• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega höjt priserna rejält?

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Nej det kan inte vara därför. AT 8500 är ju 13 mm tjock. Det är ett väldigt medvetet val från Omega att göra nya POn så tjock. Inget som bara " råkar " bli för att urverkat blev för tjockt.
Jo iof... dom vill väl vara på sitt sätt och för att medvetet dra bort sig från Rolex traditionella designer :)
 

Sond

Patek
För kanske fyra år sedan satt jag i baren på en Tysk flygplats och hade drabbats av en inställt flyg. Bredvid mig satt en man som efter ett tag kommenterade min Omega. Det visade sig att han jobbade på Omega och en mycket intressant kväll startade. Jag ska inte gå in på alla detaljer men han berättade lite om den strategi som Omega hade som gick ut på att få upp priset. Och bilden var att det skulle vara möjligt att ligga på Rolexnivå inom ca 10 år. Fem enskildheter som han nämnde: Inohuse-verk, större boetter, inga Quartz, renare tavlor och flera varianter. Det verkar som om han visste vad han talade om...

Det var ingen tvekan om att han såg Rolex som måttstocken. Och hans bild var att Rolex skulle få problem då de har får låg utvecklingstakt på verken. Det fungerar ett tag men inte i längden. Allt detta sagt under gemytliga tyska umgängesformer där öl, Underberger och pretzel konsumerades..:)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
För kanske fyra år sedan satt jag i baren på en Tysk flygplats och hade drabbats av en inställt flyg. Bredvid mig satt en man som efter ett tag kommenterade min Omega. Det visade sig att han jobbade på Omega och en mycket intressant kväll startade. Jag ska inte gå in på alla detaljer men han berättade lite om den strategi som Omega hade som gick ut på att få upp priset. Och bilden var att det skulle vara möjligt att ligga på Rolexnivå inom ca 10 år. Fem enskildheter som han nämnde: Inohuse-verk, större boetter, inga Quartz, renare tavlor och flera varianter. Det verkar som om han visste vad han talade om...

Det var ingen tvekan om att han såg Rolex som måttstocken. Och hans bild var att Rolex skulle få problem då de har får låg utvecklingstakt på verken. Det fungerar ett tag men inte i längden. Allt detta sagt under gemytliga tyska umgängesformer där öl, Underberger och pretzel konsumerades..:)

Övertygad om att du har rätt, krävs dock att min generation och äldre dör först..
 

Mangusta

Cartier
Frågar man 60-plussare om Omega så säger dom att det är billigt skit. Men 50 år from nu så kanske Omega har lyckats bli dagens Rolex. :) Borde man hoppa på tåget redan nu och köpa på sig någon Omega som kommer att vara jättedyr om 5-10 år? :rolleyes:
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Förvisso. Jag tror dock det är lite väl optimistiskt att hoppas på en norm om – 40mm på sportklockor framöver och 36 på dressare. Omega spottar väl ut klockor i 45-segmentet ganska ofta...?
 

Andrew

Cartier
Kan nog ha peakat. Har läst lite att de mindre/normala uren kommer tillbaka. Kanske som ett resultat av vintage-trenden

Jag var nyss nere i Tyskland och vände. Puh! Mycket stora ur. Den sista stora IWC:n, Omegan, Datejust II:an eller Explorer 216570:an är minsann inte såld där... och inte här eller någon annanstans heller.

Det finns väl egentligen väldigt lite som tyder på att de små uren är på väg tillbaka i nyförsäljningsstatistiken? Titta till exempel på Rolex och deras anabola versioner av klassikerna. Biffigt värre över hela linjen.

Att små vintageur värderas högre är en annan sak.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Förvisso. Jag tror dock det är lite väl optimistiskt att hoppas på en norm om – 40mm på sportklockor framöver och 36 på dressare. Omega spottar väl ut klockor i 45-segmentet ganska ofta...?
Ja vi får se. Beror även på vad köparna vill ha...

Nån omega-kännare kanske vet hur ration för sålda 42mm vs 45mm PO's ligger på. Skulle misstänka att 42mm ligger före.

Dessutom går ju mkt av volymerna av lyxprodukterna till Asien nu för tiden, och jag tror de föredrar mer normala storlekar på uren baserat på det enkla faktumet att de är lite mindre än västerlänningar

Men det får tiden utvisa
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Bara för att Omega smyger ikapp Rolex prismässigt så betyder det inte att de är på samma nivå produkt- och varumärkesmässigt. Även om de inte säljer lika mycket, har samma rykte och yadda yadda så är det förmodligen fortfarande jävligt bra business. Att sälja klockor som kostar några tusen i tillverkningskostnad och sen säljs för minst tiodubbla ger glada ägare. Omegas mål är knappast att vinna ett klockkrig mot Rolex. Målet är att maximera vinsten för sina ägare. Som någon innan nämnde så vill man komma åt delar av Rolex kaka med Omega och sen ta över över Omegas gamla prissegment med tex Longines. Det finns nog också en risk att de mindre märkena försvinner helt om de ska konkurrera mot Omega i något mellansegment. Lyckas man få upp Omega så sitter man på en ganska bra företagsportfölj med nischmärken som Breguet, Blancpain och GO samtidigt som man har de billiga volymmärkena med Longines i spetsen och sen Omega som lyxmärke mot Rolex.

Målgruppen för lyxur växer och Swatch Group inser att det finns chans att ta en del av den kakan. Mest troligt kommer Rolex att fortsätta tjäna hysteriska summor samtidigt som Swatch Group örhoppningsvis får en vettig contender i Omega.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Jag var nyss nere i Tyskland och vände. Puh! Mycket stora ur. Den sista stora IWC:n, Omegan, Datejust II:an eller Explorer 216570:an är minsann inte såld där... och inte här eller någon annanstans heller.

Det finns väl egentligen väldigt lite som tyder på att de små uren är på väg tillbaka i nyförsäljningsstatistiken? Titta till exempel på Rolex och deras anabola versioner av klassikerna. Biffigt värre över hela linjen.

Att små vintageur värderas högre är en annan sak.
Rolex kör ju fortfarande 40 mm på tex subben. Men caset är dock fyrkantigare. Tror inte heller på en revival av 36mm - men tror att många är nöjda med 40-42mm.
 

Andrew

Cartier
Rolex kör ju fortfarande 40 mm på tex subben. Men caset är dock fyrkantigare. Tror inte heller på en revival av 36mm - men tror att många är nöjda med 40-42mm.

Ja, Daytona och Submariner drar fortfarande 40. I stort sett alla andra storsäljande Rolexodeller, om vi nu håller oss till Rolex, har vuxit under de senaste 3-4 åren (Daydate med hela 0.5 cm!!!). Vintagevurm eller inte, detta innebär väl ändå att många idag vill ha betydligt större klockor än tidigare?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Ja, Daytona och Submariner drar fortfarande 40. I stort sett alla andra storsäljande Rolexodeller, om vi nu håller oss till Rolex, har vuxit under de senaste 3-4 åren (Daydate med hela 0.5 cm!!!). Vintagevurm eller inte, detta innebär väl ändå att många idag vill ha betydligt större klockor än tidigare?
Ja.

Tror dock du missar min poäng lite. Tror trenden med jätteklockor har lugnat sig lite.

Säger återigen inte att 36mm är det nya svarta. Säger att många nog föredrar 40-42 snarare är 43-47mm
 
Topp