• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega har tappat det totalt.

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Eller hur, värd en bild :cool:
omega_globemaster_live_05.jpg
 

Whedda

Rolex
Vad jag vet så kör inte Patek Philippe mycket med limiterat, enda tillfällena skulle vara vid årsjubileum. Exempelvis vid 175:e året då de kom med några nya klockor, MEN detta var helt nya prylar (nya referenser) och inte befintliga modeller med 175 stämplat över hela tavlan. Only Watch ref. 5016 var däremot mer eller mindre en befintlig klocka men ny färg och metall. Fast kom igen, det är en unik tingest och är rättfärdigad ordet "limited edition".

Sammanfattat: Ja.

Finns mängder med exempel på modeller som producerats i limiterad upplaga på 25, 50, 100 ex osv. utan att vara Only Watch.

Patek gör det med jämna mellanrum i samband med exempelvis jubileum av butiker eller företaget. Utöver 175-årskollektionen har du ett tydligt exempel i 5396G som producerades i ett speciellt utförande tillsammans med Tiffany. Annan tavla, index och visare men i övrigt exakt samma klocka.

Modellen listade ca 375 000kr när den släpptes och kostar nu strax över miljonen på andrahandsmarknaden.

Det finns så vitt jag vet inte en enda limiterad Patek som inte ökat mer än 100% bara av att kliva ur butiken.

Så jag har svårt att se det ur ett ekonomiskt perspektiv när du trots omständigheterna väljer att inkludera Patek (eller andra i liknande situation).

Det är inte LE som är problemet utan kombinationen av tillverkare, trovärdighet, tillgång och efterfrågan.

Hur kan man annars motivera att en Patek med Tiffanystämplad tavla skall vara värd ett galet premium men en Omega med "007" är lökigt.
 

MånsT

Rolex
Finns mängder med exempel på modeller som producerats i limiterad upplaga på 25, 50, 100 ex osv. utan att vara Only Watch.

Patek gör det med jämna mellanrum i samband med exempelvis jubileum av butiker eller företaget. Utöver 175-årskollektionen har du ett tydligt exempel i 5396G som producerades i ett speciellt utförande tillsammans med Tiffany. Annan tavla, index och visare men i övrigt exakt samma klocka.

Modellen listade ca 375 000kr när den släpptes och kostar nu strax över miljonen på andrahandsmarknaden.

Det finns så vitt jag vet inte en enda limiterad Patek som inte ökat mer än 100% bara av att kliva ur butiken.

Så jag har svårt att se det ur ett ekonomiskt perspektiv när du trots omständigheterna väljer att inkludera Patek (eller andra i liknande situation).

Det är inte LE som är problemet utan kombinationen av tillverkare, trovärdighet, tillgång och efterfrågan.

Hur kan man annars motivera att en Patek med Tiffanystämplad tavla skall vara värd ett galet premium men en Omega med "007" är lökigt.
Det är skillnad på limiterat och limiterat. 15 007 exemplar är inte limiterad medan 25, 50, 100 osv. är, i mina ögon. Vad 15 007 och 100 ex rent procentuellt utgör av årsproduktionen spelar ingen roll. Än en gång; i mina ögon.

5396G Tiffany som du tog som exempel är mindre attraktiv rent estetiskt än vanliga 5396. Att sedan andrahandsvärdet är 3ggr högre än listpriset är vansinnigt.

För att återgå till faktumet att jag tycker det är bäst att hålla sig till ordinarie sortiment så står jag för det. Kombinationen Patek/Tiffany, Rolex/Tiffany eller specifika modeller där ytterst få tillverkades i t ex platina är undantag som bekräftar regeln.

Som jag skrev tidigare i tråden så är det svårt att jämföra en vanlig Omega med Patek eller Richard Mille (med annan KS-medlem) eftersom de sistnämnda tillverkar relativt få klockor oavsett, limiterat eller ordinarie.
 

Whedda

Rolex
Det är skillnad på limiterat och limiterat. 15 007 exemplar är inte limiterad medan 25, 50, 100 osv. är, i mina ögon. Vad 15 007 och 100 ex rent procentuellt utgör av årsproduktionen spelar ingen roll. Än en gång; i mina ögon.

