• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Aqua Terra >15'000 Gauss - Känsloladdad!

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Då jag postat en smärre recensionsliknande historia i en annan tråd bestämde jag mig för att reflektera över drygt 4a månaders ägande av min kära klocka. Jag tänker att jag också ska bidra med en tråd som hänger kvar då jag faktiskt fått namnge en pizza nu ;)

Klockan i fråga är såklart en Omega Seamaster Aqua Terra >15'000 Gauss
4.png

För de vanliga modellerna av Aqua Terra har Undersköterskan skrivit en fantastisk recension med historia om modellen här: https://klocksnack.se/threads/omega-seamaster-aqua-terra-8500.2776/ Denna guide rekomenderas starkt då den hjälpte mig att välja klocka :)

Först tekniska fakta:
Ref nr: 231.10.42.21.01.002
Urverk: Co-Axial 8508- Eller som det nu kallas: Master Co-Axial. Denna klocka är dock den enda som har 8508 utmärkt på rotorn, som illustrerat här:
image (1).jpg

Länken: kommer med ett butterflylås. Detta är smidigt och diskret, det passar helt enkelt klockans image.
Annars är länken blankpolerad i mitten. Det råder delade meningar om vad som är smakfullt men jag tycker Omega lyckats otroligt bra med denna modell.
Listpriset: 47 400kr när jag inhandlade klockan. Osäker på hur lätt den är att få tag i idag (ny), enligt källor levererades en begränsad kvantitet till ADs. Begagnad finns den att finns för ca 34-35000kr från tveksamma säljare på chrono24 och ca 38-39000 från lite mer tillförlitliga sådana.
Men Adam, vad f-n är visaren gulsvart för?: Denna klockas urverk är ett stycke innovation. Uppbyggt från grunden för att tåla magnetisk strålning upp till 15'000 gauss eller 1.5 Tesla, utan ett skyddstäcke runt urverket! Färgerna är de klassiska för att visa på varning för elektromagnetiska fält.

Men det låter jobbigt. Därför låter jag Omega själva visa vad som är grejen! Och dessutom ska jag förklara bilderna!
1.png

Den klassiska lösningen! Här placeras en sköld kring urverket för att avleda strålningen från urverket för att skada den finkänsliga mekaniken i klockorna. Men som illusteraras i nästa bild...
2.png

Så blir det tråkigt för alla inblandade när strålningens styrka överstiger 1000 gauss. Så lösningen från Omega tycker jag är lite lustig!
3.png

Då urverket inte längre är magnetiserande så finns det helt enkelt inget behov (så länge det är under 15'000 gauss...) att skydda det! Detta tillåter designen på klockan att vara mer slimmad då skölden bygger lite åt alla håll och kanter.
Bonus: Klockan kommer med hela 4 års garanti! Jösses vad länge :eek: Detta är ett litet kaxigt statement ifrån Omega om kvalitén på de nya urverken. I vilket fall blir man som konsument inte direkt missnöjd.

Nu har vi en bakgrund. Nu kommer en historia med analys:
Som jag skrev i min paketöppningstråd (https://klocksnack.se/threads/paketöppning-omega-aqua-terra-with-a-twist.27240/) så ville jag ha en klassisk klocka som kan hänga med tills jag ger bort den till ett framtida barn. Samtidigt gillar jag att sticka ut, därmed föll den vanliga ATn bort då den är för klassisk. När jag såg denna första gången fnös jag, den ser ju rikspuckad ut! Vad passar den till egentligen, den har ju ingen stil!

Men ju mer jag tittade desto mer kände jag att kanske, bara kanske, gillade jag den lite ändå. Så jag frågade Daniel (som är världens bästa säljare) om de hade den inne när jag egentligen skulle handla en Planet Ocean. De hade den inne; så jag tänkte att jag kan väl kika och bestämma mig då.

