• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega dykare ikon

Valdemar25

Cartier
Fick hem en liten trevlig julklapp till mig själv igår, Omega Seamaster 300, har varit en dröm länge!
be857e18b252188c6e89c327cd778177_zps8d8eeec0.jpg


7e6d4a5ad9d1d746fa0d7a16233d9ce6_zpse4fbc806.jpg
 

KMS

Rolex
Coolt! Också spanat runt men svårt att hitta helt original! Man kanske får ge upp helt enkelt...:)
Har du koll på denna, är vridringen original, relumad? Kanske bara är bilderna.
 

KMS

Rolex
Såg att jag skrev lite konstigt... Insertet på vridringen ser väldigt fräscht ut?
Samt att de kortare indexen gör att man undrar om de är relumade? Men det kanske är bilderna?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Insertet ska vara original enligt uppgift.

Var har du köpt den? Ser sådär bra ut tyvärr. Om det är som det ser ut med index, att de sitter på lite fel ställe utan att man kan se spår av gammalt är jag rädd för att det är mer fel än ny lysmassa. Jag hade utrett detta närmare om det var mitt ur, snarare förr än senare.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Cool klocka!
Vintagedykare är alltid kul, de äldre Seamaster-dykarna är grymma.

Vridningen som diskuteras har jag aldrig sett i detta utförande, t.ex. trean i 30 har en skarp överdel istf en rundad?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Vridningen som diskuteras har jag aldrig sett i detta utförande, t.ex. trean i 30 har en skarp överdel istf en rundad?


Japp det finns! :)
Här är lite olika genom åren, den som är D kom rätt sent så kikar man på en klocka av tidigare år 64-67 som har denna varianten så kolla noga.
Bezel_variants.png


Men det här är verkligen en snygg klocka, men en modell jag inte blir riktigt klok på. Under de här 5 åren som den fanns så är det ju knappt att den såg lika ut från år till år.
 

Patrik J

Rolex
Japp det finns! :)
Här är lite olika genom åren, den som är D kom rätt sent så kikar man på en klocka av tidigare år 64-67 som har denna varianten så kolla noga.

Men det här är verkligen en snygg klocka, men en modell jag inte blir riktigt klok på. Under de här 5 åren som den fanns så är det ju knappt att den såg lika ut från år till år.


… Knappt från en vecka till en annan. :D

Att se om klockan är relumad eller inte är väl relativt lätt. Men bezeln är en annan femma. Finns nog ännu fler än på din bild och nästan alla användes under hela perioden.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Vintageträsket är skrämmande men ack så rolig! Hoppas att klockan är som du förväntade dig!
Modellen är i vilket fall en höjdare och hamnar rätt nära toppen på klockor att ha!
 

Patrik J

Rolex
Ett enkelt sätt att kolla om en 300 är relumad är att leta efter de små hålen i index klockan 6 och 12. Syns de inte är den säkert relumad. Kan vara svårt att se på bild dock. Här är min gamla där de syntes tydligt.
UHnlwlV.png
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ett enkelt sätt att kolla om en 300 är relumad är att leta efter de små hålen i index klockan 6 och 12. Syns de inte är den säkert relumad. Kan vara svårt att se på bild dock. Här är min gamla där de syntes tydligt.
UHnlwlV.png

Har de alltid samma hål eller bara hål? Lite udda kan man tycka men helt klart intressant.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Har de alltid samma hål eller bara hål? Lite udda kan man tycka men helt klart intressant.

Jag tror inte att de alltid har samma hål, tavlan du och jag diskuterade i PM har jag sett identiska varianter på och dessa har inte dessa hål, kan ju vara en batch med bra fakes, fast jag har sett både big triangle och vanliga utan dessa hål och den fetare fonten på tavlan.
 

Patrik J

Rolex
Har de alltid samma hål eller bara hål? Lite udda kan man tycka men helt klart intressant.


Så vitt jag har förstått ska alla vintage original-tavlor ha hål. Dock inte servicetavlor. Däremot verkar de inte sitta exakt på samma ställe jämt, eller vara lika framträdande.

Men, som alltid med Omega, när man tror att man vet något så dyker det upp något som motsäger det.

Personligen skulle jag dock aldrig köpa en 300 utan hål. :)
 

Patrik J

Rolex
Min "nya" 300 (som är äldre än den gamla). Hålet är där om man titta riktigt noga. Dock längre ner och inte alls lika tydligt. Får försöka ta tydligare bilder om solen kommer fram någon gång. :D
Uat4WEH.jpg
 

Patrik J

Rolex
Men vad säger ni om den här, Tycker den ser kosher ut och jag har sett tavlor som ser likadana ut:
165.024.jpg
sm300.jpg
omegasm300.JPG


Ser kosher ut, och det ser ju NÄSTAN ut att vara ett hål på 6:an. Eller är det bara inbillning?
4mUqLnT.png


Hittade det här på australiensisk ebay-guide:
”Look at the 12 and the 6 hour marker. I do not understand why, but the original VINTAGE (I am not talking about reproduction pieces made by Omega) dial, has a little small hole at the 12 and the 6 hour marker luminious. It is found at the centre of the luminious spot. I do not know why. BUT, I stress and emphasis this point: AN ORIGINAL, UNTOUCHED, Vintage will have this little hole.
But IF that watch doesn't have it, it might be:
1) Redial/ fake stuff!
2) Relumed (Which I will also advised to stay away)
3) Original but Reproduction dial by Omega (why bother buying one vintage watch but spots a reproduced dial then?)
4) Other possiblities but, personally, I will give it a pass....”

http://www.ebay.com.au/gds/Vintage-Omega-Seamaster-300-/10000000001260778/g.html
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Ser kosher ut, och det ser ju NÄSTAN ut att vara ett hål på 6:an. Eller är det bara inbillning?
4mUqLnT.png


Hittade det här på australiensisk ebay-guide:
”Look at the 12 and the 6 hour marker. I do not understand why, but the original VINTAGE (I am not talking about reproduction pieces made by Omega) dial, has a little small hole at the 12 and the 6 hour marker luminious. It is found at the centre of the luminious spot. I do not know why. BUT, I stress and emphasis this point: AN ORIGINAL, UNTOUCHED, Vintage will have this little hole.
But IF that watch doesn't have it, it might be:
1) Redial/ fake stuff!
2) Relumed (Which I will also advised to stay away)
3) Original but Reproduction dial by Omega (why bother buying one vintage watch but spots a reproduced dial then?)
4) Other possiblities but, personally, I will give it a pass....”

http://www.ebay.com.au/gds/Vintage-Omega-Seamaster-300-/10000000001260778/g.html

Fan, men jag ska leta fram bilden på den/de andra tavlorna jag hittade som såg likadana ut! Men visst ser den kosher ut, hålet tror jag bara är önsketänkande ;)
 
Topp