• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega funderingar...

...tänkte lite på seamasterlinjen, jag tycker man ska ge Omega cred för att ha lyckats med hela PO och AT linjen, jag gillar VERKLIGEN dom, rena fullträffar tycker jag, MEN däremot 'Bond' modellen (Som jag ägt) känns verkligen 90tal för mig, behövs den verkligen nu? Känns det inte som både POn och AT tagit dess plats?

Speedmaster och PloProf är ju SJÄLVKLART två klassiker som alltid är funkis...

PO, funkar på allt, länk, gummi och läder...
924581d1357324311-isnt-strange-omega-797656d1345556570-lets-try-get-list-going-wus-100-favorite-watches-planetocean06.jpg


filteredjanvier020.jpg


filteredjanvier0007.jpg


filteredjanvier0009.jpg



AT...min favorit 'Skyfall...

1125423d1371544536-strap-size-omega-aqua-terra-8500-38-5-mm-mid-size-deployment-clasps-question-imageuploadedbytapatalk1371544538.076103.jpg


w5T7fCE.jpg


Vad tycker ni?

Omega Seamaster 'Bond' varianten har självklart sin plats i klockhistorien och har nog varit den klocka som varit först steget på ett seriösare klockintresse för MÅNGA, kommer själv ihåg när jag köpte min, FAAAN vad nöjd jag var när jag gick ut ur affären, men kanske är dags förpassa den till historien?

DÅ kanske alla klocknördar får upp ögonen för den igen ;)

seamaster.jpg


Omega-Seamaster-300m-650x433.jpg
 

Isodor

Audemars
Jag äger själv en PO 42 mm så är väl partisk men jag tycker den rullar på riktigt bra.. Dessutom ganska mycket bang for the buck.

Hade gärna kompletterat med skyfall också men mycket vill ha mer. någon måtta får det vara ; - )
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Omega gör kanonklockor, Aqua Terra 8500 skulle jag utan tvekan kunna tänka mig i framtiden... Fast det finns andra klockprioriteringar som går före just nu...:angel:
 
89b73e8a.jpg


Vad tycker du om denna MK?


Hour Vision är snygg, men har ingen koll på prisbild osv...

Hittade en bild, ser riktigt bra ut...
97dad269.jpg


Även om 'de Ville' klingar dåligt i mina öron, tänker på 25års klockor...
omega-de-ville-midsize.jpg



Ska det vara dressare från Omega så är det Pie-Pan som gäller tycker jag, den skulle jag vilja se uppdaterad till typ 38mm...var väl nåt snack om det förut???

4696892678_d1637179e4_b.jpg


Bildere184.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Slutsats: Ping Omega...

Fasa ut ALLT utom

PO Serien
AT Serien
PloProf
Speedmaster (ENDAST Månklockan får vara kvar)
Och lansera en 38mm Pie-Pan

Slut...
Nja, tycker nog de skall ha en råare variant av POn, typ en hederlig Seamaster utan trams. Matt keram och grovt borstad boett och länk. Lite som den nya BP Aqualung. POn är fin men lite mycket leksak i mina ögon. Sedan hade det varit trevlig om de körde en uppdatering på den första Seamastern med. ATn finns givetvis, men en med vanliga bandhorn och lite retroflört i ett vattentätt fodral. Säljs på cordovan och BOR.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Den här bilden gör att jag vill köpa en AT pronto, har tyvärr aldrig fått prova/sett den live på läder då alla butiker jag varit in till bara haft den på länk.

1125423d1371544536-strap-size-omega-aqua-terra-8500-38-5-mm-mid-size-deployment-clasps-question-imageuploadedbytapatalk1371544538.076103.jpg
 

Isodor

Audemars
En annan dinka som är sjukt fet är PloProofen

PloProf_15.jpg


Tydligen är Eriksons Urhandel i Sumpan de som sålt flest plo proof i hela Sverige.. Hela 7 st. Och då har den funnits ute sedan typ 3-4 år? Detta måste ju räknas till en av de mesta udda isf, för att vara en välköpt märke.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Har ju en PO på väg hem så hoppas den håller för förväntningarna. Har även varit sugen på en AT länge men varit lite rädd för att den ska vara för dressad. Den så kallade teak dialen är så fantastiskt fin... Hoppas få klämma och känna på båda inom kort.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
För mig är det bara speedy, ploppen och RIKTIGT grisjävelslitnsa tritium-SMP300 som gäller :) tycker PO:n & AT är fina klockor men dimensionerna är fel för mig. (38mm AT är för hög, 41mm AT är för stor för sin design. 42mm PO är för bullig och 45mm för stor osv.
 
