• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

"Om du köper en klocka, vad får jag?"

M021

Guld
2-Faktor
Satt och pratade klockor med tjejen igår då vi sprungit runt mellan klockhandlare här i Antwerpen.
Hon kommer såklart in på prislappen på de jag kikar på och säger att det sätter ribban för eventuella smycken/förlovningsringar etc. I och med att hon märkt av ökat mobil aktivitet (klocksnack.se) och hur vår diskussion yttrar sig säger hon, "Gör en tråd i det där forumet med frågeställningen, om du köper en klocka, vad får jag? Där du också frågar vilken klocka det handlade om"

Så gott folk, har ni några erfarenheter från dessa diskussioner? Och om ni har det, vilken klocka triggade diskussionen eller var ett sånthabegär att det tillochmed blev en muta;)!
Hoppas kunna dra slutsatsen att jag inte är den enda som inte lyckas skapa förståelse för en sådan viktig investering!

Frun fick en rolex i föda barn present. När sedan jag fyllde 40 tyckte hon att även jag skulle ha en rolex och gav mig ett bra bidrag . Ungefär där började mitt klocksnack missbruk :)

Hände mig senast i somras när jag köpte min Sinn 556. Slutade med en handväska till hustrun som kostade lika mkt som klockan... Trots detta kändes det som en god investering eftersom hon inte gnällt ett enda pip om klockor sedan dess.

Hittills har jag kommit undan med att köpa henne handväskor men det blir som med mina klockor bara dyrare och dyrare modeller. Senast nämnde hon faktiskt att hon också vill ha en klocka så det går åt rätt håll. :)

Har ni klassisk fördelning av könsrollerna i er förhållande? Delad ekonomi? Är det du som ger och hon som får? Tvärt om någon gång?

Personligen känns det väldigt tillfredsställande att ge. Men också att unna sig då och då.

Har liksom Criss Cross uppvaktat barnens mamma, trots delad ekonomi (som i praktiken handlar om att man drar halva kostnaden var).

Tycker det är bra att man har passionerade intressen som man kan ha ömsesidig förståelse för och se varandra unna sig saker då och då. Har f ö en känsla av att hästen vi har i stallet drar lite mer än mina personliga intressen... Bara stallplatsen... Och släpet... och tiden... Men wow vilken "passion" . ... Och Rolex är ju ganska förknippat med ridsport, så där kommer man ju undan lite tack vare "livsstilsargumentet". Kolla en äldre instruktionsbok till en Datejust...

A

Min fru har aldrig någonsin sagt något sådant, tvärtom har hon själv köpt de två "bättre" ur hon använder. Jag betalade hennes vigselring, hon köpte en iwc åt mig. Vi delade på kostnaden för våra förlovningsringar. Den Sinn 456 hon har köpte hon på eget initiativ med viss hjälp av mig. Hon har på helt eget bevåg låtit byta tavla i den. Oftast bär hon en 16610, den köpte hon av mig. Jag är helt enkelt inte van vid det där med materiella ultimatum liksom.

Liknande diskussioner ligger alltid och lurar. Det har hanterats genom att i ett tidigt skede(när jag gick från att bara köpa vintageklockor för 1000-9999 till att även köpa dyrare pjäser) köpa en Cartier. Dessutom har en Omega SMP lady size getts i födelsedagspresent.

Trots detta åkte jag på en svindyr väska som kompensation när jag köpte Explorern..:sorry: Men på något sätt tycker jag det är helt ok..:cool:. Det känns helt fel att jag då och då skulle köpa dyra prylar som är så individuella som klockor utan att hustrun skulle få möjlighet att "kompenseras".

Sedan beror det ju på hur relationen är satt. Vi är gifta och har en i allt annat sammanflätad ekonomi. En god vän som har ett halvt klockintresse insåg att så här kommer det bli när han gifte dig. Så han knallade iväg till Rob E och handlade en sprillans Rolex veckan innan de gifte sig och flyttade ihop. Allt för att komma runt kompensationskraven... Personligen skulle jag aldrig inledde en relation så. Men det är jag det.

Den informella deal jag har med fästmön är var fjärde klocka till henne. Det var inte så mycket en överenskommelse som ett konstaterande, dock, då hon hade fått tre när jag var uppe i tio. Det kom på tal efter ett par ytterligare inköp när hon tyckte att det var länge sen hon fick en. Än så länge lägger jag inte så mycket pengar på klockor att det påverkar ekonomin nämnvärt, men då och då har plånboken kännts lite lätt ett tag.

