• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega 2254.50 eller 212.30?

JayJay

Rolex
Du tycker inte saker som att 212.30 och dess nyare verk väger upp? Utveckla gärna!
Nej, inte i min bok. Tycker att de skelleterade visarna på den nyare är så pass fula att de drar ned alla eventuella fördelar... dessutom tycker inte jag att 2500-kalibern är sådär rasande spännande... och vad gäller kvalitét och exakthet tror jag inte det är någon större skillnad. Däremot är det rimligen fler urmakare som kan serva den rena ETA-kalibern om man nu bryr sig om sådana faktorer. För mig är det hur som helst estetiken som avgör den här gångnen. Skälet är, kort sagt, att jag tycker den nyare är ful.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Det låter ju som att du redan har gjort ditt val. Kör på 212.30 om det är den du tycker bäst om :)
 

Sond

Patek
2254.50 är en av klockvärldens mest lyckade designer. Designen håller även i verkligheten, den ser inte bara bra ut på bild.
Tyvärr äger jag ingen själv men dessa två finns i boxen
DSC_96742.jpg
IMG_6191.jpg
IMG_6500.jpg
 

san

Cartier
2-Faktor
Hade nog också sagt 2254.50. Tavlan på 212.30 tilltalar mig inte alls. Varken den eller länken.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Haft två 2254.50 och gillar dem skarpt. En modern klassiker och det självklara valet om man ska ha en SMP300.
 

Johan M

Cartier
2254. Visarna är riktigt bra på den ich lätta att läsa av även i mörkret. Lumen är fullt tillräcklig! Fast den andra har snyggare länk.
 
Jag vet inte grabbar. Jag är kanske snart ägare av båda och ska sedan bestämma mig. Jag tycker det är främst ringen och länken som 2254.50 är överlägsen i. Klockan kännas lite mer konsekvent i sin design. 212.30 är väl främst för urverkets skull, ursprungligen gillade jag visarna men blir mer och mer tveksam. Jag föredrar däremot den mindre mängd lume som finns på 212.30. Bakboet är också snyggare men hur ofta ser man den.

Ja vi får se. Blir jag ägare av båda får jag slänga upp en recension där jag får bestämma mig.
 
Indexmarkeringarna och visarna tycker jag skär sig i designen hos 212.30. Det runda mot de skarpa visarna... Länken passar dock det "kaotiska", för den är själv något kaotisk.
 

Apansson

Torpare
Jag tycker 212.30, men sen är jag en sån här ungtupps-fjant på 22 år som tycker att "new is always better" och sånt, så min åsikt kanske inte är så valid bland herrskapet här ;)
 
Låter ju som om du har bestämt dig:) snygg avtar förresten;)

Den tillhör dock en 212.30.

Men du tycker också att det är den jag låter som mig ha bestämt för?

Handen på hjärtat, inget illa menat till någon av användarna ovanför, men när jag jämför wrist-shot-bilderna Aquaracer och Rozzy lagt upp så tippar det över lite grann på 2254.50. Däremot är det viktigt att indexlumen är så vit som den framstår! Vissa verkar väldigt gula...
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Den tillhör dock en 212.30.

Men du tycker också att det är den jag låter som mig ha bestämt för?

Handen på hjärtat, inget illa menat till någon av användarna ovanför, men när jag jämför wrist-shot-bilderna Aquaracer och Rozzy lagt upp så tippar det över lite grann på 2254.50. Däremot är det viktigt att indexlumen är så vit som den framstår! Vissa verkar väldigt gula...

Lumen är grön, visarna uppfattas olika i olika ljus. Vit, beige, grön. Den svarta tavlan ger dock mycket kontrast så i huvudsak vita uppfattas dom.
 

aadde81

Cartier
Tycker 212.30 tveklöst är mycket snyggare enligt min åsikt. För mycket lume på den andra, men den har snyggare länk.
 
Topp