5396G Tiffany som du tog som exempel är mindre attraktiv rent estetiskt än vanliga 5396. Att sedan andrahandsvärdet är 3ggr högre än listpriset är vansinnigt.

För att återgå till faktumet att jag tycker det är bäst att hålla sig till ordinarie sortiment så står jag för det. Kombinationen Patek/Tiffany, Rolex/Tiffany eller specifika modeller där ytterst få tillverkades i t ex platina är undantag som bekräftar regeln.

Som jag skrev tidigare i tråden så är det svårt att jämföra en vanlig Omega med Patek eller Richard Mille (med annan KS-medlem) eftersom de sistnämnda tillverkar relativt få klockor oavsett, limiterat eller ordinarie.

Du har rätt till din åsikt såklart men huruvida man tycker en Limiterad 5396 är estetiskt bättre eller sämre är ju högst personligt och inte vad som avgör värdeutvecklingen. Finns garanterat många som anser att just Tiffany är snyggare men oavsett är det snarare just den begränsade upplagan och inte själva utseendet som påverkar marknadspriset då ALLA limiterad Patek har visat sig vara galet bra investeringar.

Håller med om att det är skillnad på 15007 och 100st (även om
Patek gjort större upplagor än så också). Vad jag ville komma till var att det inte är LE som är problemet utan korrelationen mellan tillgång och efterfrågan. Känns personligen rätt meningslöst att ens kalla något LE när modellen inte ens är svår att få tag på och tillgången är minst lika stor om inte större än efterfrågan.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är skillnad på limiterat och limiterat. 15 007 exemplar är inte limiterad medan 25, 50, 100 osv. är, i mina ögon. Vad 15 007 och 100 ex rent procentuellt utgör av årsproduktionen spelar ingen roll. Än en gång; i mina ögon.

5396G Tiffany som du tog som exempel är mindre attraktiv rent estetiskt än vanliga 5396. Att sedan andrahandsvärdet är 3ggr högre än listpriset är vansinnigt.

För att återgå till faktumet att jag tycker det är bäst att hålla sig till ordinarie sortiment så står jag för det. Kombinationen Patek/Tiffany, Rolex/Tiffany eller specifika modeller där ytterst få tillverkades i t ex platina är undantag som bekräftar regeln.

Som jag skrev tidigare i tråden så är det svårt att jämföra en vanlig Omega med Patek eller Richard Mille (med annan KS-medlem) eftersom de sistnämnda tillverkar relativt få klockor oavsett, limiterat eller ordinarie.
Kan du utveckla det här med "varumärke +tiffany". Jag har ingen koll på det...
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Som andra redan skrivit så är det faktiskt en ganska fin klocka. Dock är det ju häpnadsväckande att man kan locka med "släkten Bonds familjevapen" - där passerar de gränsen, för mig iaf.
 

MånsT

Rolex
Du har rätt till din åsikt såklart men huruvida man tycker en Limiterad 5396 är estetiskt bättre eller sämre är ju högst personligt och inte vad som avgör värdeutvecklingen. Finns garanterat många som anser att just Tiffany är snyggare men oavsett är det snarare just den begränsade upplagan och inte själva utseendet som påverkar marknadspriset då ALLA limiterad Patek har visat sig vara galet bra investeringar.

Håller med om att det är skillnad på 15007 och 100st (även om
Patek gjort större upplagor än så också). Vad jag ville komma till var att det inte är LE som är problemet utan korrelationen mellan tillgång och efterfrågan. Känns personligen rätt meningslöst att ens kalla något LE när modellen inte ens är svår att få tag på och tillgången är minst lika stor om inte större än efterfrågan.
Absolut, att diskutera smak och tycke är meningslöst, inser det nu. Helt klart att det är tillgång/efterfrågan som styr huruvida värdet stiger eller inte efter nyköp. Historiken mellan Patek och Tiffany kryddar nog det hela ytterligare då historiska modeller är väldigt eftertraktade. När de två då kombineras på en ny modell (5396 som du nämnde) lär den också med största sannolikhet stiga, ja.

Där är vi 100% överens, när något "limiterat" säljs hos varje AD så är det bara löjligt att kalla det just begränsat. Som sagt, detta var min "kärnpunkt" och när jag skrev att man bör hålla sig till ordinarie sortiment inkluderade jag inte det superexklusiva såsom Patek/Tiffany.
 

