• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

/Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tillbakadragen Omega Admiralty 135.042

mace

Silver
2-Faktor
Pris
20 000 kr
Returpolicy
Retur i samma skick inom 24 h, oavsett skäl.
Bilder Skickat
  1. Ja
Nytt bytesförslag: bytes mot Aqua Terra quartz 36 mm, blå eller svart tavla, på länk. Papper & box mindre viktigt.

————

Kollar intresset för denna udda fågel. En ovanlig Omega från sent 60- tidigt 70-tal.

Modellen kallas Admiralty, Anchoretta eller Anchor på grund av sitt ankare på tavlan. Instegsmodell under en period då Omega kändes rätt flackiga. Dykarattribut, men långt ifrån en dykarklocka - mer sportklocka med dykarlook. 37 mm i storlek.

En kul och ovanlig modell, som väcker många reaktioner, i bra storlek och låg nog att glida in under manschetten. Bärs tyvärr alldeles för sällan av mig då jag helt enkelt är kass på att byta klocka.

Tavlan är i bra skick med lite patina på index. Applicerad logotyp. Växlar mellan mörkröd och klarröd beroende på ljus.
Vridringen är i aluminium och original men med ett nytillverkat vridningsinlägg monterat ovanpå. Original går att hitta för fantasisummor på eBay då och då. Inlägget är blekt av mig för att bättre matcha åldern, men ett nytt oblekt inlägg följer med. Vridringen är friktionsdämpad utan tydliga klick och vrids åt båda hållen.

Länken är ett nyare no-name-oyster med raka ändlänkar. Originalet delar (tror jag) länk & ändlänkar med en tidig speedmaster och priserna är därefter.

Verket är ett manuellt 601. Klockan fick en helservice 2020 av Werner på ABC på Hornsgatan. Han hade aldrig tidigare sett modellen sa han, vilket är lite kul. Papper på service finns + Werners ristningar på insida av lock (enligt honom själv). Tidhållningen är bra och klockan har snabbat sig ca 2-3 sekunder över ett dygn i lite olika positioner. Har används sparsamt sen service.

Klockan kommer med ett nämnd länk, Omega service/rese-case, ett extra oblekt vridningsinlägg och ett oanvänt rött Hadley Roma Cordura-band.

Prissättningen är lite svår då modellen är så pass ovanlig. Det finns en silverfärgad modell som brukar gå billigare än de blå och röda, och för att komplicera det hela finns det även en automatisk version med datum och versioner utan ankare på tavlan. De utan ankare på ska gå, och går, billigare. På chrono24 ligger priserna högt, men är nog knappast realistiska. Är mitt pris för högt går det bra att höra av sig med prutande bud eller hänga ut i passande tråd.

Säljs helst face-to-face i Sthlms-området. Referenser är inte ett måste om du verkar vettig i övrigt, men så klart är referenser eller lång historik här ett plus.

Retur i samma skick inom 24 h, oavsett skäl.

Troligtvis inget byte, givet min kasshet på att rotera klockor, men det går alltid att testa. Bytesvärdet är då samma som säljes.

(Sista bilden visar det oblekta lösa vridringsinlägget.)

IMG_2629.jpeg

IMG_7043.jpeg

IMG_7047.jpeg

IMG_7042.jpeg

IMG_7040.jpeg

IMG_7048.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp