• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Genéve restaurering?

ankianka

Breitling
Tjena! Min farfar hittade sin fars gamla Omega Genéve (förmodligen från 1968-69) och skulle gärna vilja veta hur mycket en restaurering av klockan skulle kosta och vart man kan göra det. Klockan går när man skakar igång den men vi vet inte hur bra den håller tiden. Skulle vara kul att få den i ett tillstånd då man kan ha den på armen.
omega.jpg


Tack på förhand för hjälpen och ber om ursäkt om det inte är rätt ställe att lägga ut på.
 

Psykel

Patek
Trevlig! Den bör vara manuell, alltså att man vrider upp den med kronan. Kolla hur tidshållningen är. Oavsett bör den må bra av en service. Räkna med omkring 2.000 hos en oberoende urmakare (minst dubbla hos Omega AD) plus en femhundring eller så för nytt glas.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Enligt AD (Auktoriserad återförsäljare) jag pratat med har Omega nyligen höjt priserna. Så bara ett glasbyte kostar 800kr. Ska ha kostat runt 400-500kr innan. Jag köpte ett icke Omega glas för 30spänn och bytte själv. Men vid service brukar det ju ingå glasbyte.

Men som ovanstående skriver. Prova att vrida upp den och kolla hur den håller tiden.

Tycker absolut den är värd att serva iaf. På utsidan verkar den ju se bra ut, förutom glaset då. Plus att den tillhört din farfars far. Kul :)

Ta den till en urmakare och be om ett prisförslag. AD som exempelvis klockmaster tar över 4000kr för full service. Men svårt att veta vad som behövs. Sen är jag ingen expert haha, men kollat en del nyligen ang. min Omega. Har den bara legat i en låda?
 
Topp