• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega De Ville

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Hej!

Jag börjar bli lite sugen på något mer dressat ur och har då kollat lite på äldre omegor.

Vad brukar generellt den här typen av klockor vara värd?
Bör jag kolla på andra? Isåfall tips.

Kan den här nedan vara något?

http://www.tradera.com/item/190118/...le-herrur-guld-stal-originalband-originaletui-
Tack på förhand!


Hej!

Jag gör ett friskt antagande att du inte kan så mycket om klockor. Så jag börjar med lite generell info om vintageklockors värde.

Det första man måste förstå när man köper dessa vintageklockor är att de inte har något statiskt värde. Man kan inte göra en jämförelse med nypris så som med nyare klockor. Det är många faktorer som spelar in på klockans värde. Först har vi själva klockan: tillverkare, urverk, invändigt och utvändigt skick, huruvida den är original i sin helhet och om den har tagits hand om
(servats regelbundet) osv osv. Sedan har vi yttre faktorer: hur utbuded och efterfrågan ser ut, hur modet ser ut. Har klockan burits av en populär skådespelare i en kommande film? Detta kan höja efterfrågan och därmed priset (så som var fallet med Tag Heuer-klockan som Leonardo DiCaprio bar i Wolf of Wall Street). Sedan har vi personliga faktorer (personlig smak, preferens). Det är helt enkelt för många faktorer för att man ska kunna ge ett pris. Men, tumregeln - och i mitt tycke det som bör vara helt avgörande - är att klockan är värd det pris du är villig att betala för den. Om den här klockan är just en sådan som du fantiserade om för två år sedan så är den nog mer värd för dig än för någon annan. Föredrar du att ha 2000 kr på ficka eller den här klockan på armen?

Men för att vara lite konkret och hjälpsam så tycker jag att du bör kolla vad denna klocka kostar på annat håll (ebay, chrono24, hos lokala urmakaren osv) för att få dig en uppfattning om priserna, så att du sedan kan göra ett mer informerat beslut.

Men för att vara ännu mer specifik och svara på din fråga så tycker jag rent spontant, utan att egentligen ha inspekterat annonsfotona och -beskrivningen, att klockan som du nämner bör vara värd runt 1400-1800 kr. Men detta är som sagt en högst osäker/subjektiv bedömning som du inte ska förlita dig på alltför för mycket.


Mitt tips är att även kolla in andra vintageklockor. Omega, Longines, Zenith osv har alla väldigt fina och prisvärda mekaniska vintagedressare.
 

Mygal

Omega
Jag sålde min för 2300:-, då i Väldigt bra skick med etui, certifikat och kvitto från inköpet här o Sverige.

Hej!
Jag gör ett friskt antagande att du inte kan så mycket om klockor. Så jag börjar med lite generell info om vintageklockors värde.

Det första man måste förstå när man köper dessa vintageklockor är att de inte har något statiskt värde. Man kan inte göra en jämförelse med nypris så som med nyare klockor. Det är många faktorer som spelar in på klockans värde. Först har vi själva klockan: tillverkare, urverk, invändigt och utvändigt skick, huruvida den är original i sin helhet och om den har tagits hand om
(servats regelbundet) osv osv. Sedan har vi yttre faktorer: hur utbuded och efterfrågan ser ut, hur modet ser ut. Har klockan burits av en populär skådespelare i en kommande film? Detta kan höja efterfrågan och därmed priset (så som var fallet med Tag Heuer-klockan som Leonardo DiCaprio bar i Wolf of Wall Street). Sedan har vi personliga faktorer (personlig smak, preferens). Det är helt enkelt för många faktorer för att man ska kunna ge ett pris. Men, tumregeln - och i mitt tycke det som bör vara helt avgörande - är att klockan är värd det pris du är villig att betala för den. Om den här klockan är just en sådan som du fantiserade om för två år sedan så är den nog mer värd för dig än för någon annan. Föredrar du att ha 2000 kr på ficka eller den här klockan på armen?

Men för att vara lite konkret och hjälpsam så tycker jag att du bör kolla vad denna klocka kostar på annat håll (ebay, chrono24, hos lokala urmakaren osv) för att få dig en uppfattning om priserna, så att du sedan kan göra ett mer informerat beslut.

Men för att vara ännu mer specifik och svara på din fråga så tycker jag rent spontant, utan att egentligen ha inspekterat annonsfotona och -beskrivningen, att klockan som du nämner bör vara värd runt 1400-1800 kr.

Men detta är som sagt en högst osäker/subjektiv bedömning som du inte ska förlita dig på alltför för mycket.

Mitt tips är att även kolla in andra vintageklockor. Omega, Longines, Zenith osv har alla väldigt fina och prisvärda mekaniska vintagedressare.

Tack för snabba och utförliga svar, ja ditt antagande stämmer bra, jag är rätt grön gällande klockor och framförallt vintage klockor.

Ska även kika lite mer på Longines och Zenith.
 
Topp