• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Constellation f300

BVP

Breitling
Hej,
som nybliven medlem lägger jag upp några klockor i separata inlägg som jag undrar om någon kan upplysa mig om. Jag är novis på sånt här men har förstås googlat lite vilket bl a gjorde att jag hittade till denna sajt där det verkar finnas mycket kunskap. Klockorna har kommit till mig som arv och som loppisfynd. Jag undrar om ni ser vad det är för modellår, om det är det originalskick, vart man ska vända sig ifall man vill ha dem genomgångna/renoverade, uppskattat värde och andra värdefulla tips. Jag inser att man kan behöva öppna dem för att få veta mer men det vill jag inte försöka mig på utan rätt verktyg. Alla kommentarer uppskattas!
Omega Constellation back.JPG
Omega Constellation front 1.JPG
Omega Constellation front 2.JPG
 

rogart-63

Patek
Nice f300 Constellation men guldvärdet är nog ungefär vad den är värd? Klocka ör en s.k 300hz quartz verk. Som är lite känsliga men väldigt trevliga Omega. Antingen ska du sälja den eller fixa till den och använda den? Funkar den?
 

BVP

Breitling
Nice f300 Constellation men guldvärdet är nog ungefär vad den är värd? Klocka ör en s.k 300hz quartz verk. Som är lite känsliga men väldigt trevliga Omega. Antingen ska du sälja den eller fixa till den och använda den? Funkar den?
Nu står den still så det måste jag få verifierat. Och sen har ju glaset en ful skada upptill. Det känns inte riktigt som min stil på ur men jag såg en på nätet med brunt läderarmband. Ser prydligare ut då, kan jag tycka, så kanske kan jag använda den. Måste känna efter :)
http://www.ebay.ca/itm/Omega-Constellation-Electronic-f300Hz-18k-Gold-Watch-/251141805852
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu står den still så det måste jag få verifierat. Och sen har ju glaset en ful skada upptill. Det känns inte riktigt som min stil på ur men jag såg en på nätet med brunt läderarmband. Ser prydligare ut då, kan jag tycka, så kanske kan jag använda den. Måste känna efter :)
http://www.ebay.ca/itm/Omega-Constellation-Electronic-f300Hz-18k-Gold-Watch-/251141805852
Tycker helt klart du ska ge den en chans! Byt till brunt skinnband, gärna Rios shell cordovan, och lämna in för batteribyte och nytt glas. Lättare att sälja arvegods än att köpa...
 

MartinL

Omega
Denna blir riktigt fin på ett brunt läder, perfekt finklocka. F300 är ett stämgaffelverk, kom på 70-talet (eller sent 60-tal) och dog ut ganska snabbt när ny teknik tog över (Quartz) och när verket är igång kan man höra ett surrande från klockan när man håller den mot örat. Tyvärr har många verk gett upp men förhoppningsvis räcker det med nytt batteri för dig. Finns vad jag vet ingen i Sverige som är kompetent att reparera f300-verk men Electric watches i England är duktig och prisvärd. Guldpläterad i fungerande skick skulle jag säga 3-4k, grovt uppskattat, och solitt guld betydligt mer.
 
  • Like
Reactions: BVP

rogart-63

Patek
Nu står den still så det måste jag få verifierat. Och sen har ju glaset en ful skada upptill. Det känns inte riktigt som min stil på ur men jag såg en på nätet med brunt läderarmband. Ser prydligare ut då, kan jag tycka, så kanske kan jag använda den. Måste känna efter :)
http://www.ebay.ca/itm/Omega-Constellation-Electronic-f300Hz-18k-Gold-Watch-/251141805852
En service hos Paul på electric watches i England är inte jättedyr. Hoppas att den går igång efter batteribyte.
 
  • Like
Reactions: BVP

BVP

Breitling
Tack för svar! Jag har egentligen ingen anledning att tro att klockan är trasig så det får bli ett batteribyte a s a p! Min avlidne styvfar köpte den ny och ja... ni kan se hur han har behandlat den... Det är väl det som menas med patinering :D
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Aj då. Har hans email address men det hjälper kanske inte? Har haft kontakt med en annan kille i England som servar dessa men vet inte om han jobbar och tar jobb får kunder eller bara fixar med egna klockor. Duktig är han illafall.
Mailade och fick en länk till hans sida som svar. Bara att vänta på att orderboken lättar lite antar jag...
 

