• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega "guldklocka efter 25 år i tjänst, 1964. Vad är det för Omega? Värde?

Jag har en klocka jag ärvt av min far som fick den efter 25 års tjänst och då kallades den "guldklocka".
Far fick den 1964, så med den åldern är det med uppdragsverk. Sekunden sitter i en liten egen tavla mellan centrum och markeringen för 6.
Det finns inget mer än schatullet (även det i väldigt gott skick) och namnet Omega och loggan på urtavlan som visar vad det är för klocka. Det finns inskription på baksidan:
"Trelleborgs gummifabriks AB Lennart Larsson 25 tjänsteår 1964? Detaljbilden, kan det vara en guldstämpel?
Läderarmband original och i bra skick, klockan utan synligt slitage eller skador. Glaset har däremot ett par sprickor. Klockan verkar inte ha några missfärgningar eller repor på själva klockhuset.
Vad är den värd (är den värd mer med schatullet, är schatullet värt något?) och hur får man reda på vad det är för klocka?
90131d1402842053-herrur-omega-gava-25-ar-tjaenst-vaerde-srthrytdsfss.jpg
srthrytdsfss.jpg
thfgfh.jpg

stampel.jpg

90131d1402842053-herrur-omega-gava-25-ar-tjaenst-vaerde-srthrytdsfss.jpg
 

fc2

Rolex
Manuell Omega med en variant av cal. 30T2-urverket. Ett mycket bra urverk, det är en fin sak du har där. Sannorlikt 14K-18K i boetten. Pris är jag osäker på (guld är inte min specialitet) men gissningsvis 5k eller lite till, gravyr tenderar att dra ner priset lite. För att veta mer skulle vi vilja ha bilder av urverket och bakstyckets insida.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Spelar det verkligen roll vad den är värd? Det är en charmig Omega i guld med koppling till familjen (?) Om det är så: låt den stanna i familjen. Om du inte vill ha den finns det säkert någon annan som kan bära den!

Hoppas du får nytta av den själv och välkommen till forumet! :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Guldvärdet ligger runt 2000 skulle jag gissa (är i branchen), men i och med att det är en äldre klocka så är den nog värd mer som klocka än som skrot. Dock tror jag att 5k är i överkant, second hand-gravyr är jävligt ohett, om det inte är en speciell person eller ett speciellt företag (typ "Bofors tackar Olof Palme för allt stöd").

Sen är den självklart värd mest för din familj!

Stämpeln är "nog" inte guldstämpeln, om du öppnar bör du se en stämpel där. Gissar på 18K, sen skulle det kunna finnas tre kronor i en oval också, i och med att den är importerad före 80-nånting. Ingen kattfot.

Visa gärna bild innifrån!
 

F-L-P

Panerai
Spelar det verkligen roll vad den är värd? Det är en charmig Omega i guld med koppling till familjen (?) Om det är så: låt den stanna i familjen. Om du inte vill ha den finns det säkert någon annan som kan bära den!

Hoppas du får nytta av den själv och välkommen till forumet! :)


Visst ska man behålla den, men vid bouppteckningar och liknande kan det vara bra att ha koll på värdet, eller av försäkrings skäl eller annat. Antar 18K, men kan vara 14, men de de brukar hur som helst vara solida.

Boxen gör den enklare att sälja och ökar värdet med kanske en eller ett par hundralappar. Sprucket glas är billigt att byta ut, fin tavla. fungerar bra till både vardag eller fest klocka.

Värdet beror lite på hur stor den är, de brukar ligga mellan 32-34 generellt. udda fall 36 men ibland 30 (diameter i mm utan kronan) Ju större den är desto mer är den värd fungerar nog som tumregel. De har ökat ganska ordentligt de senaste åren då de har blivit populära bland kidsen. 5 k plus minus någon fem hundring kanske? Har den legat stilla i 50 år behöver den nog en service. gå till en handlare om du kommer att använda den dagligen/ofta, vill du bara att den ska ticka så kanske det räcker med att gå till en fristående urmakare. tips kan du hitta om du letar runt på forumet beroende på var du bor.
 
Oj, glömde titta in på ett par veckor.

Tack för alla era svar. Uppskattas verkligen. :)
Klockans mått är 34mm.
Vågar inte lirka med baksidan själv, får gå till en urmakare med det.
 
Topp