• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Om ni skulle köpa en Rolex Daytona...

...vad skulle ni då köpa, samt vad är bra att veta om modellen.
Jag är själv på jakt efter en lite nyare pjäs, kanske 2010 och framåt?
Det ligger ute ett par stycken till försäljning som jag själv är mycket sugen på, men vad ska man kolla på och vad ska man betala?

Hur mycket får man betala i realiteten hos AD här i Sverige vid ett nyköp?

P.S
Har ni några schyssta Daytonabilder, dela gärna med er. :woot:

Edit:
P.S #2...Gärna på brunt läder.:rolex:


Edit
P.S #3 Googlade lite och glöm det där med brunt läder. Daytonan måste vara en av få klockor som inte gör sig på brunt läder. :eek:


Edit
P.S #4 Varför finns dom ens i både svart och vitt, hur fan ska man någonsin kunna bestämma sig??? :nailbiting:
928556d1357650436-fs-bnib-fs-rolex-daytona-steel-black-white-dial-116520-blackearlyz3.jpg
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Kan absolut inget om Daytona, men tycker att den svarta som du visade var fetare än den vita!
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
...vad skulle ni då köpa, samt vad är bra att veta om modellen.
Jag är själv på jakt efter en lite nyare pjäs, kanske 2010 och framåt?
Det ligger ute ett par stycken till försäljning som jag själv är mycket sugen på, men vad ska man kolla på och vad ska man betala?

Hur mycket får man betala i realiteten hos AD här i Sverige vid ett nyköp?

P.S
Har ni några schyssta Daytonabilder, dela gärna med er. :woot:

Edit:
P.S #2...Gärna på brunt läder.:rolex:


Edit
P.S #3 Googlade lite och glöm det där med brunt läder. Daytonan måste vara en av få klockor som inte gör sig på brunt läder. :eek:


Edit
P.S #4 Varför finns dom ens i både svart och vitt, hur fan ska man någonsin kunna bestämma sig??? :nailbiting:
928556d1357650436-fs-bnib-fs-rolex-daytona-steel-black-white-dial-116520-blackearlyz3.jpg

För att Gud bestämde att man måste ha båda. ;)
 

ErikGBG

Audemars
Ska du ha en vit tycker jag 16520ans tavla är ett par resor snyggare. Svart är de hugget som stucket.
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
skulle du få världens ångest är det bara att byta ut urtavlan för några goa tusingar. Jag säger, kör bara!
 

vincent76

Omega
Har själv en med svart tavla från 2008 som jag haft sen den var ny.
Är den bland det bästa man kan hitta i klockväg enligt mig vag gäller utseende och kvalite.
Det ända negativa kan vara att dom är mycket mer repkänsliga än andra Rolex.

Lycka till!
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Glöm att pruta hos AD, såvida de inte har den inne vilket är sällsynt. Det kan ändå inte röra sig om mer än 5% ändå.

Daytonan (116520) är fantastisk med sitt nya verk. Visst har den vita Zenithen snyggare urtavla men både länk och urverk är sämre än på den nya. 4130-verket är byggt på mindre delar än andra motsvarande urverk och har 77h gångreserv (66h med kronografen på).





Egentagen bild från gårdagens WRUW-tråd. :)
 

Ricrob

Patek
Har själv siktet inställt på en med vit tavla, från 2008 och framåt men gärna så ny som möjligt. Hade degen funnits just nu så hade jag klippt Zed's direkt.
 
  • Like
Reactions: Zed

DrDre

Patek
Jag skulle satsat på en vit med inhouse urverket. Så ny som möjligt och om den är beg/uttagen från butik skulle jag betala max 85% av butikspriset (annars känns det bättre att köpa helt nytt).
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Hade samma "problem" som du förut. Min logik var - bestäm färg på tavla först. Ska du ha vit så ska du välja Zenith-varianten tycker jag, den har snyggare tavla (sorry Zed...). Ska du ha svart tavla så kan du lika gärna välja Rolex-varianten, så får du uppdaterad länk och fetare visare som ger bättre tydlighet

För mig funkar vit tavla på andra, men inte på mig... Så jag valde en svart med rolex 4130-urverk i

Min med svart läderstronk:
34961894-A19C-4575-9BE2-7EA16046066E-1377-000000EE7C4ED03E_zps50db027a.jpg



Min på "kevlar:
D4E7A0F3-10E7-4EE2-AD31-039F6EF824CE-1377-000000EE72D419E4_zps0ff1634a.jpg



Min på grått Nato:
CDB5C151-D93D-4A30-997A-74E91C0690C8-1377-000000EE86D7AB26_zps6a4ffb20.jpg


Min på standardlänk - bra att ha när man tar tid på äggen...
885F2615-6A65-4FFB-AB44-A8AB32A038F0-4771-0000037ACDFB6E28_zps6c0ee3a4.jpg
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Per: Det är en Zenith (16520) av sista årsmodellen (99-00) med luminova och SEL. Nice.
 

ErikGBG

Audemars
Sätter en ad i en vit 16520-tavla i en 116520 tro eller blir de gnäll då? Lite best of both worlds tänkte jag... :)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Sätter en ad i en vit 16520-tavla i en 116520 tro eller blir de gnäll då? Lite best of both worlds tänkte jag... :)
Annars kan du köpa en beggad tavla och låta en oberoende duktig urmakare byta

Edit: såg först inte att du menade byta mellan de olika varianterna av urverk. Som Zed säger flyger inte det eftersom placeringen av de små visarna är olika.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
JS_80: Tycker också att Zenithens utformning av tavlan är snyggare men länken och urverket väger upp det för min del. Sedan kom de fetare visarna 2004 mitt i F-serien. Innan var det samma visare som 16520.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Zed - ja den gamla länken och spännet var ju inte värdig klockan i övrigt :(

Bästa combon går ju inte att få;

- gamla vita tavlan
- nya spännet
- nya länken
- helt borstad

*sluuuurp*
 
  • Like
Reactions: Zed

Isodor

Audemars
Det var ju riktigt synd att Rolex valde att dissekera El Primero-verket och göra det så mycket sämre...
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Det var ju riktigt synd att Rolex valde att dissekera El Primero-verket och göra det så mycket sämre...
De gjorde egentligen allt bättre förutom att sätta spegelfinish på subdialsens ringar. Hade de fortsatt varit svarta så hade läget varit ett annat.
 

Cosmograph

Cartier
2-Faktor
Köp med valfri tavla, och sedan letar du som 17 efter en vitguldstavla att sätta i.

lite bilder från min finns på forumet.

Seriöst så kan det inte bli fel med en Daytona, och ja, den drar till sig hairlines.
 
Topp