• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oljefylla klocka...

bjmols

Omega
Hej
Ny här på forumet, har sökt men inte funnit någon svensk tråd om att oljefylla någon klocka.
432075-070acaba52743edc08cac76d9d47b47d.jpg

Tycker det ser riktigt flummigt/coolt ut..

http://forum.tz-uk.com/showthread.php?251541-oil-filled-ecodrive
Någon här som testat?

Micke
 

Bilagor

  • Tuna-Anglegif.gif
    Tuna-Anglegif.gif
    201.5 KB · Visningar: 422

Hawk100

Rolex
Finns det någon info om exakt vilken olja man använder?

Edit: Jag ser nu att olivolja kan vara ett svar, men det känns inte riktigt, riktigt rätt....
 
Senast ändrad:

Daniel1978

Panerai
2-Faktor
Dimsmörjolja till pneumatiska system kan kanske fungera, den har ju egenskaper som borde fungera i en mekanisk klocka.

Hur som helst, riktikt häftigt!
 

PerS

Omega
Klockan kom igår och nu är den fylld med silikonolja!
Svårt att fånga på bild, men man kan nu se urtavlan och visarna i ganska extrema vinklar.
IMG_20161230_173249320.jpg

Den får ticka på ett tag, och uppstår inga problem så tänkte jag testa med en lite finare klocka så småningom.
 

Aer0

Breitling
Coolt. Klockan ser nästan två dimensionell ut över tavlan. Verkar funka perfekt för att bli av med reflektioner iaf
 

PerS

Omega
Ser ut som det tog 2h 5min att fixa... =P
Inklusive några avsnitt Rick and Morty så gjorde det nog det :)

Krävdes tre försök innan det blev bra. Första gången trycktes packningen till case back:en ut när jag skruvade fast den. Andra gången satte jag inte tillbaka kronan innan jag skruvade tillbaka case back:en för att oljan skulle tryckas ut den vägen istället, vilket fungerade. Tyvärr så hade jag inte fått bort alla luftbubblor, så fick göra ett tredje försök innan det blev bra.
 
Senast ändrad:

PerS

Omega
En uppdatering från mitt test:
Ibland fastnade sekundvisaren mot minutvisaren när klockan var kall. De passerade väldigt nära varandra vid en viss tid; inte jättebra kvalitet på en så billig klocka. Jag plockade bort sekundvisaren, och nu har klockan tickat på utan problem i 2,5 månader :)
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
En uppdatering från mitt test:
Ibland fastnade sekundvisaren mot minutvisaren när klockan var kall. De passerade väldigt nära varandra vid en viss tid; inte jättebra kvalitet på en så billig klocka. Jag plockade bort sekundvisaren, och nu har klockan tickat på utan problem i 2,5 månader :)

Måste varit ett kladdigt jobb.. haha
Ser bra ut. :)
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Ballt ändå!
Hade jag nog inte vågat med en dyrare modell, men å andra sidan vore det ju grymt ballt likt renessance modellerna ;)
 
Topp