• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Aqua Terra 8500?

chronomaster

Breitling
God kväll klockvänner! Har idag en Rolex Submariner 16610 men var redan innan jag införskaffade denna sugen på en Omega Aqua Terra 8500 med blå tavla. Funderar om jag ska slå till på en sådan som komplement till min Sub. Suben har ju svart tavla men annars är de kanske lite för lika varandra? Har helt enkelt beslutsångest. Är det onödigt att slå till på en Omega med eller inte? Fascineras framförallt av det faktum att Omegan har 8500-urverket samt genomskinlig baksida, sen är det en även snygg klocka! Tankar, synpunker och idéer mottages tacksamt.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Master Co-axialarn är ju hysteriskt rolig. Dressare sägs det men är nog mer toolig än så!
null.jpg_13.png
 

chronomaster

Breitling
Onödigt?? Förstår inte frågan??
Skämt å sido, AT'n är väl mer åt det dressade hållet än en Sub, även om den behåller viss sportighet. Är grymt sugen på just den. Lägg ut en paketöppning om det blir köp.

Hehe är väl aldrig onödigt med flera klockor men funderar bara på om man kommer känna att de är såpass "lika" att man hellre kanske skulle satsat på nått lite annorlunda. Problemet är dock att andra klockor jag är sugen på är typ AP osv och de är inte i min prisklass just nu.. :)
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Jag tycker inte alls att det är en klocka som är bra komplement till din sub. Det känns som de fyller samma "funktion" rent dress och sport. Enligt mig är Aqua Terra den snyggaste serien från Omega men det känns mer som en klocka som är antingen eller till en Sub
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker den är ett bra komplement till Sub. Släng på ett läderarmband när du vill ha en "riktig" dressare och du är i hamn med AT.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag är sugen på en Skyfall. Det enda jag är lite fundersam på är att länken saknar mikrojustering väl? Är den svårjusterad? Halvlänkar?
Ja, den saknar mikrojustering. Men svårjusterad, det vet jag inte. Antar att du menar att det kanske skulle kunna vara knepigt att hitta rätt längd. Det finns ju halvlänkar, det gör det, två st sitter på länken. Jobbar man med dessa blir det hyggligt rätt längd på länken skulle jag tro. Dock är spännesdelen ihop med denna typ av justering inte ett under av vare sig komfort eller flexibilitet, i mitt tycke. Jag blev i ärlighetens namn en smula besviken när jag insåg detta. Jag justerar alltid spännet så att det är horisontellt, när länken är stängd, under klockan om det bara hänger ned utan att man har den på sig. Det blir kanske inte möjligt med denna typ av länk. Men kan man leva med det är klockan fantastisk. Otroligt vacker och känns väldigt robust. Inget rackel så långt ögat kan nå.
Rekommenderas.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
God kväll klockvänner! Har idag en Rolex Submariner 16610 men var redan innan jag införskaffade denna sugen på en Omega Aqua Terra 8500 med blå tavla. Funderar om jag ska slå till på en sådan som komplement till min Sub. Suben har ju svart tavla men annars är de kanske lite för lika varandra? Har helt enkelt beslutsångest. Är det onödigt att slå till på en Omega med eller inte? Fascineras framförallt av det faktum att Omegan har 8500-urverket samt genomskinlig baksida, sen är det en även snygg klocka! Tankar, synpunker och idéer mottages tacksamt.
Jag tycker inte alls de är speciellt lika utan AT'n funkar mycket bra som komplement till en sub. Sen vill jag slå ett slag för ljusa tavlor även om de flesta verkar anse att tavlor ska vara mörka. En AT med ljus tavla blir ett ännu bättre komplement. Varva länken med läder så har du en klocka som fungerar i alla lägen. Om du dessutom är kylig och slänger på ett nato så får du en riktigt fräsch sommarklocka.
image.jpeg

Bild från nätet
 

DrFlex

Cartier
Jag har själv en submariner 114060 och en AT skyfall och älskar dem båda. Har alltid svårt att välja vilken jag ska ha på mig.
Har just nu AT:n på läderrem och den är otroligt vacker i den kombinationen!
Så mitt råd är köp! Tycker inte de är för lika varandra.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
null_181.jpg

Den gamla quartzen är ändå stabil också.
Länken på den nya är stabil. Då mina handleder verkar vara gjutna för Omegas länkar så upplever jag inget problem med dom.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
AT är en helt fantastisk klocka, jag förstår inte att fler på forumet bär en sådan. Den blåa teaktavlan är fullständigt magisk, klockan är dressad men samtidigt sportig, har ett grymt urverk (som dessutom är vackert) och vattentät till 150 meter med skruvkrona. Dessutom till ett med prutmån attraktivt pris.

Det enda jag inte är såld på är claspen dock, tycker att den är otymplig och har man otur blir den svårt att få till i rätt längd.
 

watchxor

Omega
AT är en helt fantastisk klocka, jag förstår inte att fler på forumet bär en sådan. Den blåa teaktavlan är fullständigt magisk, klockan är dressad men samtidigt sportig, har ett grymt urverk (som dessutom är vackert) och vattentät till 150 meter med skruvkrona. Dessutom till ett med prutmån attraktivt pris.

Det enda jag inte är såld på är claspen dock, tycker att den är otymplig och har man otur blir den svårt att få till i rätt längd.
Jag gillar också designen på AT i stort, men det som tar emot mest är minut-siffrorna ute i kanten. Är inte heller så förtjust i den mönstrade urtavlan och hade kunnat leva utan datumfönstret. Sammanlagt kanske det blir en urtavla som mer liknar Globemaster :)
 
Topp