• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega kaliber 591 - Inget serienummer - Ingen kalibersignering - 1960

Edward Lima

Omega
2-Faktor
Tjena!
Jag är grymt nyfiken hur det kommer sig att min Seamaster 14704-1 är bestyckad med ett Omega automatisk verk kaliber 591 nästan helt utan signering (?).
Rotorn är signerad korrekt och endast "Twenty 20 Jewels" är signerat på verket.
Det saknas mao "591" samt ett serienummer som, med högsta säkerhet, ska vara 17xxxxxx.
Verkkaliber och referens matchar alldeles utmärkt, inget pekar på att verk, tavla eller klockhus skulle vara utbytt.
Om Omega har, vid en service, monterat ett utbytesverk vid något tillfälle borde väl ändo ett "R" serienummer finnas?

Har någon erfarenhet/kunskap gällande ovanstående osignerade verk?
Sinnessjukt tacksam för input och teorier.

Edward Lima

Omega
2-Faktor
Några bilder också...
Omega Seamaster 14704-1 herrur guld på stål ej signerat verk (4).JPG
Omega Seamaster 14704-1 herrur guld på stål ej signerat verk (6).JPG
Omega Seamaster 14704-1 herrur guld på stål ej signerat verk (8).JPG

rogart-63

Patek
Tycker finishen på verket är lite dålig. Är det säkert att den är en äkta Omega? Pläteringen är rödare men det kan ju vara bilden som gör det ?

Edward Lima

Omega
2-Faktor
Jag har lite högre temperatur inställd på vitbalansen så det är nog det som gör verket lite "rödare".
Jo jag är säker på att det är tillverkat av Omega. Jag har en ganska omfattande samling Seamaster (vintage) och det skiljer inget mellan verken i sin uppbyggnad, font och finish.
OM det skulle vara ett piratverk så är jag mycket, mycket nyfiken på vem som har gjort det och dessutom monterat en originalrotor.

Edward Lima

Omega
2-Faktor
@tdn-dk
Jo, serviceverkdel är inte helt omöjligt men det ska väl komma med ett "R" serienummer? Eller är det bara när hela verket byts ut?

URsinne

Audemars
2-Faktor
Ser väldigt hårt hanterade och "slipade" ut plattorna på det. Nåt har man tyckt sig behöva få bort från dem. Och åtminstone den med serienummer utbytt mot en utan. Märkligt, har inte sett nåt sånt. Ser inte särskilt proffsigt gjort ut arbetet heller tycker jag.

Edit: på bilderna ser inte den udda plattan lika hårt "tvättad" ut som de andra delarna.

Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Googlade lite på omega 590 som är syster verk . Hitta detta finska sida. Där saknar bryggan oxå serienummer. https://kellohuoltoloppela.com/VintageOmega.html Kolla nere på 590.
Dock står det på rotorbryggan . Kan det vara ett ihopaplock av olika delar?
Det låter rimligt. Verket verkar ha varit illa däran och man fått plocka delar för att få ihop ett funngerande. Kanske efter fuktskador lr dyl. Men klockan i övrigt ser inte så medfaren ut.

Edward Lima

Omega
2-Faktor
Kan förstås vara ett ihopaplock av olika delar, jag är tämligen säker på att delarna är original dock.
Jag drömde om prototypverk och samtal från kuratorn på Omegas museum (;)) men det ser ut som motsatsen för tillfället.
Det är dock roligt att snubbla över dessa "mysterier" då och då, man lär sig något nytt om inte annat.
Vad är oddsen att ett verk saknar både serienumret och verkkalibernumret?

Topp