Och jag föll pladask.
IMG_2746.JPG

'Den kan liksom många andra klockor inte göras rättvisa på bild. Den är verkligen helt fantastisk. Tavlorna på alla AT är otroligt vackra, men när den svartlackade tavlan får leka med den gulsvarta visaren och de gula siffror runt ytterkanten på klockan händer något jag inte kan förklara. Det är så snyggt att man tappar andan. Indexet skall enligt Omega vara i vitguld (jag mailade deras kundtjänst men praktikantens förstaspråk var definitivt inte engelska) enligt uppgift från de själva.

Denna klocka är inte diskret. Den drar till sig blickar även från de som inte är insatta, jag får komplimanger och kommentarer från flera personer jag möter. Personligen tror jag att det beror på länken och tavlan, bägge skiner i rätt ljus och ser verkligen lyxiga ut. Så om du vill ha uppmärksamhet för din klocka är detta rätt väg att gå ;) Samtidigt är den på 41.5mm. Därmed är den alltså inte en liten klocka som t.ex. en DJ, denna sticker verkligen ut.

Känslan att ha den på armen är känslan av lyx, jag tror alla som haft en dyrare klocka förstår vad jag menar. Jag njuter över att ta på mig den på morgonen då länken känns så enormt skön mot armen, den skräddarsyr sig verkligen! Samtidigt putsar jag av glaset, som jag alltid lyckas få smutsigt, och njuter av morgonljuset mot tavlan. Att ha detta som ritual i nästan 4a månader gör något med ens själ, det är nästan så man vill sova bara för att ta på sig klockan igen! :D

image (2).jpg


Klockan hänger med i ur och skur, den har:
Shottat Tequila
Klättrat på tak
Vart med om ett antal nattklubbar
Simmats med
Lagats mat med
..och levt med en otroligt yvig och lite småklumpig person.
Resultatet? En extremt liten repa på glasringen. Stålet i klockan är verkligen av högsta kvalitet. Hairlines och smårepor på länken, särskilt de polerade partierna, är dock något som man får ta och leva med.

Att Omega tagit bort rutan kring datumet gillar jag skarpt. Jag tycker tavlan kommer mer till sin rätt utan det stora fyrkantiga åbäket österut.

Klockan passar till t-shirt, skojrta, kostym eller vad du har lust med för dagen. Den är en riktig allätare utan någon speciell svaghet. Jag skulle dock aldrig gymma med den, och det är tveksamt om mitt val att dricka med den är så särskilt informerat ;) Klockan tror jag inte gör sig bra med djupa hack i glaset :nailbiting:

Sammantaget är det en enormt elegant klocka med betydligt mer positiva sidor än negativa. Det ända som jag tänker på generellt är att denna klocka är inte för alla. Om man inte gillar den färgklicken i tavlan är det inget man kommer att vänja sig med. Sen är den en sådan allätare att det nästan är tråkigt att den saknar en nisch. TIll och med i namnet hör man att den skall vara mångsidig: Aqua för vattensport och segling samt Terra för snittpartyt på golfklubben, och middagen efter seglingen.

Men om man är villig att se förbi ovan nämnda punkter och allmänt gillar designen anser jag att detta är bland det starkaste i sitt prisomfång. Denna modell är som sagt lite speciell och mer ovanlig, men jag hoppas att denna recension hjälper de som faktiskt vill ha just denna modell. Jag vet att ni är ett par stycken då jag fått lite PM :)


Annars tjänar denna recension som grund för alla nya Master Co-Axial från Omega, det är primärt kosmetiska skillnader på min klocka och de nya. Hoppas att ni fått bytta av detta lilla ihopkok!
//Adam
image.jpg
 

par

Patek
2-Faktor
Tack för en bra recension. Tycker den är väldigt trevlig om än lite stor(för mig dvs). Sen måste du givetvis kunna dricka med den. Det är ju då man bondar extra mycket med sin fantastiska vän på armen.
 
Topp