• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Automatic 1961

jwh

Omega
Hej alla vintage experter,
Jag har ett arv från min farfar, en Omega Automatic från 61´
Verknummer: 18521441
Kaliber: 571
Boett reg. C 3999 SC 61.
Nu till min fråga. Jag lämnade in klockan hos Beso ur i Göteborg med anledning att den legat orörd runt 15 år och jag skulle vilja att den håller ihop framöver.
Vad jag fick veta från Urmakaren är att ”felet” eller det som behöver åtgärdas är rotorn samt rotoraxeln. Då urverket är sällsynt och vad jag förstått endast tillverkats i ca 40.000 ex under 1961 (urmakarens uppgift) så är mitt alternativ att hitta en Omega med ett kaliber 571 ur och ta ut delarna (rotor+rotoraxel) för att sedan använda dessa delarna till min. Jag frågade och fick mycket hjälp från Robert på Tidlösa ur men även han sa att det är ett sällsynt ur och att han inte kunde få tag i de delar som behövdes och därmed inte kunde hjälpa mig med en service.

Klockan tickar på men jag har inte testad den för tidsavvikelser, helt rätt går den dock inte. Klockan används idag sparsamt och jag antar att den håller ihop ett tag till. Det kanske är onödigt med en service och eller en reparation innan klockan har stannat för gott av sig själv, jag vet inte hur jag bör tänka kring det. Om någon känner till en magisk urmakare eller vet vart jag skulle kunna hitta ett kaliber 571 ur vore jag otroligt tacksam.
 

Bilagor

  • IMG_3534.PNG.png
    IMG_3534.PNG.png
    105.7 KB · Visningar: 2
  • IMG_3532.PNG.png
    IMG_3532.PNG.png
    156.3 KB · Visningar: 2

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej alla vintage experter,
Jag har ett arv från min farfar, en Omega Automatic från 61´
Verknummer: 18521441
Kaliber: 571
Boett reg. C 3999 SC 61.
Nu till min fråga. Jag lämnade in klockan hos Beso ur i Göteborg med anledning att den legat orörd runt 15 år och jag skulle vilja att den håller ihop framöver.
Vad jag fick veta från Urmakaren är att ”felet” eller det som behöver åtgärdas är rotorn samt rotoraxeln. Då urverket är sällsynt och vad jag förstått endast tillverkats i ca 40.000 ex under 1961 (urmakarens uppgift) så är mitt alternativ att hitta en Omega med ett kaliber 571 ur och ta ut delarna (rotor+rotoraxel) för att sedan använda dessa delarna till min. Jag frågade och fick mycket hjälp från Robert på Tidlösa ur men även han sa att det är ett sällsynt ur och att han inte kunde få tag i de delar som behövdes och därmed inte kunde hjälpa mig med en service.

Klockan tickar på men jag har inte testad den för tidsavvikelser, helt rätt går den dock inte. Klockan används idag sparsamt och jag antar att den håller ihop ett tag till. Det kanske är onödigt med en service och eller en reparation innan klockan har stannat för gott av sig själv, jag vet inte hur jag bör tänka kring det. Om någon känner till en magisk urmakare eller vet vart jag skulle kunna hitta ett kaliber 571 ur vore jag otroligt tacksam.
Borde inte vara så svårt att hitta fungerande rotor. Ny är kanske svårt. I värsta fall kan du använda den som manuell ett tag.
 

jwh

Omega
Borde inte vara så svårt att hitta fungerande rotor. Ny är kanske svårt. I värsta fall kan du använda den som manuell ett tag.
Tack för ditt svar, vet du vart jag skulle kunna hitta en rotor eller vart jag skulle kunna vända mig? Eller syftade du på att det bör gå att hitta här på KS?
Nu är jag novis inom klockor och framförallt äldre klockor men min rädsla är att verket slits då den legat still i flera år och inte fått olja/rengöring.
 

Exxet

Rolex

jwh

Omega
Vad jag har förstått är det oftast axeln som rotorn sitter i som är trasig och inte själva rotorn? Förstår att det blir svårt att svara på mina frågor när varken ni eller jag är säkra på vad själva felet är, jag ville mest bolla idéer på hur jag bör tänka.
 

