• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Geneve Dynamic

JEK

Cartier
Hej, har fått min farfars gamla Omega Dynamic Geneve (automatisk). Klockan är gammal och välanvänd men såklart kul iom att den har lite personlig historia. Någon som har en uppfattning om urverk, kostnad för att serva detta. Sedan behöver läderbandet bytas och det är tydligen ett speciellt band man behöver för att fästa mellan botten och underdelen verkar det som. Någon som har koll på det, går det att beställa via Omega eller måste man leta runt på Ebay etc? Glaset är också mycket repigt, går det att putsa upp eller är det bara att byta?
 

JEK

Cartier
20c6157e2ab85e33b56de7f541f7056b.jpg




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

wadbro

Cartier
2-Faktor
Service är omöjligt art svara på så här, det får ju en urmakare bedöma. Remmar är rätt dyra till denna modell ifall du får tag på original. Sett priser runt tusenlappen på dom!
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Glaset borde gå att putsa.
Men... iom att den har ett personligt värde skulle jag lämna in den på service, glasbyte och bandfix. Svårt att sia om kostnad så gå och få lite olika prisförslag. Kul klocka!
 

JEK

Cartier
Är urverket av sådan modell att vilken urmakare "som helst" kan fixa i det, eller bör man gå till en specifik omega urmakare?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Icaras

Rolex
Ser ut som att tavla/visare är i gott skick! Men fungersr den? Eller är den stendöd? Finns säkerligen gott om delar då detta var storsäljaren i slutet på 60-talet/början av 70-talet :)

Köp ett aftermarket band på ebay! Originalen är ganska dyra i gott skick. Finns även en länk till Dynamic.
 

JEK

Cartier
Ser ut som att tavla/visare är i gott skick! Men fungersr den? Eller är den stendöd? Finns säkerligen gott om delar då detta var storsäljaren i slutet på 60-talet/början av 70-talet :)

Köp ett aftermarket band på ebay! Originalen är ganska dyra i gott skick. Finns även en länk till Dynamic.

Den fungerar. Hur den håller tiden vet jag ej då jag nyss fått den och den har legat stilla i 15-16 år sedan min farfar gick bort. Ska lämna in den till en urmakare imorgon och hoppas få en rimlig offert på att ställa den i ordning.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Den fungerar. Hur den håller tiden vet jag ej då jag nyss fått den och den har legat stilla i 15-16 år sedan min farfar gick bort. Ska lämna in den till en urmakare imorgon och hoppas få en rimlig offert på att ställa den i ordning.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Helt rätt. Tycker att Omega Dynamic är en grymt snygg klocka. Hoppas du får ordning på den. Tror den hade blivit riktigt fin efter lite service och bandbyte.
 

Icaras

Rolex
Den fungerar. Hur den håller tiden vet jag ej då jag nyss fått den och den har legat stilla i 15-16 år sedan min farfar gick bort. Ska lämna in den till en urmakare imorgon och hoppas få en rimlig offert på att ställa den i ordning.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Den är helt klart värd en tillputsning! :)

Var i landet bor du? Finns säkert någon som kan tipsa om en vettig urmakare i närheten, om du förstås inte själv hittat en vettig. Skulle själv inte lämnat den till en Omega AD då det nog både tagit väldigt lång tid och kostat en hel del pengar jämfört med någon mindre urmakare.
 

KMS

Rolex
Hade kollat med nån gammal urmakarräv, skall inte vara några problem. Du ser också om det är en urmakarräv om han försöker få ut urverket framifrån eller bakifrån på klockan!:)
Försök hitta länken till den.
Jag hade försökt få någon av lädertillverkarna på forumet fixa en läderrem. Så länge den inte är för tjock så borde det bli grymt!
Hitta original är inte helt lätt (eller billigt).
 

JEK

Cartier
Hade kollat med nån gammal urmakarräv, skall inte vara några problem. Du ser också om det är en urmakarräv om han försöker få ut urverket framifrån eller bakifrån på klockan!:)
Försök hitta länken till den.
Jag hade försökt få någon av lädertillverkarna på forumet fixa en läderrem. Så länge den inte är för tjock så borde det bli grymt!
Hitta original är inte helt lätt (eller billigt).


Någon lädertillverkare som ser detta? :) Vore en bra idé om urverket går att fixa!
 

JEK

Cartier
Nu har jag fått tillbaka en offert med byte av band till nytt originalband, byte av glas och service och ev. reparation av urverket till bra status. In alles vill de ha ca 4700:-. Vad säger experterna, låter det rimligt eller skall det kosta mindre? Eftersom det är en klocka min farfar haft har jag inga ambitioner på att jag skall göra vinst eftersom klockan ej kommer att säljas utan jag vill veta om det är en rimlig offert.
 
Topp