• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Constellation 60-tal

stigge

Omega
2-Faktor
Hej!

Har en väl använd Omega Constellation ifrån 60-talet som är i behov av lite kärlek.
Misstänker att det ekonomiska värdet inte är mycket att hänga i julgran (?) men då klockan
har vart i både min morfars ägo och även min far så finns det ett högt affektionsvärde på den.
Länken är i dåligt skick och jag sätter troligen på ett brunt läderband på den, om det går att få ordning på den.
Som ni ser så saknas kronan.

Undrar vad det kan landa på att få den i bruksskick igen?
VwyvLZe.jpg
[/IMG]
ZuxBS2U.jpg
[/IMG]
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Nu är ju allt relativt, men den klockan är definitivt något att hänga i julgranen, så att säga. Sedan att den har såpass högt affektionsvärde innebär ju bara att den är så mycket bättre. Och på originallänk är den svincool. Blir inte bättre än så när det handlar om Omegadressare. Men visst, köp ett band eller två som du kan varva med länken.

Jag rekommenderar starkt att kosta på dig en service samt fixa kronan. Utan att veta någonting om servicebehovet tror jag att servicekostnad i grova drag bör landa på 3-5k. Jag tror att det bör vara en octagon-krona på den, så se till att hitta rätt. Och ta hand om den. Blir nog en fantastisk grej att låta vandra vidare till nästa generation.
 

stigge

Omega
2-Faktor

Nu är ju allt relativt, men den klockan är definitivt något att hänga i julgranen, så att säga. Sedan att den har såpass högt affektionsvärde innebär ju bara att den är så mycket bättre. Och på originallänk är den svincool. Blir inte bättre än så när det handlar om Omegadressare. Men visst, köp ett band eller två som du kan varva med länken.

Jag rekommenderar starkt att kosta på dig en service samt fixa kronan. Utan att veta någonting om servicebehovet tror jag att servicekostnad i grova drag bör landa på 3-5k. Jag tror att det bör vara en octagon-krona på den, så se till att hitta rätt. Och ta hand om den. Blir nog en fantastisk grej att låta vandra vidare till nästa generation.

Tack för återkopplingen

Hur driften är på klockan vet jag inte riktigt då den saknar krona så den används inte.

Gissar att servicebehovet kan vara stort då det troligen var ett tag sedan den servades.
(om den nu ens fått någon service...?)
Tips på vart jag ska vända mig i Stockholm?

Har kronan kvar
se bild
hVrb3Uo.jpg
[/IMG]
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tack för återkopplingen

Hur driften är på klockan vet jag inte riktigt då den saknar krona så den används inte.

Gissar att servicebehovet kan vara stort då det troligen var ett tag sedan den servades.
(om den nu ens fått någon service...?)
Tips på vart jag ska vända mig i Stockholm?

Har kronan kvar
se bild
hVrb3Uo.jpg
[/IMG]
Ett jättefint ur du har där! ABC Werner skall vara riktigt duktig på Omega. Han och Farfarsklocka är standardsvaret.
 

pederr

Cartier
Tack för återkopplingen

Hur driften är på klockan vet jag inte riktigt då den saknar krona så den används inte.

Gissar att servicebehovet kan vara stort då det troligen var ett tag sedan den servades.
(om den nu ens fått någon service...?)
Tips på vart jag ska vända mig i Stockholm?

Har kronan kvar
se bild
hVrb3Uo.jpg
[/IMG]
Det där ser inte ut som den oktagonformade kronan, vilken är svår att få tag i.
 

pederr

Cartier
Enligt vad jag läst så är det så. Jag har själv en i stål med ref 168.005, men din ser ut och vara i gulddoublé så den kanske har ett annat nr. På min har jag en ersättningskrona av "normal" typ från Omega och det fungerar lika bra, såvida man inte är riktig originalnörd.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Enligt vad jag läst så är det så. Jag har själv en i stål med ref 168.005, men din ser ut och vara i gulddoublé så den kanske har ett annat nr. På min har jag en ersättningskrona av "normal" typ från Omega och det fungerar lika bra, såvida man inte är riktig originalnörd.
Ah, där ser man. Man lär sig något nytt varje dag.
Tack
 

pederr

Cartier
Ah, där ser man. Man lär sig något nytt varje dag.
Tack
Jag tycker absolut att du ska kosta på och fixa upp den mekaniskt så att den går att använda. Modellen tillhör en av de mer eftertraktade gammel-Omegorna då vi pratar dressur. Länken, en sk beads of rice, är också eftertraktad. Givet att den också har affektionsvärde för dig tycker jag du har en riktigt bra ur.
 
Topp