• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Olja ny uppdragsfjäder

alexndr

Rolex
2-Faktor
Lagom till jul skulle vilja ha era två cents gällande oljning av nya uppdragsfjädrar för manuella icke automatiskta urverk. Verkar finnas många skolor. Allt från att inte olja alls till att veckla ut hela fjädern och fetta in den.

Skjut!

/A
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Finns väl också skolan att bara öppna locket till fjäderhuset och tvätta fjädern för att sedan dra några "streck" olja diagonalt över den hopprullade fjädern när den ligger på plats för att sedan sätta tillbaka locket.

Svårt att förklara men har en bild i någon bok
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jo, precis. Att lämna den i huset vid tvätt och oljning. Nu gäller ju min specifika fråga nya fjädrar som redan är utanför huset.
 

rogart-63

Patek
Jo, precis. Att lämna den i huset vid tvätt och oljning. Nu gäller ju min specifika fråga nya fjädrar som redan är utanför huset.

Borde inte fjädern vara infettad från början om den är ny . Allt beror väl på hur petig man är . Om jag hade ett dyrare verk eller klocka och jag hade alla verktyg för att demontera och montera skulle jag nog ta och fetta in fjädern med "rätt fett" .
 

McGyver

Rolex
Infettning av hela fjädern när den är demonterad! Jag gör det genom att fetta in en bit kaffefilter som klippts till som ett "v" och klämma denna runt fjädern med en korntång.

Att låta fjädern vara kvar i trumman vid tvätt är inte att rekommendera - testa att tvätta och demontera den sedan och se hur "ren" den blivit! ;)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Infettning av hela fjädern när den är demonterad! Jag gör det genom att fetta in en bit kaffefilter som klippts till som ett "v" och klämma denna runt fjädern med en korntång.

Att låta fjädern vara kvar i trumman vid tvätt är inte att rekommendera - testa att tvätta och demontera den sedan och se hur "ren" den blivit! ;)

och om fjädern är ny? Behöver den fettas in eller är den redan infettad som föreslaget ovan?
 

rogart-63

Patek
Infettning av hela fjädern när den är demonterad! Jag gör det genom att fetta in en bit kaffefilter som klippts till som ett "v" och klämma denna runt fjädern med en korntång.

Att låta fjädern vara kvar i trumman vid tvätt är inte att rekommendera - testa att tvätta och demontera den sedan och se hur "ren" den blivit! ;)
Gör du även så med en ny fjäder?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nope - den är ju redan smord så kör bara botten/lock på trumman i de fallen! (på automater, givetvis även kanten)


+1

När det gäller återanvända fjädrar, så brukar jag dra den tvättade fjädern mellan två fingertutor och en liten klick moebius 8200. Sedan torka bort överflödigt fett med rodico när den sitter i trumman.
 
Topp