• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega 166.0324

Hej!

Har haft ett långt uppehåll kopplat till klockor (ty 10 år) och egentligen bara haft och varit nöjd med de ur jag har.
Det jag märker är att jag använder denna klocka alldeles för lite i förhållande till hur kul den är.
Köpte den av Gripenbro i Gbg för säkert 11-12 år sen och har haft den sen dess. Den går fint och funkar som den ska. Hade den inne hos Huke i Malmö som öppnade den i helgen. Han kunde konstatera att urverket är från 1972 och att det var omega serienummer mm. I övrigt är klockan en NOS, i alla fall enligt Gripenbro. Har sett att det finns något som heter WatchCo som är just den typen av bygge.
Vad finns det för intresse för en sån här klocka och hur kan jag komma upp mer?
Armbandet är jag en smula tveksam till också. Vad säger ni experter?

IMG_0173.jpeg

Bilagor

• IMG_0139.jpeg
    IMG_0139.jpeg
    382.5 KB · Visningar: 5
  • IMG_0174.jpeg
    IMG_0174.jpeg
    415.7 KB · Visningar: 5
  • IMG_0173.jpeg
    IMG_0173.jpeg
    449.9 KB · Visningar: 5
  • IMG_0172.jpeg
    IMG_0172.jpeg
    446.1 KB · Visningar: 5
Det är min absoluta bild att det är en NOS. Det är Omega-delar rakt igenom (tveksam till armbandet dock), men för bra skick för 1972.

Det lär mest sannolikt vara en av alla som är byggd på originaldelar men monterad långt senare. Likt Watchco men kan ha varit av vilken annan Omega urmakare som helst😃 Riktigt fina är de hur som helst!

För 10-20 år sedan kunde man köpa nya boetter, tavlor och visare (originaldelar) från CousinsUK. Det var väldigt poppis ett tag att ta verket från en gammal Genève och byta resten. Jag var själv nära på att göra det med min pappas gamla Omega.

Vad finns det för intresse för en sån här klocka och hur kan jag komma upp mer?

Det finns ett ganska stort intresse för dessa klockor och de går rätt dyrt när de säljs (om det är rätt delar och rätt ihopsatt). Internationellt är det inte ovanligt med 4500-5000 USD.

De kallas ofta Watchco men delarna kunde beställas av en urmakare med Omega-konto. Det blev så pass populärt att Omega slutade sälja delarna annat än om du har en äkta Seamaster 300 och behöver ersättningsdelar/servicedelar. De byggdes alltså inte av NOS-delar (NOS står för New old stock - dvs oanvända gamla delar) utan av nytillverkade Omega original servicedelar.

Så - man kanske ska dela in marknaden i:

Gammal äkta Seamaster 300 i originalskick
Gammal äkta Seamaster 300 som för länge, länge sedan fått gamla (då samtida) servicedelar vid service
Gammal äkta Seamaster 300 (verket från en sådan) med Omega nytillverkade servicedear i modern tid (en glidande skala från enstaka delar till att enbart verket är det ursprungliga)
Nytillverkad Seamaster 300 av nytillverkade original Omega servicedelar och ett verk från en helt annat Omega-modell - en så kallad "Watchco".

Allt ovan är i min bok OK. De första tre gäller för original/äkta Seamaster 300. Att de tre första också har olika värde är självklart. Den fjärde är en Omega, låt vara byggd av Omega servicedelar och med ett verk från en annan Omega-modell. Den har sitt största värde i att du kan ha en klassisk Omega dyk-modell utan att vara rädd för att använda den ordentligt. Så använder jag min. Med tanke på vad de säljs för är jag inte ensam om att tänka så.

Slutligen:
Resten - förfalskade Seamaster 300 av delar som inte är tillverkade av Omega - och för att se ut som en gammal Seamaster 300. En förfalskning för att luras och som på alla sätt är vidrigt.
Dessa finns det mängder av. Ihopsatta av rena fake-satser som går att köpa på nätet. Då själva urverket är lätt att komma över har det tyvärr gett en blommande fake-marknad. Dessa klockor försöker kriminella att sälja som äkta vara.

