• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega hjälp

Joakim W

Breitling
Hej,

har en gammal Omega som ligger. Vet inget mer om den än det som står på urtavlan och att den är i bra skick rent utseendemässigt.

När jag skaffade den fungerade klockan bra under en period. Men sen efter ett tag så började den helt lägga av helt eller så stannar den in och bara sekundvisaren snurrar samtidigt som minut -och timvisaren står still.

Vad är det för fel? Bara att den är i behov av service?
Vad är det för Ref. nr på klockan?
Hur gammal är den?
Vad är det för verk?

Skulle vara kul om någon kunnig kunde hjälpa mig här!

Bifogar två bilder på den:

Omega 1
Omega 2
 

jabla

Sarlacc
Det är nog bara en urmakare som kan ge dig svar på vad som är fel.
Ref.nr ålder och urverk kan man se om man tar av bakstycket.
Jag tycker definitivt klockan är värd en service.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Joakim W skrev:
Hej,

har en gammal Omega som ligger. Vet inget mer om den än det som står på urtavlan och att den är i bra skick rent utseendemässigt.

När jag skaffade den fungerade klockan bra under en period. Men sen efter ett tag så började den helt lägga av helt eller så stannar den in och bara sekundvisaren snurrar samtidigt som minut -och timvisaren står still.

Vad är det för fel? Bara att den är i behov av service?
Vad är det för Ref. nr på klockan?
Hur gammal är den?
Vad är det för verk?

Skulle vara kul om någon kunnig kunde hjälpa mig här!

Bifogar två bilder på den:
En Constellation "C" tycker jag du ska serva, hittar inte reffen på din kombination med datum och guldboett men om du kan få den öppnad så ser du ref i boettlocket.
Låter som ett utslitet minutrör med tanke på att tim- och minutvisaren stannar ibland, ta den till en urmakare tycker jag. C-modellen verkar enligt Omegas databas ha funnits under 60- och 70-talet.
I samma databas ser jag at de använt minst fyra olika verk i den modellen så öppna och se efter. :)
 
Topp