• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega kommer i kapp Rolex snart.......

DrDre

Patek
För några år sedan tyckte jag att Omega verkade vara inne på rätt väg. Man kom med ett nytt bra urverk, priserna gick upp lite, deras dykare var inte alls dum och jag trodde att man på sikt skulle kunna närma sig Rolex, vilket jag tyckte skulle vara roligt. Alltid kul med lite större valfrihet. Men vad håller man på med nu egentligen. De släppte en milgauss liknande rackare för ett tag sedan som var tydligt influerad av Rolex, och igår gick jag förbi en Omegahandlare här nere i Hamburg och såg denna för första gången. Jag brukar inte tillhöra gänget som vrålar "fy en kopia" när det kommer en armbandklocka med vridring, eller andra saker som kan vara likadana mellan olika klockmärken, men vad är det Omega egentligen håller på med? Kan man verkligen inte komma på något bättre och något eget, utan istället i stort sett kopiera Rolex.

23112422101002-40.jpg
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Tavlan är bra lik. Indexmarkeringarn, sekundvisaren. Färgvalet. Inte så kul men ändå en bit ifrån
Rolex_Milgauss_2007.jpg
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Hm, njae kopiera vet jag inte. Det har orange färg på sekundvisaren och på siffermarkeringarna. Milgauss har det också, visst. Men alla influeras av varandra, alla är kopior på varandras, typ. Personligen tycker jag att man kunde skippat denna modell, kommit alldeles för många AT med olika färger på visaren och markeringarna. Håll de simpelt för fan.

Precis samma sak med Planet ocean & Speedmaster, alldeles för många olika versioner av en och samma klocka. Helt sjukt. Fasa ut de gamla modellerna och börja bara sälja vanliga populära modellerna. Omega känns lite som Samsung, trycker ut massvis med olika telefonmodeller i olika storlekar och prisklasser. Medan Rolex är lite som Apple, kör på samma koncept och introducerar något nytt/ovanligt för märket som blir stort och populärt osv, ungefär. Kvalité > Kvantitet. Nu har jag ju dock själv både Samsung och Omega men men.. :D
 

sharetracker

Cartier
Nja, jag tycker det är långsökt.

Visst att det är en svart tavla men Omegas är räfflad och så vitt jag kan se så är Milgaussen inte det. Orange siffor, check, men Omega har iaf haft den goda smaken att vänta på siffrorna "kl 6" så man slipper vrida nacken ur led.

Tycker man behöver lite mer än samma bakgrundsfärg på tavlan och färg på siffrorna för att man ska bli anklagad för att kopiera. Så tycker jag!
 

emilarne

Cartier
hmm kan tycka att det bara är siffrorna som är inspirerade, annars.. ja kanske färgval då men allt annat är ju väldigt olikt eller?!
 

DrDre

Patek
Kan nämna till historien att jag gick förbi skyltfönstret med frugan (som inte är så klockintresserad, men inte helt novis heller). Hon utbrast:
"Ahhh there is your watch!"
"No, it is an Omega.......Do you see the second arm? It is not in the shape of a flash, but apart from that it is pretty much the same".

Av allt tänkbart Omega har kunnat komma på när det gäller färger och former, så blir det en Aqua Terra med oranga detaljer och en annan Gauss-tålig, också i glada färger och en uppseendeväckande sekundvisare. Jag kan inte säga att jag är imponerad av deras nytänkande precis. Varför inte göra något eget istället för att bläddra i Rolexkatalogen och sedan lägga sig så nära man kan?
 

DrDre

Patek
Finns absolut likheter, men jag gillar Omegan....

Ja, det är ju inget fel som sådant på Omegan. Det jag är rätt tveksam till är att man sneglat räääätt mycket åt Rolex.

För ca 10 år sedan kom Milgaussen som en blixt (!) från klar himmet. Ingen hade väntat sig att Rolex skulle släppa en magnetismtålig klocka och den hade ett rätt säreget utseende (som man älskar eller hatar) med sin matta urtavla, oranga detaljer och kraftiga boett.



10 år senare komme Omega med en klocka som ser ut så här, och som marknadsförs med texten:

"These anti-magnetic movements boast the reliability and chronometric performance of their Co-Axial predecessors while resisting the magnetic fields we encounter on a daily basis, even those greater than 15,000 gauss".

aqua-terra-150m.jpg


I mina ögon är det rätt tydligt vem som leder och vem som följer utvecklingen. Och det är jäkligt synd, för det vore roligt om de försökte göra något nytt.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Absolut! Ser ju på precis ut som en AT, fast med andra färger! Eller en Ranger men med AT:ns tavla och visare eller ....
Nej, så lik Milgaussen är den inte. Hade de satt grönt glas på hade jag väl reagerat!
 

corbendallasx

Friends of KS
Kan nämna till historien att jag gick förbi skyltfönstret med frugan (som inte är så klockintresserad, men inte helt novis heller). Hon utbrast:
"Ahhh there is your watch!"
"No, it is an Omega.......Do you see the second arm? It is not in the shape of a flash, but apart from that it is pretty much the same".

