• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Om någon mer än jag skulle vara intresserad av IWC's nya Aquatimer ...,

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Löjligt billigt! Sjukt mycket bra boett och länk för pengarna.
Om det är inhouse verk eller inte skiter jag i

Gillar nästan att det är ETA, då kan nisse på hörnet serva istället för dyrfabrik i Schweiz.
Ta inte i så du skiter ner dig! :D
Nästan samma pris som en sub ju!
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Verkar vara ETA-baserat verk. Tråkigt, då VC ATn hade ett inhouse-verk och listade 54' på gummi.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Är det så? Bra att veta, Ingenieur är faktiskt en klocka som har smugit sig på mig lite oväntat. Om någon har en sådan och ska på GTGn i maj, ta gärna med en!
Här ser du halvlänken. En liten bit som kan fungera som lite bättre justering

image.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Är vänstra "kronan" till den interna vridringen?
A blog to watch skriver;
-"We've speculated a lot about the function of the left-hand "crown" on the opposite side of the case. It first looked like a helium escape valve and it also looked somewhat like a locking system for the SafeDive rotating bezel. While it isn't actually something one can operate, it is related to the bezel system. Apparently there is some gearing in there, and the small holes are to allow water to escape after the watch has been submerged in water. As an legit diver, the Aquatimer Automatic should perform well if called upon for a dive."

Vidare skriver de;
-"The case is water resistant to 300 meters and the dial is very legible. In fact, most all of the Aquatimer models this year make good actual dive watches though some might prove too precious to beat around."

http://www.ablogtowatch.com/iwc-aquatimer-automatic-watches-2014-hands/

Är de bara ner till 300m numera?

Min gamla "vintage" ref 3536 som är ner till 2000m.
image.jpg
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Fick precis svar från IWC. Tyvärr inga halvlänkar heller till den nya Aquatimern ... :banghead:

Får med andra ord vänta tills den finns att prova. :nailbiting:
 

UNO

Panerai
Trist! Ska fråga dom om det finns eller planeras halvlänkar till den. Betydligt större länkbitar än till mina flygare, så det vore rimligt i alla fall.
Inte ens med halvlänkar är det speciellt bra.
Min Ingenieur blev inte ok förrän jag gav upp och låter den hänga löst Östermalmsaktigt med lite ding-risk.
Lite av IWC och även Rolex charm är att de inte gör precis allt logiskt eller som efterfrågat.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
dvs den här (ref IW329002),

kan jag meddela följande direkt från källan i Schaffhausen:

- Svenskt riktpris blir 52.800:-

- Leverans tidigast i juni i år

- Länken saknar tyvärr microjustering, som dom flesta av IWC's länkar

Vill ni läsa mera om klockan går det bra här: http://www.iwc.com/en/collection/aquatimer/IW3290/

Har sett den annonseras av Spanska och Italienska handlare på C24 för mellan 35 och 40k SEK (4k EUR), lite beroende på dagskursen för euron. Dom har givetvis inga för leverans än.

Mums ... :happyhappy:

Fanns att köpa i Dubai i förra veckan när jag var där, med tanke på att dem var ganska svåra att få tag på just nu ville dem inte pruta mycket, 40k var sista priset.
 

TKVF

Panerai
Själv väntar man på en Aquatimer av nyare slaget, den i brons. Bör snart dyka upp. Den finns för övrigt inte med länk. Slänger in en bild lånad från IWC så man kan se lite hur den kommer se ut.

10257027_810012652356404_3125012925782057889_o.jpg
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Äntligen har jag haft den på armen! Gassan på Schiphol hade både en svart och vit inne, båda snygga men jag föredrar den svarta:

IWC Aquatimer.jpg


En rejäl bit, både vad gäller länk och klocka. Man får nästan lite vibbar av Oris pansarvagnskänsla. Lite snabba intryck:

- Kändes kanske lite topptung nu, men det berodde nog mest på att länken inte var justerad för mig.
- Makalös gedigen känsla i alla delar.
- Den "gröna" färgen på visare och dykring ser betydligt bättre ut i verkligheten än på bild (inte ovanligt).
- Tog en stund innan jag klurade ut hur den interna dykringen fungerar. Pillade på kronan på olika sätt utan att något hände, men det var mycket enklare än så. Det ser inte ut så, men den yttre ringen kan vridas, vilket i sin tur vrider den inre ringen via en "växellåda" (det som sticker ut på vänster sida). Mycket rejäl och distinkt känsla och en riktigt läcker konstruktion!
- IWC hade fel när jag mailade dom (se tidigare inlägg). Den kommer med två halvlänkar, så det bör gå bra att få till OK passform.
- Som alla IWC, perfekt antireflex och grymt bra läsbarhet oavsett ljus.
- Gassans "tax free price" var EUR 4.800:-, dvs 45k i runda slängar. Går att hitta billigare på c24 (ca 40k) om man vågar köpa från Italien eller Spanien.

Hade jag inte köpt min Sea-Dweller hade den varit ett klockrent dykarköp för mig. Nu får någon annan bli först och jag kommer att trycka på "like". ;)
 

Bilagor

  • IWC Aquatimer.jpg
    IWC Aquatimer.jpg
    182.5 KB · Visningar: 55
Topp