• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Om du bara fick bära EN klocka för resten av livet?

J

Jimmy042

Guest
Låt oss anta att vi står inför det tunga valet att endast bära en klocka för resten av livet, vilken hade DU valt? Endast en klocka får skrivas! Bortse från prisklasser/tillgång, vi snackar ren fantasi!

Mitt val hade blivit en Rolex day date II President, se bild lånad från Google :)
9602BF9B-6657-43D6-8455-66B94D051B3E.jpeg
 
Låt oss anta att vi står inför det tunga valet att endast bära en klocka för resten av livet, vilken hade DU valt? Endast en klocka får skrivas! Bortse från prisklasser/tillgång, vi snackar ren fantasi!

Mitt val hade blivit en Rolex day date II President, se bild lånad från Google :)
9602BF9B-6657-43D6-8455-66B94D051B3E.jpeg
Varför II:an? Oproportionerlig på alla sätt och vis!

Jag hade nog valt en isad platona.
 
Den väger bly. Vill du verkligen ha en sådan som OWG klocka?
Saknar du den något förresten eller är du ungefär lika nöjd med 116500? :)

Jag har faktiskt inte känt/sett den ”irl” men mitt tänk är främst för storleken. Även om 36 mm sitter riktigt bra på min handled så tycker jag nog att en lite större är bättre.
Då har du ju 40mm istället, 2282(38/35/06) osv :)
 

Elias.A

Cartier
B0DCAD70-505B-4939-A546-1FB4ADD14BD2.jpeg

En ap royal oal 26331st! Har länge varit min drömklocka, tycker den är galet snygg och passar nästan till allt enligt mig. Allt med den tilltalar mig så otroligt mycket.

Bild tagen från Google tyvärr...
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Det finns väl en massa likadana trådar men det är alltid kul att fundera över sådant.
Egentligen föredrar jag stål och länk, men då jag i skrivande stund inte kan komma på någon modell med spring drive med svart tavla utan Power reserve indikator så kvalificerar endast denna modell i Roséguld.

Perfektion.

Grand Seiko SBGD202
Grand-Seiko-Spring-Drive-8-Day-Rose-Gold-Sparkling-Black-Dial-SBGD202-6.jpg
 

a.i

Omega
2-Faktor
Börjat inse att 36 mm är den ultimata storleken för mig! Därför faller min röst på en Rolex DD ref 18038 med svart urtavla.

En mer realistisk, men ack så fin, drömklocka är en Rolex DJ ref 116234 med blå urtavla och super jubilee.
 
J

Jimmy042

Guest
Det finns väl en massa likadana trådar men det är alltid kul att fundera över sådant.
Egentligen föredrar jag stål och länk, men då jag i skrivande stund inte kan komma på någon modell med spring drive med svart tavla utan Power reserve indikator så kvalificerar endast denna modell i Roséguld.

Perfektion.

Grand Seiko SBGD202
Grand-Seiko-Spring-Drive-8-Day-Rose-Gold-Sparkling-Black-Dial-SBGD202-6.jpg

Grand Seiko är verkligen fina, alltid gillat deras tidlösa, rena utseende
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
En fråga: Alla ni som här 'väljer' ultra komplicerade ur av de allra dyraste märkena, har ni räknat med de astronomiska servicekostnaderna som detta tankeexperiment skulle medföra ?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
En fråga: Alla ni som här 'väljer' ultra komplicerade ur av de allra dyraste märkena, har ni räknat med de astronomiska servicekostnaderna som detta tankeexperiment skulle medföra ?
Nä. Det är ju ren fantasi och jag tänkte att det även utsträckte sig till ägandekostnaderna. Samtidigt valde jag en Spring drive som knappast behöver servas, och om service krävs så hoppas jag att jag hunnit tjäna in den kostnaden jämfört med en "vanlig" mekanisk klocka när det väl är dags. :)
 

JB_XII

Rolex
Ädelmetall till vardags blir ju både tungt och opraktiskt. Rånrisken är dessutom överhängande.
En sleten stålklocka där man inte behöver tänka på varje liten hairline är nog rätt väg att gå.

Så ur min fantasi och med fritt val så plockar jag nog hem denna :D Kul med lite proveniens också :rolleyes:

72B0C00D-5F31-4513-914B-E885299ECC56.jpeg
 
Topp