• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Olycka lett till ökad gångavikelse, garanti?

Knekten_

Omega
Tjena KS

Importerade en Squale Militaire 1545 I vintras, splitterny. För en vecka sedan brottades jag utan att ta av klockan, klockan fastnade I den andra personen och ryktes därmed av natot(?!) rakt ner i golvet. Klockan tickar fortfarande men det är en påtaglig skillnad I gångavikelsen från +1 till ca -17, förmodligenen balanshjulet.

Två frågor : Tror ni man kan lösa det på garantin samt ifall det finns en urmakare eller kunnig person på forumet som kan ETA 2824-2?

Hör gärna av er och säg till om jag missat något. Bifogar en snabb bild också.

MVH
Skrivet från min mobil
 

Bilagor

  • IMG_20160215_140154.jpg
    IMG_20160215_140154.jpg
    139.1 KB · Visningar: 226

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag skulle försöka ta det på garantin, och sedan betala för service om det inte täcktes.

Vi pratar ändå om en beater som ska tåla lite tuffare tag?
 
  • Like
Reactions: mmx

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Låter som det räcker med att rucka den och det ska ju inte kosta såpass mycket att det är värt att ta varken på hemförsäkring eller att skicka för Garanti.
 

Knekten_

Omega
Jag skulle försöka ta det på garantin, och sedan betala för service om det inte täcktes.

Vi pratar ändå om en beater som ska tåla lite tuffare tag?
Precis, det var det jag tänkte angående garantin eftersom att 1. ramla från knä höjd 2. mjukt underlag. Känner att en ny beater ska kunna ta en liten smäll åtminstonde. Tänk om man slår i den i båtkant eller diverse dykutrustning? Håller alltså med om att rätt ska vara rätt men bör den inte klara mer?
 

tictac62

Cartier
Tjena KS

Importerade en Squale Militaire 1545 I vintras, splitterny. För en vecka sedan brottades jag utan att ta av klockan, klockan fastnade I den andra personen och ryktes därmed av natot(?!) rakt ner i golvet. Klockan tickar fortfarande men det är en påtaglig skillnad I gångavikelsen från +1 till ca -17, förmodligenen balanshjulet.

Två frågor : Tror ni man kan lösa det på garantin samt ifall det finns en urmakare eller kunnig person på forumet som kan ETA 2824-2?

Hör gärna av er och säg till om jag missat något. Bifogar en snabb bild också.

MVH
Skrivet från min mobil
Hej!
Så andra skrivet, är den inte ett garanti fel, tror att rackaren ändrat sig, därför går klockan fel, en schyst urmakare tar inte mycket för en avmagnetisering och inruckning igen.
 

Ekstrand

Cartier
Frågan här är hur mycket stryk man anser att en beater för 5k ska ta? Med en fin P1a förväntar du dig kunna ta svårare kurvor än en blytung saab.

Nu med lite mer info kan jag väl delvis hålla med, efter ditt första inlägg tycker jag inte det lät som någon garantiåtgärd direkt! (Rakt ner i golv, brottas, avryckt nato klingade inte garanti direkt) ;)
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag skulle inte tro det går på garantin oavsett vad garantin "borde" täcka. Det finns inget som heter "borde" i konsumenträtt. Det du kan förlita dig på är goodwill, men det är inget du räkna med. Speciellt inte med tanke på att det är en USA-only modell.

Gällande rekommendation skulle jag nog gå till gamle Werner på ABC Klockservice (Hornsgatan i Stockholm). Han kan hjälpa dig med i stort sätt allt som har med ETA att göra.
 

Ekstrand

Cartier
Nu med lite mer info kan jag väl delvis hålla med, efter ditt första inlägg tycker jag inte det lät som någon garantiåtgärd direkt! (Rakt ner i golv, brottas, avryckt nato klingade inte garanti direkt) ;)

Ops... felpost. EDIT: Låter som om nån ruckarm gått ur läge eller balans blivit ocentrerad typ... borde inte springa iväg i pengar att fixa det där inte :)
 

Knekten_

Omega
Inser nu att första inlägget kanske var lite missvisande. Springbarsen gav vika och boetten lossnade från armen.

Angående reperation bor jag i skåne och ni har pratat om att rucka och balanshjulet, intresserad av en priside om någon kan? Då detta är min första automatklocka.

Tack
 
Topp