• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega 2639 cal 266 kan inte få ut kronan

phyx

Omega
Hej. Ärvde nyligen en Omega 2639 med caliber 266. Jag testade att skruva upp den och den tickade på fint. Problemet är dock att det gick inte dra ut kronan för att sätta tiden. Den satt fast, hårt som berg. Vågade inte ta till med allt för mycket våld, men jag försökte allt dra hårdare än vad man bör, Inget hände.

Mycket märkligt. eller kanske inte? Har ni hört om något liknande? Annars verkar allt toppen. klockan har nog inte använts sedan mitten på 80-talet, så en genomgång behöver den, för att oljas. Någon som vet något ställe, Uddevalla, Trollhättan, Vänersborg, Göteborg som är duktiga på vintage ur och inte tar allt för saftigt pris för en service? Såg att klockmaster skickar detta till Omega själva och där kostar det 6-7 tusen.
 

Bilagor

  • 50803410_691454187917279_3596494232283512832_n.jpg
    50803410_691454187917279_3596494232283512832_n.jpg
    106 KB · Visningar: 2

DrKlocka

Audemars
Kan vara rost, skit eller vad som helst egentligen som sitter fast i ställmekanismen. Ingen idé att försöka använda våld för då kommer något gå sönder.
 

BoEtt

Rolex
Hej. Ärvde nyligen en Omega 2639 med caliber 266. Jag testade att skruva upp den och den tickade på fint. Problemet är dock att det gick inte dra ut kronan för att sätta tiden. Den satt fast, hårt som berg. Vågade inte ta till med allt för mycket våld, men jag försökte allt dra hårdare än vad man bör, Inget hände.

Mycket märkligt. eller kanske inte? Har ni hört om något liknande? Annars verkar allt toppen. klockan har nog inte använts sedan mitten på 80-talet, så en genomgång behöver den, för att oljas. Någon som vet något ställe, Uddevalla, Trollhättan, Vänersborg, Göteborg som är duktiga på vintage ur och inte tar allt för saftigt pris för en service? Såg att klockmaster skickar detta till Omega själva och där kostar det 6-7 tusen.

Ett bra ställe att ställa frågor om det mesta som rör urverk och div problem hittar du här:
https://klocksnack.se/threads/dagens-fix-och-trix.74346/page-172
 

Fadershan

Patek
Kan vara rost, skit eller vad som helst egentligen som sitter fast i ställmekanismen. Ingen idé att försöka använda våld för då kommer något gå sönder.
+1, Haken eller annat i ställmekanismen sitter inte fast för att den bara behöver oljas :) Rost är rätt troligt då de ofta tar in fukt vid kronan. Även att något hoppat snett eller gått av är troligt.
 
Topp