• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega höjt priserna rejält?

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Ganska säker på att denna tråd kommer balla ur - så i förebyggande syfte vill jag att vi EJ ska diskutera i följande perspektiv:

1) Rolex vs Omega "kvalitet"
2) Någon Seiko GS koppling
3) Övriga fanboy-kopplingar
4) Trollande i övrigt

Såååå - nu när jag röjt undan ovan kan jag komma till min fråga:

Har Omega höjt sina priser rejält sista tiden? Såg en reklamskylt på NK Sthlm i går, där de hade en bild på en Planet Ocean. Det kan ha varit en speciell modell, men det var inga direkta komplikationer på den och den såg ut att vara i stål. Pris... 62,000 SEK rakt över disk

Har för mig att de inte kostade så mkt innan - nu har den nästa samma pris som en Sub-C nästan (ligger väl på strax över 60k har jag för mig). Alltså, någon som vet hur Omega ändrat sin prissättning sista åren? (ping: Jokkmokkswe)


Tror det var denna som det var reklam för:
http://www.omegawatches.com/collect...ean-600-m/omega-co-axial-42-mm/23230422101003
 

fredrikb

Cartier
Hej,

Ja, de har höjt priserna lite på Planet Ocean-modellerna men också uppdaterat dem rejält.

Till att börja med bytte man ut caliber 2500 (baserad på standardverk) till caliber 8500 som nu är helt Omega inhouse och som skall vara bättre, stabilare, klara längre serviceintervaller och dessutom ha en längre gångreserv. Dessutom bytte man (bland annat) till en keramisk vridring. Priset gick då upp några tusenlappar till nuvarande listpris runt 45 000 kr (vet faktiskt inte vad gamla modellen kostade). Här är den:

http://www.nymansur.com/produkter/o....46.21.01.003/seamaster-planet-ocean-big-size

Den du med största sannolikhet har sett reklam för är specialmodellen med blå urtavla. Den har (förutom ovanstående) boett och länk i titan vilket gör den dyrare (och mycket lättare). Den har listpris runt 62 000 kr. Här är den:

http://www.nymansur.com/produkter/o....46.21.03.001/seamaster-planet-ocean-big-size

Priserna skiljer sig som jag förstår det inte om man väljer 42mm eller 45,5mm.

Hälsn,
Fredrik
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Hej,

Ja, de har höjt priserna lite på Planet Ocean-modellerna men också uppdaterat dem rejält.

Till att börja med bytte man ut caliber 2500 (baserad på standardverk) till caliber 8500 som nu är helt Omega inhouse och som skall vara bättre, stabilare, klara längre serviceintervaller och dessutom ha en längre gångreserv. Dessutom bytte man (bland annat) till en keramisk vridring. Priset gick då upp några tusenlappar till nuvarande listpris runt 44 000 kr (vet faktiskt inte vad gamla modellen kostade).

Den du med största sannolikhet har sett reklam för är specialmodellen med blå urtavla. Den har (förutom ovanstående) boett och länk i titan vilket gör den dyrare (och mycket lättare). Den har listpris 62 000 kr. Här är den:

http://www.nymansur.com/produkter/o....46.21.03.001/seamaster-planet-ocean-big-size

Hälsn,
Fredrik
Kan ha varit den - såg lite blå/grå ut på bilderna
 

Ninen79

Audemars
32.400 kr kostar den vanliga 2500
44.800 kostar den vanliga 8500.
Den du såg på raklam var nog en 8500 och specialversion
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ganska säker på att denna tråd kommer balla ur - så i förebyggande syfte vill jag att vi EJ ska diskutera i följande perspektiv:

1) Rolex vs Omega "kvalitet"
2) Någon Seiko GS koppling
3) Övriga fanboy-kopplingar
4) Trollande i övrigt

Såååå - nu när jag röjt undan ovan kan jag komma till min fråga:

Har Omega höjt sina priser rejält sista tiden? Såg en reklamskylt på NK Sthlm i går, där de hade en bild på en Planet Ocean. Det kan ha varit en speciell modell, men det var inga direkta komplikationer på den och den såg ut att vara i stål. Pris... 62,000 SEK rakt över disk

Har för mig att de inte kostade så mkt innan - nu har den nästa samma pris som en Sub-C nästan (ligger väl på strax över 60k har jag för mig). Alltså, någon som vet hur Omega ändrat sin prissättning sista åren? (ping: Jokkmokkswe)


Tror det var denna som det var reklam för:
http://www.omegawatches.com/collect...ean-600-m/omega-co-axial-42-mm/23230422101003

Enligt Omegaurmakare/samlare jag talat med så har de höjt priset för balansen i Omegas gamla verk från 300 kr till 3600 kr..
 

