• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Olika stift beroende på länk/rem?

manekin

Omega
Hej!
I våras köpte jag en Certina som jag till sommaren växlade bort länken på till ett somrigare gummi. Under fotbolls-EM (när Polen åkte ut mot Portugal) vevade förbannad i luften så att stiftet "slet sig från bandhornen. En gång ingen gång tånkte jag tills jag började bada och såklart började nojja lite för att tappa klockan.
Ha under dagen ryckt lite i gummit å visst lossnar bandet med stiftet ur bandhornet.
Det är väl inte så att man måste ha en annan typ av stift än de som följde med till länken?
Mvh manekin
 

Martin Lovasz

Audemars
Kolla så att hålet i hornen är stora nog för stiften så inte stiftet bara ligger i den yttersta delen av hålen eller är för tunna och ligger löst i hålen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du kan ju köpa raka stift utan skuldror om du är nojig. Då kan inte bandet fastna i bandstiftens skuldror.

image.jpeg

Eller så gör du som gjorde under badsemestern, alltså drar ett paracordband mellan bandstiften och klockan och drar det runt handleden. Då sitter klockan kvar även om ett stoft går av eller om bandet går av.
 
Senast ändrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Ja. Det skiljer mellan stift till din länk och gummi/läder. De till länken är kortare med rundade spetsar. De till band är längre och har raka kanter. De hoppar inte ut lika lätt. Besök din ad och köp rätt stift.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Om man vill köra gummiband, så är ett tips att inte ha så tjocka bandstift att gummit kniper åt tajt runt dem. Sitter stiften tajt i gummit, är det lättare att stiften följer med vid lite våldsamheter.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Om man vill köra gummiband, så är ett tips att inte ha så tjocka bandstift att gummit kniper åt tajt runt dem. Sitter stiften tajt i gummit, är det lättare att stiften följer med vid lite våldsamheter.
Det är om man har fel stift det kan vara smart. Köper man rätt stift som är längre och med raka ändar så är sannolikheten minimal och man slipper oroa sig. Jag byter alltid stift när jag swappar mellan länk och band, originalstift. Absolut inget man ska snåla med är min åsikt. Dumsnålt att inte köpa sig några uppsättningar bra stift när man lägger multum på klockor. :)
 

jabla

Sarlacc
Du kan ju köpa raka stift utan skuldror om du är nojig. Då kan inte bandet fastna i bandstiftens skuldror.

image.jpeg

Eller så gör du som gjorde under badsemestern. Då sitter klockan kvar även om ett stoft går av eller om bandet går av.
Känns skönt om klockan sitter kvar även om endast ett stoft gått av. :D ;)
 

manekin

Omega
Oj, tack för många bra svar! Raka stift it is!
Parachordtrixet känns lite overkill på en klocka för någon tusenlapp :) men kör jag med dyrare på så är det guld!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ja. Det skiljer mellan stift till din länk och gummi/läder. De till länken är kortare med rundade spetsar. De till band är längre och har raka kanter. De hoppar inte ut lika lätt. Besök din ad och köp rätt stift.
Varför har man inte de längre och med raka kanter till länk?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Varför har man inte de längre och med raka kanter till länk?
Längre med raka kanter just för att de inte ska hoppa ur med band.

Med länk blir dessa stift jättesvåra att få bort, helt onödiga då inte länken är flexibel/ihoptryckbar, där har man kortare och rundade ändar för att kunna få loss/på den lättare.
 
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor
Längre med raka kanter just för att de inte ska hoppa ur med band.

Med länk blir dessa stift jättesvåra att få bort, helt onödiga då inte länken är flexibel/ihoptryckbar, där har man kortare och rundade ändar för att kunna få loss/på den lättare.
Jo, det låter logiskt i och för sig. Men det känns som att man skulle kunna göra länkarna så att de passar de längre stiften bättre (större/längre "öppning" på länken.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jag förstår inte alls vad du menar. Det finns ingen anledning att ändra något på länkar för att få längre stift att fungera lättare. Det finns ingen chans att felfria kortare länkstift hoppar ut med länk på, däremot med länkstift på gummi/läder är risken större. Kör man rätt stift behöver man inte fundera så mycket. Kostar knappt något. :)

Jag har inga splitternya originalstift av båda varianterna att jämföra. Men ett nytt stift för band (till höger), och ett begagnat stift för länk (till vänster), får duga. Båda är Breitling och 20mm luggbredd. Omega brukar också se likadana ut. Stiftet är för länk är den gamla designen, men är exakt lika lång som motsvarigt stift man köper idag. Här ser man tydligt skillnaden på stiftens ändar och att längdskillnaden är mycket märkbar.
DSCN9789.jpg


Ps. Nya generationen länkstift (iaf från Omega och Breitling) har exakt samma design som bandstiftet till höger, men är kortare och med rundade ändar precis som mitt gamla.
 
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor
Bra jämförelsebild. Jag förstår att fördelen med det kortare länkstiftet är att det är lättare att ta av med en länk på. Fördelen med bandstiftet är att det inte lossnar...

Kanske är jag för naiv, men jag förstår inte varför klockbranschen inte kan produktutveckla länkarna så att de enkelt kan användas med bandstiften, istället för att kräva speciella länkstift. Det hade gjort det lättare för oss konsumenter - men dragit in lite mindre pengar till tillverkarna...
 
Topp