• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Olika äldre klockor. Vad göra?

TKVF

Panerai
Har hittat lite olika klockor hos mamma. Hon gick bort nyss :-( Men jag undrar om man kan lämna in dessa klockor för att få liv i dom. Alla klockor fungerar, förutom Seikon, den är ju batteridriven, har inte koll på om den fungerar.

Frågan är egentligen vad jag skall göra med dessa klockor? Är det "värt" att restaurera upp dom?

Behövs bättre bilder eller annan info så hojta till så skall jag försöka mitt bästa.

Klocka 1. Omega Seamaster, automat. Ganska sliten. Står handgraverat på boetten 558L8H 5u5549 (tror jag det står).



Klocka 2. Certina certidate. Bra sliten. Står på boetten 7301 049 4408522. Handgraverat bredvid 14121. Kronan verkar sitta fast, kan inte vrida den eller något.



Klocka 3. Seiko Automat. Märkt 17 Jewels, Japan 7005-8020R. Serienummer (?) på boetten 071713. Sekundvisaren fungerar i alla fall.


Klocka 4.Seiko Quartz. 8222-7000. Serienr (?) 080691.


Klocka 5. Certina damur. Manuellt. Boetten märkt 2001 095 8484029. Fungerar. Bredvid nummrena på boetten står det graverat mkt liten text, går knappt att läsa.


Klocka 6. Longines damur. Boetten märkt 23245 275. Manuell. Fungerar. Spricka i glaset, syns på bild 4.




Som sagt, hjälp mig :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Beklagar sorgen. Har klockorna ett sentimentalt värde för dig är det ju värt att spara. Fixa dom du vill använda. Dom du vill göra dig av med är det bara att lägga ut här eller på Tradera.

Dam eller herr?
 

Camo00

Patek
Beklagar verkligen!! :(

Klockorna var sköna dock och som ovanstående skrev kan det ju vara värt att fixa de som har värde för Dig!

Har Du sökt på alla olika nummer på nätet? Det brukar gå att hitta info den vägen, framförallt på Seiko?

Jag hade nog tagit med alla till en schysst urmakare för att få lite info och en bild av skick och ev. kostnad för reparationer. Kanske blir lättare att bestämma sig då? :)
 

TKVF

Panerai
I Göteborg. Vilken urmakare gäller då? Någon av de moderna (Bergströms, NK, Jarl Sandin) eller skall man ner till Kungsbacka för att kontakta Svanberg & Werners Urmakeri? Eller någon som känner till någon annan liten urmakare som är bra att ha å göra med?
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Gastons Urmakeri på Wieselgrensplatsen har jag läst en del gott om här på forumet. Kolla med @Yonsson för om jag inte minns fel så har han pratat gott om denna urmakare.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Beklagar sorgen, vore det inte för affektionsvärdet och om du inte råkar sitta med en bra urmakarkontakt skulle jag säga sälj dem som de är. Omegan ser riktigt fin ut och Certinan går det nog att få liv i, jag har inga tips på urmakare i Gbg men önskar dig lycka till!
 

MAK

Friends of KS
Beklagar sorgen.
Får slå ett slag för urmakaren på Mariaplans Ur i Majorna. Har lämnat in flera äldre ur för service/ renovering. Fått dem fixade för en rimlig peng. Dock får du räkna med att det tar några/flera veckor innan du har klockorna tebax. Men har du inte bråttom skulle jag säga att det är ett högst prisvärt alternativ.
 

Mark-IX

Cartier
Jag har också ett gammalt ur. Som jag känner att jag skulle vilja restaurera urtavlan på. Känns som om färgen krackelerat...så man får nog slipa och måla på något vis. Någon som vet vart man ska vända sig. Sverige eller utomlands?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    222.4 KB · Visningar: 288

Jonte73

Audemars
Beklagar.
Behåll de finaste och lägg upp en blänkare här.
Finns ju grymma urisar på forumet, en del av dem hänger i den här delen.
 
Topp