Sten258

Breitling
Vad jag har förstått är det oftast axeln som rotorn sitter i som är trasig och inte själva rotorn? Förstår att det blir svårt att svara på mina frågor när varken ni eller jag är säkra på vad själva felet är, jag ville mest bolla idéer på hur jag bör tänka.
Är inte rätt person att svara på några frågor men en snabb googling ger dig även en axel: http://www.urdelar.se/omega/Omega 570-1400, Rotor axle?sort=p.price&order=DESC&page=5
 
  • Like
Reactions: jwh

Fadershan

Patek
Yes kolla länkarna ovan på delar. Du skulle kunna tänka så här oxå: Om nu rotor/axel är paja så går det att byta vid ett senare tillfälle.(sitter så till att det går att göra utan att "serva" om. Du kan ju således tvätta och olja verket och dra upp den manuellt tills dess att rätt del dyker upp, för det gör den tids nog om inte redan nu!
 
  • Like
Reactions: jwh

jwh

Omega
På båda sidorna länkade till mig står det 570, samt 571 i informationen, då bör alltså delarna jag fått länkade till mig fungera på min klocka (571)? yes?
http://www.urdelar.se/omega/Omega 570-1400, Rotor axle?sort=p.price&order=DESC&page=5
https://www.ebay.ph/itm/GENUINE-OME...SCILLATING-WEGHT-NEW-PART-1143-1/122993908659

Det hjälper inte att jag ligger hemma med influensa, även som frisk hade jag haft svårt att klura ut det här.
 

jwh

Omega
Yes kolla länkarna ovan på delar. Du skulle kunna tänka så här oxå: Om nu rotor/axel är paja så går det att byta vid ett senare tillfälle.(sitter så till att det går att göra utan att "serva" om. Du kan ju således tvätta och olja verket och dra upp den manuellt tills dess att rätt del dyker upp, för det gör den tids nog om inte redan nu!
Jag förstod det såhär, urmakaren på Beso Ur ville inte göra detta (smörja/olja) då han var rädd att om han öppnade uret skulle det inte gå att sätta ihop det igen utan att ha reservdelarna som behövdes, för att den legat orörd så länge. Antar jag. Då klockan "fungerar" sa dom ungefär, var rädd om den sålänge och leta rätt på delarna som behövs. Sedan kan vi hjälpa dig.
 

Exxet

Rolex
På båda sidorna länkade till mig står det 570, samt 571 i informationen, då bör alltså delarna jag fått länkade till mig fungera på min klocka (571)? yes?
http://www.urdelar.se/omega/Omega 570-1400, Rotor axle?sort=p.price&order=DESC&page=5
https://www.ebay.ph/itm/GENUINE-OME...SCILLATING-WEGHT-NEW-PART-1143-1/122993908659

Det hjälper inte att jag ligger hemma med influensa, även som frisk hade jag haft svårt att klura ut det här.
Det som gör mig lite fundersam är att det står 1143 på påsen och något sådant reserv-nr finns inte, ska ju heta 1026, 1143 är vad jag vet Speedy-reduced verket, men det ser ju ut som rätt rotor till 570/1 :confused: kan ju vara fel påse, vill inte lura dig att köpa fel grejer.
Urdelars rotoraxel stämmer med #1400, så det borde väl gå att serva om den den delen finns, rotorn går väl fixa senare, och den gamla kanske funkar på den nya axeln. En annan men med ett lite brutalare pris:
https://www.ebay.com.sg/itm/Omega-5...207773?hash=item3b043d781d:g:esgAAOSwKnVZrtAk
 
  • Like
Reactions: jwh

jwh

Omega
Det som gör mig lite fundersam är att det står 1143 på påsen och något sådant reserv-nr finns inte, ska ju heta 1026, 1143 är vad jag vet Speedy-reduced verket, men det ser ju ut som rätt rotor till 570/1 :confused: kan ju vara fel påse, vill inte lura dig att köpa fel grejer.
Urdelars rotoraxel stämmer med #1400, så det borde väl gå att serva om den den delen finns, rotorn går väl fixa senare, och den gamla kanske funkar på den nya axeln. En annan men med ett lite brutalare pris:
https://www.ebay.com.sg/itm/Omega-5...207773?hash=item3b043d781d:g:esgAAOSwKnVZrtAk

Tack nu förstår jag lite bättre! Jag har i vilket fall beställt båda delarna så vi får se hur de passar. Jag tror rotoraxeln är det som är "viktigast" men vi får se vad urmakaren säger. Bara att vänta in delarna nu!
 
Topp