• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Genéve - värd att reparera?

flanders

Breitling
Hej KS,

Ärvde för en tid sedan klockan nedan, då den är min farfars har den givetvis ett visst affektionsvärde, jag skulle därför vilja reparera den. Som ni kan se på bilderna behöver den en hel del "TLC", utifrån de urmakare som jag har talat med, kan dessa uppgå till en kostnad av ca 5000-6000. Det jag undrar är därför hur ni tycker att jag ska resonera när det gäller reparationerna. Har klockan något värde överhuvudtaget? Det jag som lekman får fram är att klockan kan vara värd ett par tusen, underförutsättning att den är i bra skick. Hur skulle ni tänka? Är eventuella reparationer att "slänga pengarna i sjön"?

Tack på förhand
Anders


20180117_202830.jpg 20180117_202836.jpg 20180117_202840.jpg 20180117_202851.jpg
 

Boothroyd

Omega
Visst kan man säga att man "slänger pengarna i sjön" iom att du inte kommer få tillbaka dom.
Men om man säger såhär: Om den är i toppskick, skulle du någonsin sälja den då?
För hur du än vrider och vänder på det så är det din farfars klocka, och för att inte tala om att de är en Omega (och en väldigt tjusig Omega om jag får säga) som du väldigt lätt kan föra vidare i släkten sen.

Sen vet man aldrig hur de blir med klockor, den kan mycket väll skjuta i höjden prismässigt en vacker dag?

Men oavsett tycker jag inte du ska tänka på pengarna i de perspektivet (om du då har som avsikt att faktiskt behålla den). Jag hade utan tvekan fixat upp den och sen behållt den i många år framöver.


Edit: Sen är de inte en jättekostnad heller inom klock-hobby'n.
Min Seamaster 300 kommer kosta mig ca 6 000:- vart 6:e år i service. Och även de är pengar jag aldrig kommer få tillbaka.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hej KS,

Ärvde för en tid sedan klockan nedan, då den är min farfars har den givetvis ett visst affektionsvärde, jag skulle därför vilja reparera den. Som ni kan se på bilderna behöver den en hel del "TLC", utifrån de urmakare som jag har talat med, kan dessa uppgå till en kostnad av ca 5000-6000. Det jag undrar är därför hur ni tycker att jag ska resonera när det gäller reparationerna. Har klockan något värde överhuvudtaget? Det jag som lekman får fram är att klockan kan vara värd ett par tusen, underförutsättning att den är i bra skick. Hur skulle ni tänka? Är eventuella reparationer att "slänga pengarna i sjön"?

Tack på förhand
Anders


20180117_202830.jpg 20180117_202836.jpg 20180117_202840.jpg 20180117_202851.jpg
Den ser bara ut att behöva en service och glasbyte. Det finns flertalet duktiga hemmaurmakare här på forumet som för en i sammanhanget billig penning kan bistå dig eller gå till en lokal oberoende urmakare där kalaset borde gå på under 2000kr. Farfars Klockor i Stockholm är duktig på Omega och har mycket reservdelar till dessa. Han gör nog också jobbet på ca 2000kr.
Med en enkel polering av urmakaren kan den dessutom bli riktigt fin och du har plötsligt en vacker Omega med en väldigt speciell proviens för bara 2000kr.
Lycka till!
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Gillar du den mycket så är det alltid värt att renovera. Saker med högt affektionsvärde tycker jag mer eller mindre alltid är värda att renovera
Jag säger som jag brukar, generellt är det som att renovera en halvgammal bil, den kommer att fungera som den ska och blir trevlig att se på men kostnaden för reparationen kan nog många gånger överstiga själva värdet på klockan. Men en Omega är nästan alltid värd att renovera speciellt när den har din klockas proveniens.
 
Topp