• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega 8 -days

tdn-dk

Panerai
Hej!

Fik tag i et rolig Omega.

Et Omega 8 days værk, som sikkert har siddet i en gammel bus/lastbil i 1920-40'erne.

Det er et caliber 59-8D ref. MA 300. Caliber 59-8 blev lavet i flere udgaver men har ikke lige gennemskuet hvordan jeg kommer ind til urværket. Derfor kan jeg heller ikke aldersbestemme det præcist endnu.
De normale udgaver er lavet mellem 1926-1943 og der blev i alt lavet 38.000 stk. hvilket i Omega sammenhæng ikke er meget.

Værket fungerer men trænger vist til noget olie :)

Glasset er der slået en flig af i den ene side.

Så der er 3 del projekter:

1. Få det serviceret
2. Finde et glas til det.
3. Finde en måde at få det i en "kasse" tænker et art deco kaminur kasse som tilpasses dette ur eller en vægløsning i en kasse, det blev brugt på bla. Svenske marine fartøjer.

Den indre diameter er 68,4 mm. og den ydre er 83,8 mm. og meget tung, knap 500 g. så det er solide sager, men hvis den har raslet rundt i en bus eller lastbil skulle de jo også være solidt.








Eksempel fra den Svenske Marine:
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Vad roligt tdn-dk!

Gillar den starkt! Vilken fin klocka som du kan placera i en hållare och få ett snyggt bordsur!

Jag har något liknande! Den har varit monterad i en Fiat från 30-talet!

DSCF2145.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Den verkar ha suttit i en Mercedes från 50-talet, om man ska tro den här sidan.
http://www.nspire.co.uk/rbs/rbsnew1...emart_product_id=49&virtuemart_category_id=19

Mercedes låter ju inte allt för otroligt iom att Kienzle är ett tyskt klockmärke. :)


Jag hade en bullmerca från -53. Vill minnas att det satt en mycket liknande klocka i den.
Vad händer då när jag ser detta ur på en loppis? Köper det, lämnar in det på service och nu tickar det på här hemma. Fullständigt meningslöst klockägande men jag kan fan inte låta bli!
Snart måste jag hitta rätt bil till klockan...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag hade en bullmerca från -53. Vill minnas att det satt en mycket liknande klocka i den.
Vad händer då när jag ser detta ur på en loppis? Köper det, lämnar in det på service och nu tickar det på här hemma. Fullständigt meningslöst klockägande men jag kan fan inte låta bli!
Snart måste jag hitta rätt bil till klockan...


Klart du ska ha rätt bil, det är bara att börja leta! ;)
 

Ragge

Cartier
20150213_224611.jpg

Blev fint det där tdn-dk!
Här är min Opelvariant av Kienzle 8 dagars. Satt i handskfacksluckan på Opel runt -57. Och lite kvarlevor från en övervarvad Kadett 1000 på en lång raka i tonåren. :) Observera att klockan har den äldre loggan. VW och Porsche använde också samma klocka, har bara sett Opel med egen logo
 
Topp