• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Om OWG var ett måste

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Detta är egentligen en dubbelfråga och den har säkert kommit upp innan, men...

1: OM du bara fick behålla en av de klockor du äger, vilken skulle det vara?
2: OM du hade råd att köpa vilken klocka som helst, men var tvungen att bara bära den resten av livet, vilken klocka skulle det vara?
 

Mattan

Panerai
1.
IMG_0398_zps189da1e2.jpg


2.6538 sub
 

maxmol

Panerai
1) Speedmaster pro
2) Rolex red 1680 eller PP Nautilus... Skulle bestämma genom impuls i butiken. :nailbiting:

Själv då?
 

Knät

Cartier
1. Farfars Omega Seamaster - krävs ingen motivering.
2. PlexiDJ med slät ring.. Eller 1675.. Eller SD.. vafaan en Rolex blir det ju i vilket fall som helst..
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
1. Sinn 103st
2. Jättesvårt... hade velat ha en schysst krono utan skruvade knappar... JLC deepsea chronograph eller kanske någon Zenith
 

GurraG

Cartier
Detta är egentligen en dubbelfråga och den har säkert kommit upp innan, men...

1: OM du bara fick behålla en av de klockor du äger, vilken skulle det vara?
2: OM du hade råd att köpa vilken klocka som helst, men var tvungen att bara bära den resten av livet, vilken klocka skulle det vara?

1. Tag Heuer Monaco (även om det skulle göra ont att bli av med morfars gamla Certina).
2. Det varierar hela tiden för mig, nästa klockköp är nästan alltid den klockan. Det är absolut inte en fråga om pris utan nå'n slags känsla. Men en kul fråga som kommer hålla mig vaken på nätterna... Borde ju vara mid-size så den håller för trender, icke-chrono för renhetens skull, inte för sportig eller för dressad, funka både på stål och läder...hmm... Jag har aldrig varit så värst sugen på Rolex (hukar mig lite...) men frågan är om jag inte landar i DateJust II eller Milgauss här.
 

Snårtas

Rolex
Båda frågorna rätt svåra att svara på, eftersom jag kanske är på väg att flippa två stycken...

Undrar om jag inte skulle behålla min gamla Tag Heuer Professional Quartz Chronograph. Inget direkt kapital bundet, men rätt mycket nostalgi då det var den första klockan jag köpte för egna pengar.

Sen skulle jag nog köra på en PP Aquanaut i stål. Den ser grymt fin ut på bild och är den hälften så fin IRL så är det nog en klocka som räcker livet ut.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Alltid en lika aktuell och rolig frågeställning, där svaret kan variera från dag till dag :) Funderade faktiskt själv, idag, på att lägga upp en tråd med just din första fråga... Scary ;)

Fråga två är inte lika självklar för mig, men en clean blåtavlad PP nautilus, fick ge vika för lite underbart vintage med kupat plexi och mekaniskt alarm...

På 1 svarar jag min 70-talare, Nivada automatic antarctic diver...


...och på 2 svarar jag...

Den högra JLC Deep sea alarm/memovox från -59...



Eller något liknande...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
På 1 svarar jag min 70-talare, Nivada automatic antarctic diver...
Den är verkligen fantastisk den klockan!

På 1 svarar jag min 70-talare, Nivada automatic antarctic diver...
...och på 2 svarar jag...
Den högra JLC Deep sea alarm/memovox från -59...
Bra val! Gillar reissuen av den.

På fråga 2 skulle jag lätt kunna komma på tio olika klockor, men det är ju en del av charmen i att tvinga sig välja en.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Detta är egentligen en dubbelfråga och den har säkert kommit upp innan, men...

1: OM du bara fick behålla en av de klockor du äger, vilken skulle det vara?
2: OM du hade råd att köpa vilken klocka som helst, men var tvungen att bara bära den resten av livet, vilken klocka skulle det vara?
1. Min Rolex Explorer 14270, som jag köpte ny hos Rob E i mitten av 1990-talet. Understatement som passar mig utmärkt och duktigt med affektionsvärde i den nu.
2. En tidsmaskin .... och sedan en Explorer 14270 från mitten av 1990-talet. En otroligt användbar klocka:

travellerkit2_sm.jpg


finger_sm.jpg


14270onOysterInPocket-1.jpg


14270onNato_sm.jpg


.... Som ett alternativ skulle jag ta tidsmaskingen lite till bakåt och köpa den där Explorer 1016 jag inte köpte "bara för att den hade plastglas och var gammalmodig"... (har rättat till det misstaget, men det kostade på... både i väntetid och pengar).

Antar att tidsmaskinen är det dyra här... inte klockan, som jag redan har och inte har för avsikt att ersätta med något annat...

A

P.S. Gamla bilder, om någon skulle känna igen dem från andra forum... Har fortfarande på "att göra-listan" att ta lite fräscha bilder... och jag vet ju att sådant uppskattas...
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
1. Min Rolex Explorer 14270, som jag köpte ny hos Rob E i mitten av 1990-talet. Understatement som passar mig utmärkt och duktigt med affektionsvärde i den nu.
2. En tidsmaskin .... och sedan en Explorer 14270 från mitten av 1990-talet. En otroligt användbar klocka:

travellerkit2_sm.jpg
Intressant, har du haft din Explorer på jubilee? Bilder på det i så fall!
/j
 
Topp