• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omöjlig fråga.

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Hej,

Standby, kaffe, padda och lite klocktankar. Vilken blir 2014 års första klocka? Några kriterier;

1. Tidlös design (om uttrycket tillåts i klockkretsar). Modell med tradition som kommer att förbli relativt oförändrad som modell och därmed åldras med stil.

2. Tradition - gärna någon koppling; ex. Speedmaster - NASA, GMT Master - PANAM etc.

3. Inköpet kan absolut vara vintage; måste dock vara säkrat med reservdelstillgång etc. dvs. borga för ett hyfsat framtidssäkrat ägande

4. Helst en klocka som fungerar i alla typer av miljöer - guld etc. funkar inte på min arm och inte i mina miljöer. Bör andas stil men ändå gå lite under radarn...

5. (subjektivt) men en klocka som man växer ihop med och som man kan åldras med. Min pappa har en SUB som är hur gammal so helst men som är väldigt mycket han.

Jag har under året prövat GMT, GMT IIC, Explorer II plus några till. 1675 som jag har nu stannar tillsammans med min UTC Skydiver som jag jobbar i mestadels, 1675'an är som exempel tveksam med tanke på punkten 3.

Men, något tillägg i början på nya året ska till. Jag som alltid hållit mig till Rolex och Omega kanske skulle gå utanför boxen...? Men vad skulle det vara å andra sidan. Kan inte se mig själv med en PP hur fina de än är.

Småflummigt, men ni kanske förstår mina tankar...?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Glycine Airman, antingen vintage eller nyare om 36mm är för litet... :)




Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    229.8 KB · Visningar: 66

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Kloka förslag från alla.

Speedy - uppfyller många kriterier (alla faktiskt). Men - extremt vanlig och frågan är om jag tröttnar på den lite för fort? Denna ligger högt på listan och måste fundera några varv.
IWC - Intressant inspel. Har dock fått för mig att modellerna uppdateras rätt ofta och att traditionpunkten därmed faller bort samt att de innehåller rätt enkla verk? Får läsa på lite om dessa känner jag - bra tips hur som.
Glycine Airman - hade en Combat för ett antal år sedan. Såldes ganska snabbt för att andra märken lockade mig mer, ska känna lite på Airmanvarianten...
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jag håller med Denke om Airmanklockan. Det är en klocka som sätter igång diskussioner och
är en isbrytare. Vill du ha en Vintageklocka så är Airmanklockan och kanske RAF klockan eller speedyn det som gäller!
Här är en bild på min RAF Omega från 1943 som hör till mina favoriter!

i0qB3ax.jpg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Nu vet jag, zenith el primero striking ten. Lite aviationkoppling, en kronograf och ganska diskret. Finns en fin på KS.

Eller en JLC. Kanske Master Control.

Iwc pilot är ju också trevligt.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Kloka förslag från alla.

IWC - Intressant inspel. Har dock fått för mig att modellerna uppdateras rätt ofta och att traditionpunkten därmed faller bort samt att de innehåller rätt enkla verk? Får läsa på lite om dessa känner jag - bra tips hur som.
.

Länken om IWC Mark borde väl ta bort eventuellt tvivel om att inte hålla sig till tradition. Man bygger bara vidare på den. Enkelt verk? Tillskruvat så att i alla fall min går +2 per dygn. Bilden nedan (ursäkta att jag tjatar den) borde väl undanröja allt annat tvivel ... ;)

xBHiYgi.jpg
 

Nexus

Panerai
Ett förslag från Farbror Nexus™: Get your shit together och köp en Glycine. Jag vet att du vill ha en, du vet att du vill ha en. Vad kan gå fel?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Tror att du kommer gilla Duon. Många tycker att Classique är för litet, då är Duon eller GT:n bättre storleksmässigt! Jag tycker dock att Classique är hur charmig som helst.

Små klockor for president!
 

M021

Rolex
2-Faktor
IWC 5002. Stor klocka men är du pilot är du pilot ;) Får du bra Julbonus så kör en Platinum, då flyger du under radarn trots hög kärleksfaktor!
 
Topp