Som min 500:e post passar den här utmärkt! Min älskade hustru skiter högaktningsfullt i vad jag gör med mina pengar! Däremot tycket hon kanske att jag är en smula dum i huvuvudet som kan posta 500 inlägg om ett, för henne, helt meningslöst ämne.

:)

Har aldrig förekommit någon sådan diskussion här. De gemensamma utgifterna delar vi på men de pengar som blir över för var och en lägger vi på det vi själva är intresserade av. Vi tjänar ungefär lika i lön också vilket kanske bidrar till att det inte blir något tjaffs om pengar då vi har ungefär lika mycket kvar per skalle då allt är betalt.

Hon har fått två billiga klockor och en väska senaste halvåret. Det känns lagom eftersom jag just nu försörjer oss alla tre med min lön... :)

Att jag köper klockor för mina pengar kan jag svårligen se att jag ska kompensera min tjej för. Lyckligtvis håller hon med. Vet inte vad jag skulle göra om hon började kräva en massa saker i "kompensation". Sannolikt något drastiskt.

Hon hade mitt intresse, tills hon började använda min Omega seamaster från 60-tal. Nu kollar vi på klockor och har blivit lovaD en DD som jag kan ha när vi gifter oss.

Min fru har aldrig någonsin sagt något sådant, tvärtom har hon själv köpt de två "bättre" ur hon använder. Jag betalade hennes vigselring, hon köpte en iwc åt mig. Vi delade på kostnaden för våra förlovningsringar. Den Sinn 456 hon har köpte hon på eget initiativ med viss hjälp av mig. Hon har på helt eget bevåg låtit byta tavla i den. Oftast bär hon en 16610, den köpte hon av mig. Jag är helt enkelt inte van vid det där med materiella ultimatum liksom.

Vänta nu... Har du sålt en 16610 till din fru?????

Jag ville sälja, la ut annons på TTT, hon ville köpa...hon gillar den som fan, tycker den är skitfrän plus att den retar arslet av ett par snubbar på hennes jobb vilka båda tjatat om sub lääääänge men är för snåla för att köpa. En av dom är hennes chef så det är väl ett subtilt middle finger...

Jag gav helt fria händer på förlovnings/bröllopsringar och köpte en AT 8500 i morgongåva...då kunde jag även köpa en AT 8500 blå till mig i morgongåva till mig själv...

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Det kanske är helt rimligt att kräva en ny klocka som kompensation varje gång det inhandlas en kappa, skor, en väska eller en fullständigt sanslöst dyr klippning?

Hände mig senast i somras när jag köpte min Sinn 556. Slutade med en handväska till hustrun som kostade lika mkt som klockan... Trots detta kändes det som en god investering eftersom hon inte gnällt ett enda pip om klockor sedan dess.

Känner att jag bör förklara mig vidare... grejjen är att frugan faktiskt aldrig krävde ngn kompensation, det var min idé. Till saken hör att jag drar in mer än dubbelt så mkt som hon så hon har liksom inte samma möjligheter som jag. Eftersom jag unnar mig något så tycker jag inte det är mer än rätt att min bättre hälft ska få samma ynnest. Hade vi haft lika höga inkomster hade det kanske varit annorlunda. Hur det blir med det får väl framtiden (förhoppningsvis) utvisa.

Kanske mer våra samveten som känner att det ska vara lite rättvist... Så det ska kännas ok att lägga ner pengar på något som man inte behöver men måste ha...

Delad glädje är dubbel glädje? Hon borde vara glad för din skulle om du väljer att lägga dina surt förvärvade pengar på en fin klocka. ;)

...min fru säger att hon får lugn och ro i och med att jag slutar tjata så förbannat om klockan jag är intresserad av!:p

I övrigt har vi inte den typen av förhållande att det är jag som måste köpa henne något om jag köper något till mig. Vill hon ha något, vill hon bestämma och köpa det själv.

Den första rollen jag köpte var till tjejen..
Så när jag tittade på en till mig, så var det inget snack.
Klart att jag också skulle ha en fin klocka!

Nä va fan, för min del är klockor tillräckligt dyra som dom är, skall man då lägga på någon form av handväske-straff-skatt så blir det ju katastrof.

Vintage tips:
När eventuella pris-gliringar (hemma eller på jobbet) ang märket Rolex dyker upp kör jag alltid med "jovisst dom nya Rolexarna är ju svindyra, men det här är en gammal häck ifrån 70-talet, kolla den har till och med sunkigt nikotin-gulnade prickar och kanten här är helt blek, så det är inte konstigt att dom slutade göra den här modellen, om man säger så".

Det är ingen som är tillräkligt intresserad för att ana att det fins en lucka i resonemanget.

Tillbaka
Topp