Av allt tänkbart Omega har kunnat komma på när det gäller färger och former, så blir det en Aqua Terra med oranga detaljer och en annan Gauss-tålig, också i glada färger och en uppseendeväckande sekundvisare. Jag kan inte säga att jag är imponerad av deras nytänkande precis. Varför inte göra något eget istället för att bläddra i Rolexkatalogen och sedan lägga sig så nära man kan?
Se det positivt. Frugan pekade på en snygg klocka och trodde det var din ;)

Tycker även jag att jämförelsen är långsökt. Aqua Terra finns i rätt många varianter.
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Ja, det är ju inget fel som sådant på Omegan. Det jag är rätt tveksam till är att man sneglat räääätt mycket åt Rolex.

För ca 10 år sedan kom Milgaussen som en blixt (!) från klar himmet. Ingen hade väntat sig att Rolex skulle släppa en magnetismtålig klocka och den hade ett rätt säreget utseende (som man älskar eller hatar) med sin matta urtavla, oranga detaljer och kraftiga boett.



10 år senare komme Omega med en klocka som ser ut så här, och som marknadsförs med texten:

"These anti-magnetic movements boast the reliability and chronometric performance of their Co-Axial predecessors while resisting the magnetic fields we encounter on a daily basis, even those greater than 15,000 gauss".

aqua-terra-150m.jpg


I mina ögon är det rätt tydligt vem som leder och vem som följer utvecklingen. Och det är jäkligt synd, för det vore roligt om de försökte göra något nytt.

Håller med dig om precis allt, mitt inlägg vart helt egoistiskt.
Jag har haft en Milgauss, trodde det var min drömklocka!
Skitsnygg/cool med de orange detaljerna, men den var klumpigare än jag trodde och den saknades datum.
Har även haft en mörkgrå AT 38,5mm, den satt bra på handen, men den var helt enkelt för........grå...
Försöker mig på en dålig liknelse: lite som att pussa morsan, det känns ingenting......
Därför ser jag den här AT'n, som den ultimata klockan för mig, om den finns i 38,5mm.
 

DrDre

Patek
Se det positivt. Frugan pekade på en snygg klocka och trodde det var din ;)

Tycker även jag att jämförelsen är långsökt. Aqua Terra finns i rätt många varianter.

Antimagnatisk och oranga detaljer och en kraftig boett med slät glasring. Det är ju knappast en vanlig kombination på klockor. Eller rättare sagt, det fanns inget ens i närheten av det för 10 år sedan innan Milgaussen kom. Men av en händelse så råkade Omega komma på samma koncept efter att Rolex släppt sin Milgauss. Av alla tänkbara klockor man kunde gjort, så blev det av en händelse 41mm, slät ring, mörk urtavla, orange text (viss text bara), oranga markeringar och en orange sekindvisare. Och så givetvis anti-magnetiskt. Och som sagt, detta rätt ovanliga koncept kom efter att Rolex släppt ett sådant.

Nästa år kommer den nog av en ren tillfällighet att släppas med blå tavla och samma oranga detaljer.......det tar ju lite tid att lista ut så originella lösningar själv menar jag...........
 

SJ Smythe

Cartier
Ja, det är ju inget fel som sådant på Omegan. Det jag är rätt tveksam till är att man sneglat räääätt mycket åt Rolex.

För ca 10 år sedan kom Milgaussen som en blixt (!) från klar himmet. Ingen hade väntat sig att Rolex skulle släppa en magnetismtålig klocka och den hade ett rätt säreget utseende (som man älskar eller hatar) med sin matta urtavla, oranga detaljer och kraftiga boett.



10 år senare komme Omega med en klocka som ser ut så här, och som marknadsförs med texten:

"These anti-magnetic movements boast the reliability and chronometric performance of their Co-Axial predecessors while resisting the magnetic fields we encounter on a daily basis, even those greater than 15,000 gauss".

aqua-terra-150m.jpg


I mina ögon är det rätt tydligt vem som leder och vem som följer utvecklingen. Och det är jäkligt synd, för det vore roligt om de försökte göra något nytt.

Men vänta här nu, googla omega railmaster från 50-talet (eller ingenieur). Var ju knappast så att rolex lanserade antimagnet-konceptet för världen för 10 år sedan.

Ja färgschemat har likheter men annars drar omega på mycket som de redan har i sin egen historia med AT:n tycker jag.
 
Topp