MånsT

Rolex
Kan du utveckla det här med "varumärke +tiffany". Jag har ingen koll på det...
Historiskt sett stämplades vissa klockor med återförsäljarens namn. Som jag har förstått det är Tiffany&Co det mest eftertraktade, anledningen till det får någon annan fylla i. Däremot kan tavlan stämplas med annat än Tiffany; Cartier, Gübelin, Gobbi eller Freccero är andra exempel.

Edit: Poängen är alltså att en stämplad tavla är mer sällsynt än en icke-stämplad, eller original om du så vill.
 
Omega är det bästa som finns - jag bara önskar att man kunde sluta förnedra varumärket med Bond-tramset. Visst, marknadsför en klocka som den blå 38,5 AT'n som "Skyfall" - det är helt okej - men det är inte okej att göra specialversioner med 007-logo, vapensköldar och annat trams. Det är där Omega går över gränsen, och det med flera mil. :(
 
Omega är det bästa som finns - jag bara önskar att man kunde sluta förnedra varumärket med Bond-tramset. Visst, marknadsför en klocka som den blå 38,5 AT'n som "Skyfall" - det är helt okej - men det är inte okej att göra specialversioner med 007-logo, vapensköldar och annat trams. Det är där Omega går över gränsen, och det med flera mil. :(

Jag var av samma åsikt gällande Omega, men sånt här drar ner märket rejält, även om det bara är vissa klockor. Alla dessa limited editions, klocka med fejkpatina osv, nej fy.
 

Icebreaker

Breitling
Så otroligt upprörd man kan bli på något som inte över huvudtaget påverkar en. Tycker omega gör det bra, har en massa LE som tydligen säljer annans hade de inte fortsatt. Samtidigt har man sin klassiska modeller som man vårdar och utvecklar.
 

Magren

Breitling
Äh, ville bara liva upp stämningen lite. Det var inget äkta rage egentligen. Men faktum kvarstår att Omega har enligt mig passerad gränsen på vad som är ok. Modellen som sådan är fin i grund och botten och jag skulle gärna pröva på att sporta 15000 Gauss ett tag då jag gillar de gula detaljerna skarpt.
Simma lugnt, MarcusÅ
 
Så otroligt upprörd man kan bli på något som inte över huvudtaget påverkar en. Tycker omega gör det bra, har en massa LE som tydligen säljer annans hade de inte fortsatt. Samtidigt har man sin klassiska modeller som man vårdar och utvecklar.

Jo fast det är ju sånt trams som gör att man går från ett klassiskt klockmärke till något trendigt "innemärke". Livsfarlig balansgång, kan straffa sig rejält.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag tycker att Omega har så pass många bra och klassiska modeller att de "övertramp" de gör med limiterade klockor och Bond-trams spelar noll roll för min del. När dessutom Rolex gör sitt bästa för att se hur mycket överpris man kan ta för bruksstålklockor innan folk slår bakut, (troligtvis en hel del till), då ökar i alla fall mitt intresse ytterligare och Omega framstår som mer och mer prisvärt.

Här kommer några exempel på fantastiska klockor som borde stilla påståendet att Omega has gone bonkers.

AT Skyfall.jpg
Planet Ocean.jpg
Tresor.jpg
DeVille.jpg
Globemaser.jpg
SM300.jpg
Speedmaster.jpg
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Nu vet jag inte om PP har Limited editions, men problemet är inte LE's överlag, utan när ett varumärke missbrukar det så mkt som Omega gör. Det blir för mycket helt enkelt.

Jag är helt enig. Jag förstår affärsmodellen som Omega (och AP) kör. Man skapar en Ltd för en ny butik och inkomsterna betalar kostnaden för uppstarten av butiken. Smart. Men jag hävdar att för många ltd's urholkar varumärket. Att en LTD PP blir sjukt åtråvärd är just för att de gör så få. En LTD Omega är helt irrelevant för att det finns 100 andra limiterade modeller.

Jag gillade verkligen Omegas ambition att ta upp kampen mot Rolex men där Rolex kanske är för traditionella (vad vet jag) så spårar ju Omega ut och jag har tröttnade för 4 ltd Bond sen.
 
Topp