• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega automatic 30-tal. Värde?

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
En vän till mig har fått tag i en lite unik klocka. En omega från 30-talet. På baksidan finns en inskription som beskriver att klockan är en gåva som personen fått på "Service Club Award", daterat 1937-10-05. Bolaget heter "XXX Bartlett Co." Jag kan inte tyda det första ordet, någon som kan? Även initialerna H.W.S finns på baksidan. Nu undrar han om någon sitter på mer information kring denna klocka. Vad betyder inskriptionen på baksidan och framför allt, vad är klocka värd?
Foto 2017-01-25 12 49 39.jpg

Foto 2017-01-25 12 49 30.jpg

Foto 2017-01-25 13 46 18.jpg
 

Vic

Omega
Mer info om klockan kan du få från insidan av bortlocket, där står modellnumret, och på urverket finns ett serinummer.
Jag kan dock direkt konstatera att den inte är från -37, utseendet stämmer bättre med Senare modeller, och framförallt så är det där urverket konstruerat i mitten av 50-talet.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Mer info om klockan kan du få från insidan av bortlocket, där står modellnumret, och på urverket finns ett serinummer.
Jag kan dock direkt konstatera att den inte är från -37, utseendet stämmer bättre med Senare modeller, och framförallt så är det där urverket konstruerat i mitten av 50-talet.
Intressant! Tack för info. Märkligt att man gjort en inskription som säger -37. Kan det vara så att klockan renoverats med ett nytt urverk, men att boetten är från -37?
Eller har man helt enkelt en fejkad inskription?
 

Vic

Omega
Väldigt osannolikt att boetten är från -37, klockorna såg helt enkelt inte ut så vid den tiden. "Service Club Award" kan det vara en ledtråd, året mottagaren började sin anställning eller likande?
Återigen, siffror från insidan av boettlocket ger modelnummret, och då kan man spåra vilket år den modellen släpptes av Omega.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Kan det inte vara mottagarens födelsedatum? Lite knasigt, men åldersmässigt verkar det väl rimligt?

Sen tror jag ordet är "Dixon".
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Väldigt osannolikt att boetten är från -37, klockorna såg helt enkelt inte ut så vid den tiden. "Service Club Award" kan det vara en ledtråd, året mottagaren började sin anställning eller likande?
Återigen, siffror från insidan av boettlocket ger modelnummret, och då kan man spåra vilket år den modellen släpptes av Omega.
Jag ska be honom ta kort på insidan av boettlocket så ska vi se om jag kan få några ledtrådar därifrån.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Kan det inte vara mottagarens födelsedatum? Lite knasigt, men åldersmässigt verkar det väl rimligt?

Sen tror jag ordet är "Dixon".
Om det är hans födelsedatum så betyder det att han fick den när han var runt 20 år eftersom klockan är en 50-talare. Guldklocka brukar man få när man jobbat 25 år. Så det verkar märkligt. Däremot tror jag du har rätt i Dixon. Får dock ingen vettig träff på Dixon Bartlett Co.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Om det är hans födelsedatum så betyder det att han fick den när han var runt 20 år eftersom klockan är en 50-talare. Guldklocka brukar man få när man jobbat 25 år. Så det verkar märkligt. Däremot tror jag du har rätt i Dixon. Får dock ingen vettig träff på Dixon Bartlett Co.
Mja, jag tror att det är en "random utmärkelse" , det där med service club. Jänkarna gillar sådant.
Där i kolonierna kan man få en guldis då man jobbat 31 år också. Bortglömd kanske?
IMG_6021.JPG
 

tdn-dk

Panerai
Caliber 500 blev produceret fra ca. 1955 - start 1960'erne og anvendt og solgt i USA (US Collection) og blev anvendt i US producerede urkasser der hedder GX6XXX. Tror referencen på denna er GX6267. Kanske datoen er en ansættelsesdato og er givet i 25 års jubilæumsgava
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Nu har jag fått tag i en bild på insida bakboett.
Precis som @tdn-dk säger så heter den GX6267. Enligt Omegas vintage Watch Database så är den från 1961 och urverket är ett caliber 500 från 1955 om jag har förstått det hela rätt. Sååå...känns som att den är var så speciell ändå, trots allt? Pris? 5-6000kr?
Varför skulle man förresten vilja ha en inskription på baksidan, personligen tycker jag att det sänker värdet på klockan då inskriptionen är sjukt ful.

Foto 2017-01-26 23 05 24.jpg
 
Topp