• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hej

Har nyligen köpt mig en OMEGA AUTOMATIC Seamaster DE VILL från -64 som jag är mycket nöjd med. Men vill nu gärna ha tips på sidor där man kan läsa mer om den här modellen te.x hur länge den tillverkades, om kaliber 562, waterproof står det på uret men vad innebär det? Och vad DE VILL modellen står för osv.

Jag som ni hör, så vill jag veta det mesta om klockan. Kan man också registrera sin klocka hos Omega?

Följande info:
Automatiskt verk, diameter 34,4mm. Kaliber 562, verknr 2128.....=1964, boettnr 166020
 

rogart-63

Patek
Tack, vet du vad står DE VILLE för hos Omega?
De ville betyder Stad . Är det inte en stad i loggan som brukar vara på baklocket . Sen hur man ska tolka det är en annan sak .Stadsklocka eller Citywatch ?
download (12).jpg
 

Icaras

Rolex
De ville betyder Stad . Är det inte en stad i loggan som brukar vara på baklocket . Sen hur man ska tolka det är en annan sak .Stadsklocka eller Citywatch ?
download (12).jpg
Skulle nog säga att det var deras mer dressade linje, kanske även lite billigare än övriga? Constellation var de finare åtminstone.

@tdn-dk Har du inte ett par kataloger med prislista från 60-talet? Har för mig att du länkade det i en tråd förra året.
 
Tack för alla svar, någon som har någon manual för klockan. Det jag menar är kan man bara dra ut den för att ändra klockan eller finns det något sätt så man även bara kan ändra datum? Kan man även skruva upp den för hand? Samt hur länge är det tänkt att den ska kunna gå utan att man har den på handen?
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Tack för alla svar, någon som har någon manual för klockan. Det jag menar är kan man bara dra ut den för att ändra klockan eller finns det något sätt så man även bara kan ändra datum? Kan man även skruva upp den för hand? Samt hur länge är det tänkt att den ska kunna gå utan att man har den på handen?
Vrid kronan medurs när den intryckt för att dra upp den manuelt, 20-30 varv från stillastående. Går säkert runt 24-36h utan att bära den då. En klocka som är så pass gammal är troligtvis inte vattentät så jag skulle rekomendera att renngöra den utan flytande medel.
 
Topp