• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Om jag endast måste välja mellan följande, vilken hade ni valt?

  • SPC079

    Röster: 1 5.9%
  • SRPB43J1 Presage

    Röster: 6 35.3%
  • SNKL41

    Röster: 0 0.0%
  • SRPB43

    Röster: 10 58.8%

  • Totala väljare
    17
  • Enkät stängd .

Zeus

Omega
Tjena,

Cyklade hem från jobbet när påsen jag hade på styret fastnade i framhjulet och jag åkte, huvudet före, över styret.
Sedan låg jag där på asfalten med skrapsår på hela händerna och i ansiktet. Märkte efter några sekunder att min klocka inte satt på min arm längre. En bit bort ser jag min Seiko SPC081 ligga utan sitt oyster-armband då detta slogs av. Jag lyckades dock hitta armbandet också med alla delar kvar, dock måste bandstiften bytas ut då dessa är helt böjda.

Glaset fick en rejäl spricka och boetten har ett större hack och ett mindre. (Se bild)

Min fråga är kort och gott;
Är det någon här som vet vad det skulle kosta att reparera min SPC081? Alltså byta:
- Glas
- Boett
- Bandstift till armbandet


Gick till en Seiko-återförsäljare och de sa nämligen att det kunde komma upp i nästan samma pris för en ny klocka. Hade lite svårt att tro på detta, därav vänder jag mig till er trogna KS:are.

Tack på förhand för er hjälp!
Mvh
Z

Bild:
AB90B8E5-EC2B-4669-9ABC-7457BC95710F.jpeg
 
Senast ändrad:

Zeus

Omega
Tror nog AD har rätt uppfattning i priset tyvärr, brukar kosta en del även på billiga ur :bag:

Försäkring eller sälj som skrot och köp en ny. Det är ju en billig klocka

Köp en ny. Enklast och säkert även billigast.

Tackar för era svar!
Tyvärr har jag inte förnyat min försäkring sen något år tillbaka. Köpte denna 2013-14 någon gång.
Frågan är om man kan leva med att bara byta ut glaset? Men ja, finns den relativt billig som ny så låter det ju smidigast.

Vet ni om denna finns med VIT urtavla? Tänker att annars kanske man ska skaffa en SPC079 istället :)
 

Magnus (Sthlm)

Panerai
2-Faktor
Nytt glas och kör den på läderband. Sen kan du känna dig nöjd över alla pengar du sparat genom att inte byta ut länk och boett och med gott samvete beställa hem en vit som komplement. :happyhappy:
 

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Om du har en vanlig hemförsäkring skulle jag gissa att du kan nyttja den för att få ersättning för din trasiga klocka.
Lycka till och till nästa gång föreslår jag ANVÄND HJÄLM!
 

Kessler

Rolex
Tråkigt :( Nog inte värt att fixa då det är en rätt billig klocka. Bandstift är dock enkelt att få tag på. Så kan du slänga på armbandet igen och fortsätta ha klockan som en cykelbeater ;) Om du vill kan du få några bandstift av mig om jag har i rätt storlek.

Eller tror jag missuppfattade förresten. Du menar stiften i länken?
 

Zeus

Omega
Tråkigt :( Nog inte värt att fixa då det är en rätt billig klocka. Bandstift är dock enkelt att få tag på. Så kan du slänga på armbandet igen och fortsätta ha klockan som en cykelbeater ;) Om du vill kan du få några bandstift av mig om jag har i rätt storlek.

Eller tror jag missuppfattade förresten. Du menar stiften i länken?

Haha ”cykelbeater” :D Har för mig att det är 20mm bandstift.
Nejdå du förstod rätt, ursäkta otydligheten, det är bandstiften jag menar :)
Tänkte eventuellt bara byta ut glaset sen leva med hur boetten ser ut.
 

Kessler

Rolex
Haha ”cykelbeater” :D Har för mig att det är 20mm bandstift.
Nejdå du förstod rätt, ursäkta otydligheten, det är bandstiften jag menar :)
Tänkte eventuellt bara byta ut glaset sen leva med hur boetten ser ut.
Ja kör på det. Nu har ju klockan en spännande (om än tråkig) historia också! Kanske kan polera boetten med autosol om det är mycket repor. Hacken är svårare att göra nåt åt.

Bandstift går att få tag på enkelt och billigt. Exempelvis 8pack (4st 20mm) på Clas ohlson för en tjuga. Dra ett PM så kan jag skicka några annars.

Har du inget bandverktyg borde en klockaffär kunna fixa det förhoppningsvis gratis. Annars har jag en drös med såna hemma också som är lite slitna men fungerar.
 

Zeus

Omega
En ny kostar 1500:- från England . Misstänker att det kan dra iväg en del om boett m.m ska bytas .

Försäkring eller sälj som skrot och köp en ny. Det är ju en billig klocka

Köp en ny. Enklast och säkert även billigast.


Nytt glas och kör den på läderband. Sen kan du känna dig nöjd över alla pengar du sparat genom att inte byta ut länk och boett och med gott samvete beställa hem en vit som komplement. :happyhappy:

Såg idag att i butik kostar en ny SPC081 3200:- ! Hur f*n kan det vara så stor skillnad då de finns för halva priset på nätet? Är det en nyare modell? Fattar ej.
:bag:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Såg idag att i butik kostar en ny SPC081 3200:- ! Hur f*n kan det vara så stor skillnad då de finns för halva priset på nätet? Är det en nyare modell? Fattar ej.
:bag:
Typiskt Seiko, vissa modeller är helknasigt prissatta. I kombination med rabatter online kan det bli stora skillnader.
 
Topp