• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oljor igen...

Hej på er!

Nu kommer en fråga om olja upp igen!
Jag har tittat igenom tidigare inlägg och sett att det är oljor/fett från Moebius som är bäst. Smörjmedlena som tidigare nämnts är Microgliss D-5 (Low-speed High-load), 9010 (High-speed Low-load), 8300 Grease(no speed high-load). Vad menas med "Low-speed High-load" och "High-speed Low-load"?

På ebay har jag hittat 9010 samt 8300. Men tyvärr har säljaren inte D-5. Kan någon kunnig se om det finns något alternativ hos denna säljare?
http://www.ebay.co.uk/itm/Oil-Greas...=&hash=item2330eae0dd&clk_rvr_id=722248258543

Eller har ni något annat tips på ett kit med lämpliga oljor till en "nyfiken nybörjare" (samma fras som jag använder på en del andra sidor ;) )?

Må väl!
 
Nu hittade jag D-5 hos säljaren!
Så den frågan i inlägget ovan kan strykas. Dock kvarstår de andra frågorna och funderingarna!
 

Minuteman

Rolex
Low speed high load betyder lagringspunkter med långsam rotation av tappen, och (förhållandevis) stort tryck. T.ex lagringen av fjäderaxeln, och centrumhjulet.
High speed low load är det motsatta. Snabb rotation av tappen, men lågt tryck. T.ex lagringarna för gånghjulet, och balansen.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Ursäkta en dum fråga från en som är helt novis inom oljor och service; Är det olika oljor man använder inuti urverkets rörliga delar mot det man använder för att smörja ex. kronan?
 

McGyver

Rolex
Du kan handla det mesta härifrån !

Tar normalt tre dagar så har du sakerna i brevlådan och billigare än säljaren du länkade till! ;)

JLC , kort svar -Ja, du behöver minst tre olika oljor till en början för de olika belastningarna som beskrivs ovan!
 
Topp