BVP

Breitling

BVP

Breitling
Att välja armband var inte helt lätt. Det kändes inte rätt att sätta ett skinande nytt armband på denna slitna 70-talare (och guldlänken gillade jag ju inte). Jag tänker manchesterkostym, polisonger, guldbågade tonade glasögon och Merca-cab. Det fick bli ett tjockt mockaband som jag hoppas snart har fått en lika insliten look som klockan själv. Kan funka till både vit smoking och v-jeans :) Nu får jag testköra lite...

DSC_2390.JPG


https://waccex.de/en/bob-watch-band...ew.html?search_query=BOB0208DS20002&results=1
 

St Maxime

KS Explorers Club
Bumpar den här tråden i förhoppning om att få lite goda råd. Jag har en Omega f300 constellation Steel (198.0024 tror jag). Tveklöst den klocka som får mest tid på handleden - är löjligt förtjust i den till och med.

Nu till mitt problem, den föll i marken för ett par dagar sedan. Inga skador på vare sig glas, boett eller länk så vitt jag kan se. Däremot så upplever jag att den nu fortare sig, ngt som aldrig varit fallet tidigare. Någon som vet vad som kan vara galet, vad som kan göras och känner till någon som kan åtgärda det utan att det kostar en förmögenhet?

Klockan befinner sig i Stockholm. Kan givetvis skickas men vill helst ute vara utan den för länge.

IMG_7303.JPG
 

Exxet

Rolex
Hej,
som nybliven medlem lägger jag upp några klockor i separata inlägg som jag undrar om någon kan upplysa mig om. Jag är novis på sånt här men har förstås googlat lite vilket bl a gjorde att jag hittade till denna sajt där det verkar finnas mycket kunskap. Klockorna har kommit till mig som arv och som loppisfynd. Jag undrar om ni ser vad det är för modellår, om det är det originalskick, vart man ska vända sig ifall man vill ha dem genomgångna/renoverade, uppskattat värde och andra värdefulla tips. Jag inser att man kan behöva öppna dem för att få veta mer men det vill jag inte försöka mig på utan rätt verktyg. Alla kommentarer uppskattas!
Omega Constellation back.JPG
Omega Constellation front 1.JPG
Omega Constellation front 2.JPG
Förmodligen Guld, kolla med ett förstoringsglas på dom här ställena:
300.jpg

300g.jpg
 
  • Like
Reactions: BVP

PetriS

Panerai
3A04C06A-154E-4C55-BFFC-D1DF47A2B371.jpeg En ’ hummer’ som jag ägde ett tag under 2016. Härlig klocka med den steglöst svepande sekundvisaren.
Tappar man dessa ur så är stor risk att nån av dom två ’tungorna’ i stämgaffel verket kommer ur position. Då är det nog bara Paul (Electric watches) som kan rätta till det.
 

St Maxime

KS Explorers Club
@PetriS - Tackar.

Hade verkligen hoppats på att hitta ngn kunnig närmare och förhoppningsvis mindre uppbokad.
Allmän fråga: ingen här på forumet som tror sig kunna?
 

Zpey

Breitling
Noterade Omegan enligt bild på en auktion, fastnade för den och skulle buda men av någon outgrundlig anledning missade jag helt auktionen, såg att den klubbades för 800:-.
Har nog lyckats lista ut ref. men den just denna verkar tämligen ovanlig, är det jag som är usel att googla eller har jag gjort bort mig som missade auktionen och inte lär hitta en igen?
Hittade en likadan som gått på Lauritz för knappt 5000:-, men det är också den enda prisreferensen jag har utöver den nu missade, vad bör den ligga på?
Länken känns inte som en Omega eller är jag fel ute?
IMG_20180512_211853_682.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Noterade Omegan enligt bild på en auktion, fastnade för den och skulle buda men av någon outgrundlig anledning missade jag helt auktionen, såg att den klubbades för 800:-.
Har nog lyckats lista ut ref. men den just denna verkar tämligen ovanlig, är det jag som är usel att googla eller har jag gjort bort mig som missade auktionen och inte lär hitta en igen?
Hittade en likadan som gått på Lauritz för knappt 5000:-, men det är också den enda prisreferensen jag har utöver den nu missade, vad bör den ligga på?
Länken känns inte som en Omega eller är jag fel ute?
IMG_20180512_211853_682.JPG
800:- är orimligt billigt

Edit, nej länken är någon fullänk...
 

Martin Lovasz

Audemars
Minst 3000kr skulle jag säga så visst missade du tåget så det sjung om det. :)

Har två stycken icke fungerande och är en anledning till varför jag gett mig den på att lära mig dessa urverk.
 
Topp