• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega från framtiden, garanti och gråhandel

perror

Breitling
Hej allihopa!

Jag har smygläst Klocksnack ett par år men registrerade mig först igår. Och då kommer jag naturligtvis dragandes med ett problem i mitt första inlägg, sorry!

Köpte en DSOM från en gråhandlare via Chrono24. Får en klocka från en Italiensk AD och allt verkar OK förutom datumet på "garantiplastbiten" som infaller nästa månado_O Jag var till min lokala, och enda AD (som jag inte känner, för jag är inte klocknörd:)) och försökte luska lite men det gav inget. Jag har tagit för givet att klockorna som säljs registreras hos Swatch Group och att man kan kolla upp garantin via serienumret. Tänkte att plastbiten mest var en gimmick.

Min fråga till forat blir naturligtvis hur fungerar Omegas garanti? Andra märken utanför Swatch Group har elektroniska varianter som måste aktiveras så man kan tycka att Omega borde hålla reda på till vilka de säljer klockor. Borde ju vara en fördel vid service också så man får spårbarhet. Säljaren ringde mig och påstod att det bara var plastbiten med stämpel som hade någon betydelse och att jag fått en "extra" månad garanti. Hade jag litat på säljaren hade jag inte valt Trusted Checkout;)

/Roger P

P.S Jag har en Seiko, en Tissot och nu en Omega så jag är inte helt förtappad;)
 

perror

Breitling
Omega har inte elektroniska garantikort som tex breitling.

Har du plastkortet med ett datum på och stämplat så ska det gälla. Att datumet ligger en månad fram i tiden beror nog mest på förvirrad italienare än något annat.
Ja, jag kan inte se någon logisk förklaring till varför man skulle fuska med datumet. Är stämpeln falsk spelar resten ingen roll och är stämpeln äkta skapar de bara problem för sig själva. Hade gråhandlarna köpt klockor och lagt på lager så hade man förstått att de vill ha lite "marginal" för att ha "färska" varor men så kan det inte funka. Självklart stannar klockan hos AD tills det finns en köpare. Men faktum kvarstår både dag och månad är fel, inte bara en siffra.
 
Topp