• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Olika sätt att måtta en klocka?

Chuck

Patek
2-Faktor
Sitter och små pillar med samlingen och drog fram skjutmåttet. Slår mig att klockor måttas så olika både hos tillverkare och bland oss klock nördar.

Lug>lug, exl krona inkl krona osv.

Vad gäller om man tex utrycker sig "klockan är 42mm"? Vad är ditt standard mått? Hur upplever du denna djungel av mått?

Själv kör jag alltid boett inkl ev vridring men exl krona när jag utrycker mig.

c2d313696a4c9b077d7c77b78aa42952.jpg


fe54b245d7299e9a0ce77d31d7e456b7.jpg

80cfe0cd11067c0580acfef5c371eda2.jpg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
När jag sälje vintage uppger jag diametern utan krona samt lug-to-lug (som jag förklarar i en parentes). Tycker det känns viktigast. Är det en klocka med knäpp fotm kan jag kasta in höjd osv.

Jag tänker att det viktigaste är att vara tydlig med vilket mått det är, och tror att de som mäter inklusive krona vill ge sken av att klockan är större, eftersom större vintage är ovanligare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Diameter: bredd exkl krona
Lug-lug: måttet rakaste vägen mellan bandstiften
Höjd: mäts liggande från underlag till toppen inkl glas
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bandstiften? Inte bandhornen alltså?
Yttermått bandhorn-yttermått bandhorn brukar man ju säga är lug-lug, men jag tycker bandstift/bandstift är ett bättre mått. Hann inte skriva det i förra inlägget. Beställer du exempelvis band från GGB så efterfrågar de bandstift/bandstift, men skriver lug-lug.

I recensioner brukar lug/lug betyda yttermått bandhorn/yttermått bandhorn.
 
Topp