köpa en kopia av t.ex Audemars Piguet
eller Hublot på en bakgata någonstans i Italien, och tycka att det var ju en häftig klocka för
några hundralappar. Och inte alls förstå att detta är lyxmärken och att det är en kopia de köpt.
För att de har noll koll på klockmärken. Och riskera att få böta enorma summor p.g.a av
sin okunnighet om klockmärken.
Och hej du Mouqvist! Som jag sa i trådstarten; jag befattar mig icke med kopior!
Och nu känns det bra att veta att kopior köpta på nätet kan bli beslagtagna i tullen.
Inte mer än rätt. Men det verkar dock lätt hänt att den klockan som man tror är äkta
och betalar fullpris för i god tro, visar sig vara en kopia.
BE CAREFUL, IT´S A JUNGLE OUT THERE!!!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Min fru skulle ta med lite vodka från Ryssland en gång. Flaskorna kostade ca 75kr styck i Ryssland. När hon kommer till Sverige så vill tullen ha 315kr i tull och moms per flaska för att på Systembolaget kostade en sådan flaska minsann 390kr.
Jag ser det som att man ska bli straffad ekonomiskt för man köpt någonting utomlands som "maffian"(staten) inte fått sin cut på.
Tullpersonalen erbjöd sig självklart att dom kunde ta hand om flaskorna åt henne.. Så dum är hon dock inte, utan hon krävde att varje droppe hälldes ut framför ögonen på henne för att inte tullarna skulle få nöjet av en gratis personalfest.
Att hon fick skatta och tulla den mängden har ju inget med vad vodkan kostar på systembolaget att göra egentligen utan det är skatteverkets regler. För vodka är skattesatsen 511,48 kr/liter ren alkohol. Var kommer misstron mot tullverket för att de skulle konsumera beslagtagna varor när de erbjuder att kostnadsfritt ta hand om och forsla bort drycken som inte var värd att skatta för?
 
Topp