• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega Constellation - hjälp efterfrågas (samt ev. delar)

Shadyboy

Silver
Hej på er!
Min kollega har en Constellation (osäker på år och ref tyvärr) där länken havererat. Jag har själv inte hunnit få titta på den IRL så den bästa problembeskrivning jag kan ge just nu är att länken inte går att återmontera utan att sista 2 länkarna byts ut. Är det möjligtvis någon som sitter inne på en komplett länk till denna klocka tro? Samt vill bli av med den... PM:a gärna i så fall.

Admin, meddela mig om denna tråd hamnat fel och istället ska ligga någon annanstans!

Bilder på klockan:
IMG_4269.JPG
IMG_4270.JPG

Hej på er!
Min kollega har en Constellation (osäker på år och ref tyvärr) där länken havererat. Jag har själv inte hunnit få titta på den IRL så den bästa problembeskrivning jag kan ge just nu är att länken inte går att återmontera utan att sista 2 länkarna byts ut. Är det möjligtvis någon som sitter inne på en komplett länk till denna klocka tro? Samt vill bli av med den... PM:a gärna i så fall.

Admin, meddela mig om denna tråd hamnat fel och istället ska ligga någon annanstans!

Bilder på klockan:
IMG_4269.JPG
IMG_4270.JPG
Lite svårt att se, är något sönder? Saknas mer än ett stift och hölje?

Ja jag förstår att det är knepigt att se! Hade jag haft klockan i närheten själv så hade jag tagit fler och bättre bilder... :(
Som han förklarade det så är det den ena av de små "minilänkarna" som sitter i sista länken närmast boetten (dvs den han håller i på bilden) som är skadad. Inuti den finns det även en liten hylsa som nu är borta. Samt att "sprinten" som sitter i boetten är skadad/stukad, men den bör ju gå att rikta upp igen för en urmakare.

@Aurum ...men precis som du säger så skulle det ju kunna vara så att det enda som behövs är en sprint och en hylsa. Försöker räkna ut den är konstruerad och antar att man skjuter in en sprint igenom bägge länkarna och sedan låser genom att trä över en liten hylsa i ena (vänster på bilderna) ändan?

@Aurum ...men precis som du säger så skulle det ju kunna vara så att det enda som behövs är en sprint och en hylsa. Försöker räkna ut den är konstruerad och antar att man skjuter in en sprint igenom bägge länkarna och sedan låser genom att trä över en liten hylsa i ena (vänster på bilderna) ändan?
Ja så är det. Tror dock hylsan endast är dekoration, men var ett tag sedan jag hade en. Frågan är ju om öglorna till vänster som stiftet skall gå igenom är skadade eller ej.

Ja så är det. Tror dock hylsan endast är dekoration, men var ett tag sedan jag hade en. Frågan är ju om öglorna till vänster som stiftet skall gå igenom är skadade eller ej.
Ja men precis. Skulle behöva få se den själv i IRL känner jag. Är öglorna bara böjda kan det ju kanske gå att böja till och därmed rädda länkarna. Ska se om jag kan be honom ta med den till kontoret vid tillfälle.

Tillbaka
Topp