Håller med om att klassiska Bond (2531.80.00 och 2220.80.00) med blå wave-dial och kaliber 1120/2500 hör till det förgångna. Kan dock vara lite sur på mig själv att jag inte hamstrade fler 1120-försedda SMP's för några år sedan när det gick att få fina, beggade exemplar med full dokumentation för bara 10k eller strax därunder. Det här är blivande klassiker ! :sorry:

Att begränsa Speedy-kollektionen till bara månklockan låter inte som någon vidare idé, däremot känns det bra att Omega nu fasar ut kaliber 1164 (ETA 7750) i sin helhet och i framtiden kommer att satsa fullt ut på kaliber 3330 (som entry-level) och kaliber 9300, båda har allt vad Omegas senaste teknik har att uppbringa även om endast den sistnämnda kan anses vara in-house (i vad mån det är viktigt). Lite synd att 3313 (som fram tills lanseringen av 9300 år 2011 var Omegas top-of-the-line bland kronografverken) nu läggs ner. Jag hade förhoppningen att denna vackra kronjuvel skulle fortsätta tillverkas i C-versionen och övergå i en D-version med Si14-spiral då den är som klippt och skuren för damkollektionen där dess nätta dimensioner gör den så mycket mer lämpad än den utrymmesmässigt betydligt större 9300. Men så tycks det alltså inte bli, jag antar att det kostar för mycket att fortsätta serietillverka ett så avancerat urverk i små volymer och att 3330, som fått den teknik som 3313 saknar, istället får bli framtiden.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Schyssta Omega klockor allihopa som ni visar upp, och jag håller med till viss del att Omegas bond seamaster är lite 90-tal, men det bryr jag mig inte om. Modellen är en klassiker som ändå aldrig faller ur tiden tycker jag då den är en ruggigt bra beater. Men om jag får avvika lite från ämnet så är jag själv såld på denna Omega modell! Måste våga köpa den någon dag, gärna den med vit tavla.

2411582gross.jpg




1.jpg
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Hmm, svårt att bestämma mig. Tycker Omega gör mycket skit men att SMP är bra... Och en annan dag tycker jag Omega suger och jag vill flippa mina och köpa andra balla grejer... Och sedan tillbaks till ruta ett.

Men att det inte behövs fler smps är en sak som är säker. Sedan är frågan hur det skulle slå mot Omegas intäkter då jag tror att de fortfarande säljer som smör.

Vidare med speedy så är det också där fullt med fladdriga modeller som egentligen inte behövs.. Måndinka är givet men det behövs ju inte 100 varianter på originalet.
 

A.Gold

Omega
Jag har fastnat för PO:ns bezel, den känns fulländad. Urtavlan har jag dock lite problem med, är inte tim- och minutvisaren lite välihopklämda? korta och tjocka... Men det är en klocka som verkligen har växt för mig.

När det gäller AT skyfall är man ju knappast ensam om att vara helt hänförd utav den blåa urtavlans skimmer! finns inte mycket att klaga på, speciellt inte när man ser den på brunt läder!

Tycker dock att day daten från i år är cleanare då datumet hamnar klockan 6 istället för att ligga klockan 3 och vara triangelformat.

pa6eqa9e.jpg


Håller även med om att bondklockan känns lökig numera, bäst före datumet har utgått :)
 

Ryttaren

Rolex
Och hyfsa bort den där eländiga heliumventilen från PO:n också...

Håller med om att det är dags att integrera heliumventilen om den nu måste finnas där. Tyckte den var skitcool i början när man fick upp ögonen för Seamaster men inte idag.

Och så måste Omega som nån tidigare nämnde sluta med sitt "only 10.007 limited pieces" larv.
 
Topp