• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega 321 servicesvårigheter

Andrew

Cartier
För er som minns diskuterades tidigare min gamla Speedmaster med 321-verk här på forumet. Redan då konstaterade jag att den är i trängande behov av service då kronaxeln är av och en kronograftryckknapp saknas. I dag var jag förbi ABC-Werner när jag ändå var i Stockholm. Han konstaterade snabbt att klockan var fin men sa att han inte längre arbetade med 321 då Omega strypt tillgången på delar och att han var ovillig att skicka den till Schweiz. Besviken fick jag lämna hans fina lilla urmakeri.

Vad gör jag nu? Vem kan tänkas ha delar och kompetens att utföra service i Sverige? Tips mottages tacksamt.

Vänligen
Andrew
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kanske kan Axel på Farfars Klocka ta en titt? Du är ju ändå i stan. :)
 
C

China

Guest
Andrew skrev:
Hos ÅF blir det till att pynta upp rejält.

Störst chans att komma undan billigt, är att fixa kronaxeln och tryckknappen själv. Caliber 321 är inga problem att serva för en urmakare, om du har delarna som krävs. Kronaxel bör gå att ordna via cousinsuk.com, tryckknappen är nog störst chans att hitta hos någon skrothandlare på ebay eller via något forum. Sedan kan någon oberoende urmakare sitta på delarna, så du får nog räkna med lite detektivarbete.

Tyvärr kan jag inte tipsa om någon smidig lösning.
 
C

China

Guest
Magnlar skrev:
Andrew skrev:
Hos ÅF blir det till att pynta upp rejält.

Om du inte hittar delar som China förslog, kanske kan du beställa via nån ÅF och sen låta en annan urmakare göra jobbet för att få ner kostnaden.

/Magnus

Kanske, men jag tror att det blir svårt. Alla Swatch Groups varumärken har strypt tillgången till reservdelar. Undantaget är för en del ETA verk, där det redan finns gott om tredjepartskomponenter. Annars så är det bara att bita i det sura äpplet och hosta upp slantarna hos en AD, om man inte själv lyckas att snoka reda på det som behövs.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tror inte AD behöver vara så mycket blodigare än en duktig fristående. Werner hade alla dagar i veckan tagit 4-5k för att serva den om han nu tagit emot den. AD lär inte vara mycket värre än så och då får du förhoppningsvis allt rätt. Min gamla 321:a kom från en ganska fräsch service hos Axel på Farfars klocka till Werner efter den tappade massor med tid. Vad Werner sa om den tidigare servicen kanske vi ska avstå från att säga men jag kan bara säga att jag hellre tagit klockan till AD än någon annan om nu Werner inte längre pular med dessa. Det är dumt att snika in några kronor på en halvtaskig service där du riskerar att saker som behöver bytas inte byts.
 
Topp