Min (byggd i Sverige):

20210724_155942_resized.jpg

20180120_115117.jpg

20240529_080919.jpg

Senast ändrad:
Hej!
Tack så mycket för den utförliga beskrivningen. Superintressant information som jag stött på delar av tidigare. Din är för övrigt rätt lik min, i det att visarna är en annan färg än indexlumen. (Se bild)
Min kanske också är byggd i Sverige?
Köpte den som sagt av Gripenbro.se som var rätt legit på den tiden jag köpte och sålde klockor.
Urverket som sitter i är ett 055ST som det ska vara.

Hur ser din ”baksida” ut och håller du med om färgskillnaden på index och visare. Är också nyfiken om urverket i din är ett 055ST-verk?

Tack för all hjälp. 👍

Bilagor

• IMG_0176.jpeg
    IMG_0176.jpeg
    686.2 KB · Visningar: 3
  • IMG_0175.jpeg
    IMG_0175.jpeg
    811.4 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:
Hej!
Tack så mycket för den utförliga beskrivningen. Superintressant information som jag stött på delar av tidigare. Din är för övrigt rätt lik min, i det att visarna är en annan färg än indexlumen. (Se bild)
Min kanske också är byggd i Sverige?
Köpte den som sagt av Gripenbro.se som var rätt legit på den tiden jag köpte och sålde klockor.
Urverket som sitter i är ett 055ST som det ska vara.

Hur ser din ”baksida” ut och håller du med om färgskillnaden på index och visare. Är också nyfiken om urverket i din är ett 055ST-verk?

Tack för all hjälp. 👍

Denna modell original och med datum har urverket cal. 565 (cal. 563, för den amerikanska marknaden). Min har ett 565-verk (och svart datumhjul). "055 ST" är inte verket utan betyder 055 = att delen är en boett och ST = i stål.

Färgskillnaden mellan visare och tavla är OK för dessa servicedelar på datummodellen. Modellen utan datum använder samma visare och/men där har servicetavlans index samma kulör som visarna.

Har ingen bild på mitt boettlock men jag kan ta en vid tillfälle.

Ringde till urmakaren igen och han verifierade att det var ett 565-verk i klockan och att, precis som du skriver, 055ST är boetten. Hans bild var att alla delar var korrekta, förutom länken. Och att det förmodligen rörde sig om en klocka som är ihopsatt senare än 1972 (urverkets serienummer).
Nu är jag mer intresserad av att faktiskt ha den med i min klockrotation igen. 😃

Ringde till urmakaren igen och han verifierade att det var ett 565-verk i klockan och att, precis som du skriver, 055ST är boetten. Hans bild var att alla delar var korrekta, förutom länken. Och att det förmodligen rörde sig om en klocka som är ihopsatt senare än 1972 (urverkets serienummer).
Nu är jag mer intresserad av att faktiskt ha den med i min klockrotation igen. 😃
Du har inget extrakt från Omegas arkiv?

Nu med en mer ordentlig länk från min gamla Speedmaster.
Känns mycket bättre. Samtidigt har jag beställt ett 1380/237 som är fett mycket coolare till den klockan.

Bilagor

• IMG_0180.jpeg
    IMG_0180.jpeg
    653.3 KB · Visningar: 6
  • IMG_0179.jpeg
    IMG_0179.jpeg
    544.1 KB · Visningar: 4
  • IMG_0178.jpeg
    IMG_0178.jpeg
    536.4 KB · Visningar: 5
  • IMG_0182.jpeg
    IMG_0182.jpeg
    42.7 KB · Visningar: 4
Hej och tack för inlägget. Var och hur kan jag få tag på ett sådant?
Man beställer från Omega, nu tror jag dock inte det går att göra längre. Åtminstone inte ett fysiskt utdrag ur arkivet, kanske att man fortfarande kan beställa ett elektroniskt.

Där framgår det om verket kommit från en Sesmaster 300 ursprungligen eller bara plockad från någon betydligt billigare modell.

Är ett krav vid köp av vintage Seamaster 300 eller ihopbyggd kan jag tycka att verket också suttit i modellen innan annars blir det verkligen bara ett ihopbygge!

Hej! Jag kan hålla med om att det hade varit lysande att få med vid köp. Det jag var mest intresserad av nu var huruvida det är korrekta delar i klockan. Att allt är omega. Det verkar onekligen så, vilket är trevligt. Jag ska göra ett försök med att ta reda på mer från omega, även om jag själv tror att det är, som du skriver, ett hopplock.
Oavsett så gillar jag den. Och jag tänkte ha den ett tag till så att den hinner bli vintage på riktigt. :)

Tillbaka
Topp