• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Geneve

Jonte73

Audemars
Tar du av boettlocket så är det ingen match att ge dig mer info.
Det som kan sägas nu baserat på bilden är att den troligen inte är automatisk, snarare manuell.
Drar du upp den för att den skall gå ?

Ang vattentätheten får man anta att alla äldre klockor ej skall utsättas för bad eller dusch.

Den har troligen fått nya packningar vid servicen, men det finns klockor som bättre lämpar sig för ordentlig väta.

Och jo den är absolut något att ha, värdet bör ligga mellan 2500kr -5000kr max beroende på skick och vem som vill betala.
Behåll den och vårda den istället.
 

Jonte73

Audemars
Såg nu alternativet ej vattenskyddad.
Alltså håll klockan torr med andra ord.
Gissar även på att verket är manuellt.
 

Jonte73

Audemars
Då är det en Genéve Ref BA 132.9051
Cal 1030 manuellt verk.
34 mm i 18.k
Året har du fått fram.

Pris ligger mellan ca 3000kr-10000 beroende på skick.
Googla på refnr för mer info.

Använd den vid dressade tillfällen eller när du vill.
Glaset är av plexi och inte reptåligt, tål att tänkas på.
Lätt att polera om det skulle bli dimmigt.
 

Jonte73

Audemars
Tack för infot.

Men jag blir inte klok på varför den uppför sig som den gör om den är manuell. Trolleri?

Knepigt. Någon som har en naturlig förklaring?
Märkligt !
Mina manuella som legat och stannat kan gå några sekunder när jag vickar eller vänder på dem.
Men inte en hel dag, skumt.

Så här ser ditt urverk ut, manuellt .
image.jpg
 

Jonte73

Audemars
Bumpar tråden lite, eftersom jag har några frågor till:

Vad kan urmakaren ha menat med att jag skulle vara glad för att inte är automatisk? Är inte de flesta mekaniska urverk det idag? Var det vanligt med problem med automatiska på den här modellen, eller rent allmänt på 70-talet?

Hur ofta bör den servas? Är det tid eller gångtid som avgör serviceintervaller? Reparationen och upputsningen var för snart fem år sedan. Sedan dess har den kanske gått totalt 5 - 10 dygn. Jag har bara använt den vid fina tillfällen, men skulle vilja börja använda den mer.

Påverkas värdet negativt av att företaget (MoDo) som skänkte den har sitt namn ingraverat på undersidan?

Vad han menar med det vet nog bara han själv.
Det finns både manuella, quartz och automatiska klockor idag.
Och servas grejerna så är det inga större problem, varken då eller nu.

Har den legat sålänge rekommenderar jag att en uris tittar till den, klockan mår bäst av att dras upp åtm en gång per mån.
Förutsatt att oljorna är fräscha, annars kan klockan ta skada om man drar upp den när oljan torkat.

Jag köper inte klockor som är graverade om det inte är något speciellt med prisnivå därefter.
Sen finns det andra som inte bryr sig särskilt kring gravyr.
Men jo på den klockan sjunker värdet troligen något pga gravyren.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Har jag förstått rätt om ett mekaniskt urverk ändå ska servas ungefär vart femte år, oavsett gångtid?

Det beror nog på vem du frågar och hur ofta du använder klockan.

Personligen skulle jag inte lämna in en den på service var femte år om den mest ligger i lådan. Jag skulle snarare använda den till dess att gångreserven (hur länge klockan går efter att du dragit upp den) eller tidshållningen inte är vad som förväntas.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nja, att dra upp den kommer antagligen inte skada något. Att dra upp den 100ggr kan eventuellt nöta något. Det var så jag menade.


Håller med, ska den dras upp var tredje månad för bal kan du vänta med service.
vill du använda den dagligen, eller ett par dagar i veckan så är den värd en service...

Edit: Det är iaf vad jag hade gjort, sedan är det klart att det aldrig är fel att låta en urmakare säga sin åsikt om servicebehov.
 
Topp