Gentle_Giant

Cartier
Priserna kommer att höjas eller redan blivit höjda på de flesta Omega-klockor vad jag har förstått det som. Listpriset på en vanlig 3570.50.00 gått upp några tusenlappar (kommer inte ihåg exakta siffror) enligt min urmakare. Detta på mycket kort tid.
 

Rookien

Panerai
Priserna på samtliga modeller har väl gått upp i pris i takt med att de utvecklats? Jag betalda nära dubbelt upp för min AT gentemot vad min kompis gav för 5-6 år sedan.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
[...]
2) Någon Seiko GS koppling
[...]

nothing_to_do_here_wrapped_canvas-r51cc3f2395d14f199fe3f4defdbdf95d_fimm6_8byvr_512.jpg
 

fredrikb

Cartier
Den är i titan grad 5 vilket anses som bästa kvalité.
Den är väldigt fin irl.

Håller med om att den är fin, men jag tycker att den blir för lätt. Särskilt 45mm-storleken. Känns som att en sån pjäs ska väga lite grann, men den här känns lätt som en fjäder och nästan lite "billig"...
 

ErikGBG

Audemars
Omega kämpar ju rejält för att komma uppåt i segmenten. Dom har ju fasat ut massor med mindre ADs nu också verkar det som och vill bara säljas hos handlare som säljer andra dyra klockor.
 

Stråkarn

Omega
2-Faktor
Hörde något rykte om att dom ska kapa ner på deras massiva utbud av modeller och specialutgåvor och höja priset..
 

Clocksauce

Cartier
Enligt Omegaurmakare/samlare jag talat med så har de höjt priset för balansen i Omegas gamla verk från 300 kr till 3600 kr..

Om du med ''äldre'' urverk menar Caliber 2500 så kan det vara värt att notera att Caliber 2500D, som numera är i produktion, är kraftigt modiferat utifrån Caliber 2500C och tillämpningen av Co-axialtekniken är numera väldigt snarlik Caliber 8500. Så det är inte så att dom bara har bestämt sig för att ta extra betalt för standardgrejer som de beställer in från Nivarox... Bland annat är just balansen helt ny, det är min högst okvalifierade gissning. Om urmakarens uttalande kom för ett par år sedan så ignorera allt ovan : p
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Om du med ''äldre'' urverk menar Caliber 2500 så kan det vara värt att notera att Caliber 2500D, som numera är i produktion, är kraftigt modiferat utifrån Caliber 2500C och tillämpningen av Co-axialtekniken är numera väldigt snarlik Caliber 8500. Så det är inte så att dom bara har bestämt sig för att ta extra betalt för standardgrejer som de beställer in från Nivarox... Bland annat är just balansen helt ny, det är min högst okvalifierade gissning. Om urmakarens uttalande kom för ett par år sedan så ignorera allt ovan : p

Äldre i min värld är verken från 50-70 tal..
 

frere

Audemars
2-Faktor
Den är i titan grad 5 vilket anses som bästa kvalité.
Den är väldigt fin irl.

Den kostar alltså ungefär 17 000 kr mer än den i stål. Det är en stadig bit, så ponera att den väger 170 g (vilket sannolikt är i överkant för en titanklocka). Det blir ett mervärdespris på 100 000 kr/kg. Vid en snabb googling verkar man som privatperson kunna köpa titan i grad 6 för 1200-2000 kr kilot. Omegas deal med grossisten är säkert inte sämre.

Icke desto mindre en jäkligt fin klocka. Det är ju knappast förnuft som styr klockpriserna...
 
Topp