• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Constellation Hjälp

Seagle

Omega
Hämtade idag ut en Omega Constellation 168.004 cal 561 från en auktion. Klockan var grymt smutsig med missfärgning på urtavlan, så i vanlig ordning skruvade jag isär boetten, lossade kronan (tryck på en liten knapp) och plockade ur uret. Gjorde rent och putsade det jag skulle, monterade i uret igen men sen när jag ska sätta dit kronan igen så vill inte bommen "fastna" eller hur man nu ska kalla det. Vilket då är problemet, jag får inte bommen att klicka dit så att den sitter fast.
Vad kan detta bero på?

Tack på förhand :)
 

rogart-63

Patek
Troligen har du fått något att hoppa snett i keyless work. Dvs det som sitter där bommen går in. En del verk har denna egenhet. Att alltid hoppa ur . Ibland får man trycka till även när man sätter i bommen för att det inte ska hoppa ur. Tyvärr innebär det att du får lyfta på tavlan och lägga det tillrätta igen.
Kan räcka med att du vänt på verket utan bom så hoppar delarna ur läge.
 

Martin Lovasz

Audemars
Det går ibland att lirka loss det som sitter snett genom att trycka i bommen snett så du hela tiden har tryck upptill eller nedtill. Det kan vara så att den lilla knappen som man trycker ner fastnat så att låset inte går igen.
 

solex

Omega
Troligen har du fått något att hoppa snett i keyless work. Dvs det som sitter där bommen går in. En del verk har denna egenhet. Att alltid hoppa ur . Ibland får man trycka till även när man sätter i bommen för att det inte ska hoppa ur. Tyvärr innebär det att du får lyfta på tavlan och lägga det tillrätta igen.
Kan räcka med att du vänt på verket utan bom så hoppar delarna ur läge.
Timeing är viktig när man pressar in med bommen samtidigt pessar in med den lilla låsknapp - få inte använda våld annars hoppar yoke av och kommer extraarbete bland annan att lyfta på visare och tavla om klocka har datum blir det ändå mer arbete. Lämna klockan hos urmakare bör service att göra tillsamman och om kostnader blir för dyrt varför inte våga prov fram? man lär sig ju!
 

solex

Omega
Det går ibland att lirka loss det som sitter snett genom att trycka i bommen snett så du hela tiden har tryck upptill eller nedtill. Det kan vara så att den lilla knappen som man trycker ner fastnat så att låset inte går igen.
Om man har tur..;) Skruvar lösa skruvar som håller tavlan fötter (2 st) utan lyfter på visare och lyfter tavlan försiktigt ca 2 mm upp och kollar om den lilla låspinne (seting lever,assembled) fastnad, petar den tillbaka genom att använda ett tunn skruvmejsla eller tunn kniv blad då problemet är lös. Och om du ser spärr (yoke) hoppar av då finns ingenting att göra...utan blir det riktigt urmakare arbete..:rage: Hoppas det löser sig!!!
 

rogart-63

Patek
Om man har tur..;) Skruvar lösa skruvar som håller tavlan fötter (2 st) utan lyfter på visare och lyfter tavlan försiktigt ca 2 mm upp och kollar om den lilla låspinne (seting lever,assembled) fastnad, petar den tillbaka genom att använda ett tunn skruvmejsla eller tunn kniv blad då problemet är lös. Och om du ser spärr (yoke) hoppar av då finns ingenting att göra...utan blir det riktigt urmakare arbete..:rage: Hoppas det löser sig!!!
Jag tycker nog att @Seagle ska gå till en riktig urmakare. Inte nödvändigtvis en arg sådan?
Ett Omega 561 har datum så tror inte han ser så mycket även om han gläntar på tavlan. Risken är större att man repar datumdisken.
 

Seagle

Omega
Jag tycker nog att @Seagle ska gå till en riktig urmakare. Inte nödvändigtvis en arg sådan?
Ett Omega 561 har datum så tror inte han ser så mycket även om han gläntar på tavlan. Risken är större att man repar datumdisken.
Jo, ska försöka kila iväg till Ahléns ur här i stan under morgondagen. Brukar sitta och pyssla med billiga mekaniska ur jag fyndat på tradera men har ingen lust att försöka "laga" en vacker Pie Pan. Vet att det ändå kommer sluta med urmakare så lika bra att gå direkt dit haha :)
 
Topp